Autotech intercooler waar en hoeveel?

Gestart door Oele, 11-06-2005 16:25:52

Vorige topic - Volgende topic

M a r c

Citaat van: Zippo op 08-08-2005 16:30:59
Auwwwwww! :-\
Teveel druk is einde oefening met standaard spul...
Heb vorig jaar 'tzelfde gehad... 19T, witte injecteurs en 3 inch DP zonder kat.....
Dan hou ik de IC wel ff voor gezien... ::)

Zippo

Hmmm, met een goede IC kan de turbodruk omlaag en hoe je toch net zoveel vermogen of nog meer. Dus toch alleszins een goede investering lijkt mij. Binnenkort gaan bij mij de handen uit de mouwen, het wrak van de gele staat nu ook eindelijk weer 'thuis'. Dus 18T demonteren, injectors omzetten en dp en uitlaat eronder. En dan de aluminium intercooler  ;D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

ed

Wat zou zo'n intercooler doen zonder chip, of heeft het dan niet zoveel zin?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Citaat van: ed op 08-08-2005 17:00:27
Wat zou zo'n intercooler doen zonder chip, of heeft het dan niet zoveel zin?

Met standaard druk blijft de temperatuur redelijk binnen de perken.
Daarbij staat de vooronsteking lang niet zo kritisch afgesteld dus blijft het vermogen ook bij hogere temperaturen langer voorhanden.

Johann

Wees blij Oele..

Je kun ook missschakelen bij 12500 toeren...

Rudi

' wel of geen intercooler is zeker minstens een verschil van 30 tot 40 pk.
Das normaal aangezien hoe verder de lucht afgekoeld kan worden
voordat het de motor in gaat hoe, meer lucht/zuurstof je in de cilinders
krijgt en dus een grotere/sterkere explosie, mits voldoende benzine, geleverd kan worden.
Een intercooler is mits groot genoeg een soort van koelelement zoals in je versterker op de condensators.
Hoe groter de koeler is hoe meer warme hij kan opnemen voordat ie verzadigd is.
Een betaalbare oplossing van een compacte cooler met een waterspray is net zo effectief als een hele grote koeler.
Beter nog in de reactiesnelheid wegens weinig drukvertraging door de grote van een groter koeler. '

Dan is zo'n sproeier wellicht goedkoper omdat dan de stock ic kan blijven zitten...

Waarom je nou de pk's er wel bij op mag tellen en niet bij een 3" DP en BMC filter blijf ik vreemd vinden maar goed...dan zou ik op 360pk uitkomen en een stock T5R op 290pk zonder aangepaste chip ???
Dr.Go-Fast...

denkweb

Citaat van: Johann op 12-08-2005 17:31:50
Wees blij Oele..

Bizar... dat is al heel wat brommertjes terug dat ik dat voor het laatst heb gezien  ;D

emielC70

Oke ff een vraagje met een t5 blok met 18t is ongeveer naar 300 pk te chippen icm downpipe! Met deze andere intercooler zou er dus nog zo'n 40 pk bij komen lees ik net ergens!! Je koppel zal dan neem ik aan ook flink toenemen!!

Nou heb ik ook ergens gelezen dat je bak of aandrijfassen meer dan 450 nm absoluut niet lekker vinden!! Gaat dan met zo'n intercooler dan niet allemaal kapot want volgens mij ga je makkelijk over 450 nm heen komen dan!!

emielC70

Rudi

Citaat van: emielC70 op 13-08-2005 15:24:10
Oke ff een vraagje met een t5 blok met 18t is ongeveer naar 300 pk te chippen icm downpipe! Met deze andere intercooler zou er dus nog zo'n 40 pk bij komen lees ik net ergens!! Je koppel zal dan neem ik aan ook flink toenemen!!

Nou heb ik ook ergens gelezen dat je bak of aandrijfassen meer dan 450 nm absoluut niet lekker vinden!! Gaat dan met zo'n intercooler dan niet allemaal kapot want volgens mij ga je makkelijk over 450 nm heen komen dan!!

Citaat Johann,
Deze intercooler zorgt er voor dat je een stuk "verlies" terug kunt winnen.
De standaard intercooler werkt efficient bij standaard turbo druk.
Op het moment dat je de turbodruk gaat verhogen zal de inlaatlucht temperatuur bij volle druk omhoog gaan.
Normaal gesproken heb je hier in de winter niet echt last van maar in de zomer kun je vooral bij auto's met een chip goed merken dat het vermogen af neemt.
Dit heeft te maken met die temperaturen.

Door de hogere inlaat temperatuur vergroot de kans op detonatie.
De ECU zal proberen dit te voorkomen door de ontsteking bij te regelen met als resultaat dat het vermogen af neemt.

De "grotere" intercooler is beter geschikt om in deze getunede omgeving te werken.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken "win" je met een grotere niet echt PK's maar haal je terug wat er eigenlijk verloren is. Er zit wel iets winst in.

De prestaties van de motor zijn in de zomer nagenoeg gelijk aan de prestaties in de winter.

Normaal gesproken zal de inlaat temperatuur bij vollast vanuit de lagere toeren tot het rode gebied oplopen tot ongeveer 55-60 graden.
Na het chippen van de auto kunnen deze temperaturen oplopen tot 70-75 bij ongeveer 5000 toeren of nog hoger, meestal als de buiten lucht temperatuur boven de ~25 graden komt.

Vanaf 60 graden verliest de motor zowiezo al vermogen maar dat kan op dat moment dus nog boven de waarde van een standaard motor liggen.
Bij de grotere intercooler zal de temperatuur om en nabij de 50-55 graden blijven hangen onder dezelfde omstandigheden.

Ideaal is om onder de 45 graden te blijven.

Door de lagere temperatuur zal er kwalitatief betere lucht de motor in gaan en de er zal minder verlies optreden in het inlaat traject.

Dit is ook de reden dat meer druk niet altijd  wil zeggen dat je meer vermogen hebt.
Het kan zijn dat een motor bij 1,1 bar betere prestaties geeft dan bij 1,2 of 1,3 bar.
De hogere druk kan de lucht zo veel opwarmen dat de ECU vermogen gaat terug regelen en de kans bestaat dat de prestaties juist veel meer afnemen.

Dus niet,maar omdat er gezegd wordt dat het 40pk opleverd snapte ik het even niet meer vandaar dat ik het vroeg,maar dat mag blijkbaar niet meer op dit forum....

Dr.Go-Fast...

Turbobiker

Citaat van: Rudi op 13-08-2005 14:12:25
' wel of geen intercooler is zeker minstens een verschil van 30 tot 40 pk.
Das normaal aangezien hoe verder de lucht afgekoeld kan worden
voordat het de motor in gaat hoe, meer lucht/zuurstof je in de cilinders
krijgt en dus een grotere/sterkere explosie, mits voldoende benzine, geleverd kan worden.
Een intercooler is mits groot genoeg een soort van koelelement zoals in je versterker op de condensators.
Hoe groter de koeler is hoe meer warme hij kan opnemen voordat ie verzadigd is.
Een betaalbare oplossing van een compacte cooler met een waterspray is net zo effectief als een hele grote koeler.
Beter nog in de reactiesnelheid wegens weinig drukvertraging door de grote van een groter koeler. '

Dan is zo'n sproeier wellicht goedkoper omdat dan de stock ic kan blijven zitten...

Waarom je nou de pk's er wel bij op mag tellen en niet bij een 3" DP en BMC filter blijf ik vreemd vinden maar goed...dan zou ik op 360pk uitkomen en een stock T5R op 290pk zonder aangepaste chip ???

Voordeel van de aftermarket IC's is wel dat ze een betere flow hebben ten opzichte van de standaard gemonteerde IC, en dat levert dus een snellere respons op, ook bij een grotere IC.
De Tussenpaus

Turbobiker

Citaat van: emielC70 op 13-08-2005 15:24:10

Meten is weten, dus je zou je chip iets aan kunnen passen na montage van een intercooler. Maar als je eerst eens een paar andere drijfstangen (ex montage ongeveer 1000 euro) monteerd, hoef je je nergens zorgen over te maken.  ;D ;D
De Tussenpaus

Turbobiker

Citaat van: Johann op 12-08-2005 17:31:50
Wees blij Oele..

Wiens motor was dit :-\ ???
De Tussenpaus

emielC70

Wat is nou het zwakke punt van je auto als je boven de 320pk/440 nm gaat komen??

Hoeveel kan je drijfstang hebben? hoeveel kan je versnellingsbak hebben?? hoeveel je aandrijfassen??

Wat zijn nog meer zwakken punten??

Oele

Emiel,

Drijfstangen gaan kapot van of veel te veel koppel, >550Nm of bij detonatie (zelfontbranding ten gevolge van bijv. een te arm mengsel, hoge druk en veel koppel)

Versnellingsbak of volgens wat ik heb gelezen heel erg sterk... en de aandrijfassen, weet ik nietzo... Bij dit soort vermogens voel je de trilling toch niet meer  ;D

Maar als je een stuk over de 320pk/440Nm wil gaan zal je serieus moeten gaan investeren!!!
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

emielC70

Vraagje: Wat zijn de afmetingen van die nieuwe intercooler?? Past ie qua buizen gewoon op de standaard inter coooler of zit er ook een hele nieuwe bochten/buizen set bij!!

Misschien is zo'n intercooler wel te universeel te bestellen!!