Te hoog ATF niveau?

Gestart door marc-850, 23-12-2018 13:35:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marc-850

Rare vraag misschien, maar kan het olieniveau in een automaatbak ook te hoog zijn?

De 850 heeft namelijk ruim 5 maanden stil gestaan, in die tijd diverse klussen gedaan, waaronder een binnenste aandrijfashoes vervangen. Hiervoor is de aandrijfas los gemaakt, waarbij er redelijk wat olie is gelekt. Na montage heb ik het olieniveau gecheckt: bij koud staat het peil al bijna op het 'hot' teken.

Ik heb dus niet bijgevuld. Maar ik merk dat de bak nu een stuk beter (rustiger) schakelt. Misschien zit het tussen de oren, of is mijn vraag terecht?

Peultje

Mij is geleerd dat teveel in een automaatbak echt niet goed is. Veel beter te weinig dan teveel.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

spijky

Neem aan dat je het niveau wel met lopende motor hebt gecheckt?

Het enige waardoor het niveau kan stijgen zou door inwendige lekkage van de warmtewisselaar in de radiateur zijn. Maar als je de auto niet hebt gebruikt, is dat zeer onwaarschijnlijk.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

NinaPaul

De automaat peilen staat wel 100 keer beschreven, ook gewoon in het onderhoudsboekje.

-auto horizontaal
-motor stationair
-via alle standen de keuzehendel terug naar P
-2 minuten wachten
-controleer nu het koud/warm niveau

LET OP! Tussen min en max zit slechts 0,5 liter!
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

marc-850

Citaat van: NinaPaul op 23-12-2018 13:55:29
De automaat peilen staat wel 100 keer beschreven, ook gewoon in het onderhoudsboekje.

-auto horizontaal
-motor stationair
-via alle standen de keuzehendel terug naar P
-2 minuten wachten
-controleer nu het koud/warm niveau

LET OP! Tussen min en max zit slechts 0,5 liter!


De vraag was ook niet hóe te peilen, maar of teveel olie invloed heeft op het schakelgedrag...

NinaPaul

Dus je hebt het juist gecontroleerd, dan zijn er de volgende opties:
-Jouw auto maakt atf aan
-Voor het stilzetten zat er al veel te veel teveel atf in (want "zelfs na redelijk wat olie te hebben gelekt" bij werkzaamheden)

Citaat van: spijky op 23-12-2018 13:48:59
... Het enige waardoor het niveau kan stijgen zou door inwendige lekkage van de warmtewisselaar in de radiateur zijn...

Dan zie je dat het geen (zuivere) atf meer is.

En neen, teveel aan olie heeft GEEN invloed op schakelgedrag.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

marc-850

Citaat van: NinaPaul op 23-12-2018 16:06:17
-Jouw auto maakt atf aan

Dat zal het zijn.  ;D

Citaat van: NinaPaul op 23-12-2018 16:06:17
-Voor het stilzetten zat er al veel te veel teveel atf in (want "zelfs na redelijk wat olie te hebben gelekt" bij werkzaamheden)

Dat vermoed ik dus: vorig jaar is er een andere bak onder gekomen. In de veronderstelling dat deze juist was afgevuld, heb ik dat nooit nagekeken...

rjverbrugh


En neen, teveel aan olie heeft GEEN invloed op schakelgedrag.
[/quote]
Maar waarom dan dat peil gedoe koud en warm en min en max en 5 seconden per schakelstand en dan effe wachten? Dan kunne we toch gewoon afvullen tot het uit de peilstokbuis loopt? Sowieso zit die peilstok op een k.. plek, maar dat terzijde.

NinaPaul

Omdat hij dan gaat lekken.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

rjverbrugh

Maar je kunt er dus beter iets te veel in hebben dan te weinig?

NinaPaul

Dat moet je voor jezelf uitmaken, het is beide slecht.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz