[verslag] Dynamo vervangen

Gestart door Michaell, 06-01-2019 17:29:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michaell

Hoi Allemaal,

Jaja, ik ben weer bezig geweest dit weekend!  ;D

2 weken geleden kwam ik met pech bij Apeldoorn te staan op de A50.
Van tijd tot tijd gingen bijna alle waarschuwingslampjes branden op mijn dashboard. Dan verdween dit weer en dan kwam het weer terug. Ik dacht een slecht contactje in het dashboard, want de lampjes branden ook maar op helve sterkte. Dus ik trok me er niet veel van aan en dacht ff een bus contactspray te gaan halen en dan is dat weg.

Echter....... 30 minuten later viel het mij op dat de alle lampen steeds slechter begonnen te branden. Mmmmm. Later hoorde ik "POP" en vloog de radio uit. 5 seconden later alle verlichting en de boordcomputer gaf alleen maar "88888888888" aan. Dus ik dacht. Oh, sjips. Niet goed!! De motor draaide nog happy, maar voor de zekerheid ff naar de vluchtstrook. Ff de stekkers controleren. Niks raars te zien. Ff starten dan maar weer. Nope. ik hoorde alleen een "tik" maar geen draaiende startmotor.

Ff multimeter op de accu. Mmmmmm. 10,3V dat is een kats lege accu. Hoe kan dat nou weer...........
ANWB gebeld en die bevestigde mijn vermoedde. De dynamo is dood. Een tik met de hamer en ineens gaf die weer spanning. Koolstofborstels versleten.......
Maar goed. Vet meer dan 600.000Km op de teller, dus dat mag dan ook wel.  ;D

De ANWB monteur was een liefhebber. Hij zei al: oh, maar dit een een 850 10 klepert . 600.000Km is niks. Die is nog niet eens warm gelopen joh!  8) ;D

Maar ik moest wel een nieuwe dynamo erin zetten. Hij heeft de dynamo weer werkend gekregen met een tik van de hamer. Ik kan nu zelf naar huis rijden, maar hij attendeerde mij er wel op dat een tik met de hamer maar 1x werkt. Dus naar huis en niet verder dan dat.  :eusa_angel:

Dus dit weekend is eindelijk mijn dynamo binnen gekomen. Ik had origineel Volvo besteld, maar was niet op voorraad en levertijd onbekend. Nouja, dan maar aftermarket. Prijs vrijwel gelijk (€25,- goedkoper) en 5 jaar garantie ipv 2 jaar op de Bosh. Och, dat komt wel goed.  :)

Eerst de accu polen los, dan de ECU eruit en de box daarvan eraf. Geeft net wat meer ruimte.
Dan het expansie tankje opzij. Nog meer ruimte!


Ah, heerlijk die ruimte.

Maar mmmmmm. Hoe haal ik die spanner van de multiriem los?
Een waterpomp tang bleek redelijk goed te werken!  ;D
Snel een imbus in dat gat en zo blijft hij staan. Dan de riem eraf wippen.
De riem was nog in erg goede staat. Geen scheurtjes ofzo. Die kan nog wel mee.

Dan de schroeven los van de stuurpomp en de dynamo. Dat ging vrij makkelijk.
Alleen de onderste bout van de dynamo was een [censuur] om daar goed bij te komen. Maar met geduld en kleine slagjes gaf hij zich over.


Een innerlijke leegte overkwam mij.

Hij was eruit bwahahahaha!! Ik kwam. Zag en Overwon! Ik ben op de helft!

Weg met dat vieze zwarte ding! En welkom glimmie, glimmie.


Oud vs nieuw.

De nieuwe dynamo ging er redelijk makkelijk in. Het was een beetje friemelen om de schroefgaten op 1 lijn te krijgen, maar dat is gelukt.
Ik draai ze erin, maar nog niet vast. Zo hou ik nog wat speling bij de montage. En dat ging erg goed.
Dan de boel weer vast zetten op 35Nm.


De leegte is weer opgevuld.

Dat ziet er best gaaf uit zo! Lekker glimmend.  8)

Dan de stuurpomp enzo erop. Weer vreselijk friemelen om die onderste bout vast te krijgen. Maar na wat therapie van de psychiater en veel gevloek is het eindelijk gelukt die vast te zetten.
Wel wat schrammen op mijn handen, maar acht, dat hoort er nou eenmaal bij!  :angel:
De oliepijlstok verwijderen deed hier wonderen. Een lange dopsleutel met 4 extensies en een scharnierpunt gaf mij de mogelijkheid om onder de gehele inlaatspruitstuk te komen en te ratelen bij de luchtinlaat slang. Na deze ook nog even verwijdert te hebben kon ik fatsoenlijk ratelen.


Tadaa!

Zo, die zit weer in elkaar. Dan nu de ECU enzo weer in elkaar zetten en de spanning weer op de riem.
Ik heb ontdekt dat de riem zich heel makkelijk laat losgooien en weer om laat leggen over een glad katrol. Dus zeg maar zonder gleuven erin zoals die op de dynamo en stuurpomp zitten.
Dan even visueel kijken of de riem goed zit. En yup, ziet er goed uit. Dan de imbus uit de spanner halen en die drukte de riem gelijk weer lekker strak.

Dan rijden. Gaat hij het doen?????

Sleutel in het contact. Een grote ademteug. De startmotor draaide bijna niet rond. Logisch, want ik wist dat de accu leeg was.
Maar na wat moeite sloeg de motor na 1 rotatie gelijk aan tot mijn verbazing. Ik dacht dat ik eerst de accu moet laden. Maar dat viel mee.
Multimeter op de accu: 13,98V bij stationair toerental. Ik heb niet gemeten met wat gas. Maar het was al beter dan de oude. Die gaf maar 12,8V bij stationair met de ANWB monteur erbij. Veel ste laag!
Maar nu veel beter.  :eusa_dance:

Gelijk ff een testrit gemaakt van 60 minuten met een grijns van oor tot oor! Ff de accu opladen.
Tijdens de testrit geen problemen ervaren. Dashboard deed weer normaal en de verlichting was weer lekker vel.

Yob well done. Ik heb weer een rijdende auto!! En het heerlijke gevoel dat ik het zelf gefixt heb! Dat maakt het nou net dat beetje speciaaler! :eusa_clap:


;D ;D

Benny850

Mooi verslag. Zo'n dynamo kan altijd een keer stuk lopen. Deze auto's zijn allemaal wat ouder.

Vulk


robbar

Ik ken dat gevoel van overwinning weer een klus geklaard  :eusa_dance:  goed bezig !  :eusa_clap:
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 417 Nautic Blue 1999 572.879 km and sold...
S 70 2.5  2,5 10 V LPG G3  412 Tropic Green 1998 472.123 km and sold...
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 437 Sandstone pearl 1998 517.430 km sold...
S70 2.4 20 V Bifuel 433 Moondust Silver 2000 527.666km and Sold

rob850/480

Goed bezig en een mooi verslag.

Michaell

Dank je wel allemaal.

Het was best wel een leuk en leerzaam klusje om te mogen doen.

Wat ik mij wel afvraag: Waarom gaan bij het stilvallen van de dynamo alle waarschuwingslampjes op het dashboard half branden, alsof er een massa probleem is?
Ik het eigenlijk verwacht dat direct en eerst alleen het rode acculampje zal gaan branden.  :eusa_think:

NinaPaul

Spanningsval, dynamo normaal ~ 13,8V (goede, volle) accu in de winter 12,6V.

(Een 50% geladen accu rond de 12V)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Michaell

Dus als ik het goed begrijp raakt de ECU in de war door een te lage boordspanning.
Klinkt inderdaad logisch. Elektronica is erg kritisch als het gaat over het krijgen van de juiste spanning. Het kan zelfs kapot gaan door een onjuiste spanning (hoog, laag of onzuiver).

De ECU viel waarschijnlijk bijna ook uit (of misschien was die al uitgevallen), omdat ik "888888888"  op het boordcomputer scherm kreeg.
Maar goed dat ik de auto uit voorzorg aan de kant had gezet met nog werkende motor. Op de linker rijbaan tijdens spitsuur op de A50 rijden en dan motor uitval was wat problematisch geweest.  :eusa_sick:

Maar met 10,3V onbelast uit de accu, zal deze belast nog wel een stukje lager zijn geweest. Daar kan de electronica ook niks meer mee. Verbaast me dat ik nog ontsteking had.

Overigens: Ik heb de oude dynamo nog.
Mocht iemand daar interesse in hebben (Origineel Volvo) om zelf te reviseren. Stuur mij dan ff een PB.
Gereviseerd zie ik ze rond de €170,- Ik ga er zelf niet aan beginnen.

volvobug

Yep, er gebeuren rare dingen als de boordspanning te laag wordt (weet alleen niet wat de kritische grens is). Lampjes die aan of uitgaan, ECC die op hol slaat of niets meer doet, radio die een eigen leven gaat leiden, heb het allemaal zien gebeuren  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.