Amsterdam - Dakar team Daughter & Dad

Gestart door V702.5T, 24-01-2019 20:42:38

Vorige topic - Volgende topic

V70R^2

Het is zeker weer een uitdaging erbij, het grootste probleem met de lekkende radiateur is niet dat je af en toe moet bijvullen, maar dat het systeem zijn druk niet meer kan vasthouden.

Dat betekend dat bij langzaam rijden het kookpunt van de KVS bereikt gaat worden, wat resulteert in luchtbellen in de motor/(cilinderkop bovenal) en de kas op kromtrekken van de kop/lekker koppakking en het vervormen van de cilinders/wand uiteindelijk leidend tot het inscheuren van de bussen bovenin.

Nu zal dit nu nog niet het geval zijn denk ik, maar mocht de druk niet meer behouden blijven kan dat flinke problemen geven op termijn.

V702.5T

Nou mannen, jullie hebben mij overtuigd van werk uitvoeren ;-) Ga'm vanavond maar bestellen..

V702.5T

De Nissens radiator komt morgen binnen, dan ook maar gelijk goed spul besteld ;-) Wat rondbellen bracht mij bij mijn vaste adresje, € 131,- incl BTW voor diesel automaat met airco, blijkt een strakke prijs te zijn! Wordt dus vervolgd, vrijdagmiddag hang ik 'm er in voorkant ligt nu toch open.

Ewout Schalkwijk

Goeie beslissing. Je hebt net de slagingskans van je leuke avontuur fors verhoogd :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

V702.5T

Zo, inmiddels is de radiateur geplaatst. Bedoeling was ook gelijk de thermostaat te vervangen, boutjes kwamen netjes los en toen... zat de rest muur en muurvast. Bij de diesel kom je er verrekte slecht bij, wat een ellende in vergelijking met die gemakkelijke benzine blokken...
Komende week nog maar eens proberen, gelijk olie verversen, interieurfilter wisselen en dan rustig opbouwen. Dan kan de auto door voor distributie, multiriem enz. en wellicht eerste weken juli rijden ;-)

Ewout Schalkwijk

Die thermostaten zijn niet leuk bij de TDI's. Pas op. Het huis is van kunststof als ik het me goed herinner.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

V702.5T

Tijd voor een grote update, kom er gewoon niet aan toe ;-)
Even zonder foto's ivm Tinypics perikelen, wellicht dat ik de komende week ergens een gaatje vindt om dat te regelen. En wil je er foto's bij? Nu al te zien (en te volgen!) op onze facebookpagina hartmangoesdakar

Afgelopen weken is de auto die ons naar Dakar (en uiteindelijk Banjul) moet brengen zo goed als mogelijk 'Sahara-bestendig' gemaakt. Aan onze V70 diesel automaat is een hoop gedaan...

Begonnen aan de uitdaging om de wielen los te krijgen, zeldzaam zoals de bouten gewoon kapot gedraaid waren qua lomp vastrammen met een luchtsleutel. Het linker achterwiel was al helemaal geen beginnen aan. Met een paar uur slijpen uiteindelijk het wiel los kunnen halen, maar wel gelijk de consequentie dat we ineens te weinig wielen hadden...

Gelukkig bood Wytze uitkomst met een mooi aanbod van strakke lichtmetalen velgen, voorzien van 2 goede banden. Door van een ander set banden over te zetten is dat set voorzien van 4 goede banden voor de rit. Daarnaast heeft hij ons 4 stalen velgen met banden geschonken en ook hier van 2 sets banden 1 goede set op stalen velgen kunnen maken. Anneke Kruithof heeft niet alleen foto's van haar dieren laten maken voor het 'Dakar Project' maar ook € 50 onderdelen gesponsord. Gelijk omgezet in 4 nette velgen ;-)

Van Hunter Parts uit Gorredijk hebben we XC veerpoten voor de voorzijde gekregen, deze zijn net iets langer als de standaard veerpoten en wat zwaarder qua wikkelingen. Hierdoor is de auto ongeveer 6 cm hoger gekomen dan met de originele veren en schokbrekers. Voor de achterzijde hebben we een set instelbare Monroe schokdempers gekregen, eenvoudig te verhogen zodat er bijna 20 cm ruimte tussen bovenkant wiel en wielkast is. Bijna met ladder er in op dat moment. Al even getest, blijft goed sturen en gaat niet stuiteren op de weg.  Daar gaan we veel plezier van hebben zodra we in Marokko aan land komen. Sjoerd de Jager en mannen, bedankt!

Schoonzoon Jan (Team 1116) heeft geholpen met de boel monteren, dat was binnen 't uur gefixt soms zit het gewoon mee. 
Ook de remmerij is nagelopen, schoongemaakt en voorzien van een lik kopervet op de juiste plekken. Gelukkig was hier alles meer dan in orde, dus geen benodigde remblokken, schijven enz.

Tijdens het werken kwamen we er achter dat de achterste bumpersteun zichzelf had opgelost. Dat was niet bepaald handig... Van Nordicar Heerhugowaard hebben we voor een strakke prijs een andere geleverd gekregen, samen met een waterpomp, interieurluchtfilter, luchtfilter, oliefilter en nog wat ander hoognodig spul.

Omdat de auto olie lekte bij het filter was het even de vraag waardoor... Een aliexpress filter bleek de oorzaak, het originele filter is ongeveer dubbel zo groot in doorsnede. Probleem bijna opgelost. Bijna is net niet, hierover later meer. Uiteraard verse olie en een aai over z'n blok gegeven.
:eusa_shhh: Update: olie lekkage kwam ook nog van een niet goed passend kleppendeksel. Inmiddels met wat klooien en bijslijpen verholpen.

Jacqueline heeft zich op het steenproof maken van oa. de voorbumper gestort. Kunststof roosters er uit, 4-5 lagen dubbeltjes gaas ervoor in de plaats, vastgezet met tie-raps. Ook de luchthapper onder de bumper is op die manier verder beveiligd tegen rondvliegende stenen. We moeten er niet aan denken dat we ergens lekkage krijgen omdat een steen door de radiateur, oliekoeler, intercooler of aircoverdamper vliegt onderweg...

Ondanks dat het niet gepland was hebben we ook de radiateur vervangen. Een beetje doordrenzen op een hoek gaf aan dat er wellicht iets moest gebeuren. Bij de 'technische vraagbaak' op het 850forum was al snel duidelijk dat niets doen een foute bezuiniging zou zijn. Rondbellen leverde stevige prijsverschillen op, 850series en de X70 serie doen het 'goed' op Nissens, andere merken zijn tijdelijk (..) Mijn vaste leverancier van automaterialen gaf als basis een prijs die gewoon € 65 scheelde tov de eerst volgende prijs...  Blij met Grundeken!
Omdat de neus toch ongeveer open lag ook het kunststof frame waar normaliter het front aan geschroefd zit maar verwijderd. Immers, bumper volledig verwijderd, koplampen enz. waren al opzij gelegd en dan heb je werkruimte. Een halve dag sleutelen met Jacqueline (front eruit, koelvloeistof aftappen, koelfan weg, intercooler eruit, aircoverdamper voorzichtig opzij, olieleidingen oliekoeler verwijderd (zit aan de radiateur met uitdagende klemmen). En dan eindelijk die radiateur eruit en vervangen door een vers exemplaar. En dan het hele circus weer terug, alle slangklemmen gelijk vervangen voor nieuw, inclusief die uitdagende klemmen aan de olieleiding. Die voor de zekerheid nogmaals geborgd met tie-raps, liever teveel dan net niet. Afvullen met KVS en klaar. Geprobeerd de thermostaat te vervangen maar die zit erg onhandig bij dit blok. De boutjes kunnen lossen zonder afbreken (da's bijzonder... op dit VAG onderblok) maar het kunststof thermostaathuis zit muurvast. Je kunt er bijna niet bij en oud kunststof wat vaak heet wordt.... Dat ja. De oude doet het goed, we nemen 'm wel mee op reis als reserve onderdeel.

Ook het voorfront nog even dichtgezet met 4-5 lagen gaas achter de claxons en voor de nieuwe radiateur / aircoverdamper. Ja er zit een kunststof grille voor, maar kunststof met een half miljoen kilometer ervaring? Ook hier, nu is het maar even werk, straks zijn we er waarschijnlijk heel blij mee..  De temperatuursensor voor de buitenlucht ook op een nieuw plekje gezet. In de rijwind maar de originele klip was verdwenen met de kunststof roostertjes.

Het interieur luchtfilter vervangen, daarvoor moet eerst de plaat tegen de voorruit weg, het zgn parafaan. Daar kwam zeker een kilo of 2-3 zand / stof uit. Waarschijnlijk ligt er straks in Banjul een dubbele hoeveelheid, dus eerst dit maar weg en een nieuw filtertje geplaatst. Dat ook gelijk met het luchtfilter gedaan.

Standaard had de auto 'spatlappen',   daar blijft ie alleen maar op hangen in de woestijn, dus er af met die troep! Jacqueline heeft de popnagels uitgeboord, net als van de binnenschermen rondom om bumpers te verwijderen. Diezelfde binnenschermen staan inmiddels weer vast met een veelvoud aan popnagels (achter) omdat er waarschijnlijk nog wel een paar keer flink mee gehapt gaat worden in de 'Fesh Fesh' (het ultradunne woestijnzand, net zo vloeibaar als water). Aan de voorkant nog niet, want de voorbumper moet er vlak voor vertrek nog even vanaf om de sleepogen te monteren.

Bij het monteren van de voorbumper, die dus echt hélemaal uit elkaar is geweest, zijn er 8 mm staalstrips pasklaar gemaakt. Deze komen vlak in de kokerbalken te liggen en worden daarin bevestigd met 4 stuks M12 bouten per kant. In de aluminium binnenbumper, de 'piepschuim' binnenbumper en de kunstsof voorbumper is een sleuf gemaakt waar deze doorheen steekt. Buiten de voorbumper komen zware sleepogen uit de 4x4 wereld zodat we snel kunnen aankoppelen als we verzakt zitten. Het standaard sleepoog zit diep, achter gaas inmiddels en het is er maar 1, als je echt lelijk vast zit trek je de hele zooi kapot, nu kunnen we de krachten mooi verdelen. We plaatsen die sleepogen in de dagen voor vertrek, nu rij ik er inmiddels dagelijks mee en Oom Agent heeft nu al veel interesse in de auto, dan wordt het waarschijnlijk nét teveel met die uitstekende delen. Strips worden vastgezet met 4 x M12 per strip in de kokerbalk.

Via hijsband@gmail.com heb ik voor een strakke prijs 100 meter rondstrop gekocht die 14 ton trekkracht heeft. Waarom 100 mtr?  De prijs was goed  Maar vooral, als je in de Fesh Fesh zit is het waarschijnlijk 50 meter of meer om je heen... dan is het wel fijn als de trekkende auto daaruit kan rijden. Willem Jan bedankt voor je speciale prijs!

Van Jan, Team 1115, heb ik 2 stukken plaat van 2 mm dik gekregen (inclusief het sleepogen staal). Een plaat is als tankbescherming tegen scherpe stenen gebruikt. De V70 heeft een kunststof tank, veilig, maar zekerheid voor alles! Met oa zware tieraps, slangklemmen en  bouten is dit aan de Volvo om de tankbevestiging vastgemaakt. Voorzien van gaten op het laagste punt zodat evt geschept zand er ook weer uit kan. En juist die mooie glimmende platen zorgen er nu voor dat Oom Agent al 2 x de Volvo wilde bewonderen, na uitleg werd ons een mooie reis gewenst.

De andere plaat is gebruikt om  de kunststof keienvanger achter de voorbumper richting de voorassen te verstevigen. Er is een luchtrooster in gemaakt bekleed met gaas, zodat de originele koelgaten wel aanwezig blijven. Deze plaat sluit prachtig aan op de originele Volvo carterbescherming die ik van Fatsenco (Volvo850forum) heb gekregen. De bescherming nog wat verbreed zodat stenen weinig kansen meer hebben, 1 plek twijfel ik nog, wellicht dat ik daar ook nog iets voor fabriceer. De carterbescherming is dichtgemaakt met gaas ook hier weer, dan kunnen stenen er niet zo gemakkelijk tussen klem komen en bij een volgende touché doorgedrukt worden met alle mogelijke ellende van dien... André / Fatsenco, thnx man!

De koplampen tijdens het opbouwen voorzien van lampjes die volgens de verpakking 130% meer licht geven, laten we het er op houden dat ze verrekte fel zijn...  Vlak voor vertrek gaat er transparante folie overheen tegen opdringerige steentjes. Blijft de boel in ieder geval grotendeels bij elkaar mocht er een verstekeling zijn.
De wielbouten die volledig naar de Filistijnen waren vervangen door de bewaarde exemplaren van de gesloopte groene V70 2.5T, het oogt ook nog mooier! Achterramen zijn inmiddels met 2 lagen zwarte ruitenfolie beplakt. Zicht naar binnen is bijna nul, dus minder warmte en geen uitdagende zaken in t zicht.
Voor nieuwe ruitenwissers gemonteerd en zo nog wat kleine klusjes.

Inmiddels is ook de distributie vervangen worden, inclusief waterpomp, spanrol, oliekeeringen, pompriem en multiriem. En niet te vergeten, die beruchte rekbout! De airco is afgevuld, was wat zwakjes, en de auto is fluitend door de APK gegaan  De meeste onderdelen adden we al, waaronder de riem en spanner via Taranis (850forum) ook hier weer: thnx! En Bas, BS Automotive ook jij bedankt! (arbeid half geld, korting op delen)

En dan nog klussen genoeg... imperiaal bouwen, 27MC bak inbouwen, houders voor telefoons die slechte wegen of geen wegen proof zijn, de laatste beschermende beplating definitief bevestigen bij het sleepogen plaatsen, enz.enz. Maar we hebben nog even...

Inmiddels heb ik in de afgelopen 2 weken ruim 2300 km met de Volvo gestuurd, geen verkeerde klap verbruikt gemiddeld 1:17 inclusief dagen stadverkeer. Nu rij ik er wel rustig mee, maar ben tevreden. Olieverbruik is (nog) niet te zien aan de peilstok. Wel mijn eigen banden er om gezet, achter zijn de banden iets gecupt en maken bij 100km+ kabaal. Daar hebben we onderweg alleen tot de boot naar Marokko last van, daarna ben ik blij als we 40-50km/uur halen...

Maroucha wil de velgen bronskleurig maken en zo zijn er nog heel wat (on)nodige klussen te doen!

Ewout Schalkwijk

:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Prachtig verhaal. Die oude TDI-tjes zijn geweldig. Ook de pompriem vervangen?

V702.5T

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-08-2019 00:40:39
:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Prachtig verhaal. Die oude TDI-tjes zijn geweldig. Ook de pompriem vervangen?
Absoluut!

V702.5T

Even stof er af blazen.... foto's is nog steeds lastig dus er komt na onze reis een gedegen update inclusief ervaringen enz.
Er is veel gebeurd, van injecties tot papieren tot laatste technische aanpassingen. Kortom, zaterdag vertrekken wij naar Dakar.
Wil je ons (nu) volgen: facebook hartmangoesdakar

Op deze site zijn we, Team 1115, Daughter & Dad, vanaf zaterdag live te volgen:
https://www.amsterdamdakar.com/
Dat gaat de komende dag ergens live, maar ik zie nu nog even niets. Alleen in Mauretanië staat het spul niet live ivm veiligheid maar achteraf.

En wil je nog iets doneren voor 't mooie doel, dat kan bij Team 1115 ;-)

Hoop jullie op Fb tegen te komen, de foto update van de reis enz staat daar, maar ook qua aanpassingen en sleutelen in groet lijnen.
Gr, JP

marc-850

Heel veel succes met dit avontuur, zie hem heelhuids op de eindbestemming te brengen!

Vulk

Heel veel succes! Ik ben benieuwd om de verhalen te lezen!

V702.5T

Inmiddels al weer 2 weken terug, we hebben het eigenlijk zonder al teveel gedoe gehaald. Problemen kwamen vnl uit stuurfouten icm zicht tot de ruitenwissers door stofwolken...
Ben bezig uitgebreid een relaas te schrijven in Word en dat hier in te plakken. Zit nu op 1000 woorden, wordt nog wel wat meer :-)

Eigenlijk enige wat 'uit de auto kwam': dynamo (en met mij nog ruim 20 anderen met dezelfde klachten...) en een niet meer werkende koelfan (stof en vuil) maar alles kunnen fixen.
Door kuilen / stenen / gaten 2 stalen velgen gedeukt (en weer uitgedeukt) en dusl lege banden (gewoon weer opgepompt na uitdeuken), silentblock draagarm verdwenen (1 x noodeparatie met rubber slang, 2e x goed met gedraaide PU bus) en een radiateur op een lullige manier (ophangpunt) gescheurd. Dat gaf wel stress, 3 x in 24 uur uitbouwen en inbouwen in de woestijn voor deze deugdelijk gerepareerd werd en 300 km gesleept (120km offroad)

Prachtige rit, veeeeeeel gezien, 7506 km gereden. Totaal met 2 teams € 15.300 bij elkaar gehaald, over 5 jaar weer een keer ;-)
Platen en verhalen op facebook: hartmangoesdakar

V70R^2

Tof, goed om te horen!

Ik zie uit naar je epistel omtrent alles wat je hebt meegemaakt :)

razorx

Ik zie er naar uit je verhaal te lezen.
Complimenten voor de voorbereiding maar vooral ook voor het samenwerken!