Onregelmatig lopende stationair, stotteren/haperen tijdens rijden.

Gestart door FristString, 03-02-2019 20:08:03

Vorige topic - Volgende topic

arjenT5R

Btw " het lampje van de sonde " is het motorstorings lampje niet persee een indicatie van een kapotte sonde. Verder kan het motormanagement ook codes opslaan zonder een lampje te geven. Uitlezen zal hierin uitkomst bieden. Uit m'n hoofd heb je een schakelaartje nodig 10kohm aan weerstanden en een ledje.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Maestro12

Citaat van: arjenT5R op 17-02-2019 15:14:17
Die slangetjes op de luchtbak lopen naar die klep die er onderaan zit om warme lucht bij te mengen in de winter. In principe kan je zonder. De hele boel weg slopen en slangetjes afdoppen is op zich een goed idee :P

Hmm, ik dacht dat alleen 'de witte' naar die mengklep ging en de zwarte ergens anders naar toe, weet alleen niet meer waar naar toe :eusa_think:
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

FristString

Citaat van: arjenT5R op 17-02-2019 15:16:46
Btw " het lampje van de sonde " is het motorstorings lampje niet persee een indicatie van een kapotte sonde. Verder kan het motormanagement ook codes opslaan zonder een lampje te geven. Uitlezen zal hierin uitkomst bieden. Uit m'n hoofd heb je een schakelaartje nodig 10kohm aan weerstanden en een ledje.

Haha, dat is voor mij net gebarentaal :) Het uitlezen van het motormanagement snap ik, dat gaat via vida toch? Als dat een goed idee is om er achter te komen wat er mis is is het wel slim om dat even te doen inderdaad. Weet er iemand toevallig of er in of rond Amsterdam iemand is met die hardware/software?
Dat van het schakelaartje snap ik niet, heb ik dat nodig om uit te kunnen lezen?

Thanks vast!
V70 2.5 10V 1997 >430K

elmarconi

--
Autogas Inside . . .

Blok70

Citaat van: Maestro12 op 17-02-2019 16:43:28
Hmm, ik dacht dat alleen 'de witte' naar die mengklep ging en de zwarte ergens anders naar toe, weet alleen niet meer waar naar toe :eusa_think:

Correct. Het filterhuis heeft twee VAC slangetjes aangesloten zitten. Eén vd twee zit op het kerstboompje op het gasklephuis. Ik had geen significant verschil in loop met beiden los/onaangesloten vd airbox. Probleem stelling van TS gaat over een andere orde van slecht lopen, schat ik.

FristString

Vanavond ga ik even aan de slag met de bougies.

Ik lees alleen verschillende verhalen over het aanhaalmoment. De een zegt 25nm en de ander 30nm. Las ook dat er verschil zit tussen 4, 5 en 6 cilinders?

Wat zeggen jullie?
V70 2.5 10V 1997 >430K

Piet

FristString

Citaat van: Piet op 19-02-2019 12:34:01
Dat je je lambdasonde eens zou kunnen vervangen  ;D

Dank voor de tip Piet, neem ik mee!

De bougies heb ik hier nog liggen, dus daar begin ik even mee. Lambdasonde komt daarna aan de beurt.
V70 2.5 10V 1997 >430K

razorx

FristString

Citaat van: razorx op 19-02-2019 13:07:40
25Nm voor allen ;) .

Top, thanks! Zal een paar foto's maken, kon niet echt een how to vinden op t forum
V70 2.5 10V 1997 >430K

volvobug

Citaat van: FristString op 19-02-2019 14:00:24
Top, thanks! Zal een paar foto's maken, kon niet echt een how to vinden op t forum

Howto: oude bougie anticlockwise eruit draaien, nieuwe bougie clockwise erin.  :angel:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

arjenT5R

Citaat van: volvobug op 19-02-2019 14:20:45
Howto: oude bougie anticlockwise eruit draaien, nieuwe bougie clockwise erin.  :angel:

Eerst ff dekseltje er af en dopke los trekken anders moet je zo hard op die sleutel duwen bug :P

FristString

Citaat van: arjenT5R op 19-02-2019 15:29:30
Eerst ff dekseltje er af en dopke los trekken anders moet je zo hard op die sleutel duwen bug :P

Haha, ben blij dat ik dat zelf al wel had gevonden :)
V70 2.5 10V 1997 >430K

FristString

Zojuist de bougies vervangen, 4 van de 5 zagen er ok uit, beetje wit uitgeslagen, maar de laatste was zwart geblakerd.

Makkelijk klusje al met al, toch vergeten goede foto's te maken voor een how to..  :eusa_wall:

Anyway, onder de afdekplaat van de motor zag het er aardig nat uit..

Paar maanden geleden heb ik t rubbertje in de oliedop vervangen omdat hij een beetje lekte. Kan dit zwembadje kwaad? Heb het netjes opgeruimd natuurlijk  :eusa_angel:

Ik had wel een nieuwe sensatie tijdens het rijden. Stationair lijkt hij weer ok, maar tijdens het rijden is het nu een héél duidelijke roffel, en bij laag toeren schud de motor flink en veel regelmatiger dan voor het vervangen van de bougies. Het lijkt ook wel alsof ik meer vermogen heb, ik wordt wat meer in mijn stoel gedrukt zeg maar.. Zijn dat allemaal bijwerkingen van nieuwe bougies? Of is het probleem van de sonde nu juist verduidelijkt? Of zit het gewoon allemaal tussen m'n oren?! :eusa_shifty:

Ik zal voor de zekerheid de Lambdasonde ook maar vervangen, ben benieuwd..

The story continues...
V70 2.5 10V 1997 >430K

arjenT5R

Hahaha nou een how to om bougies te vervangen is wat mij betreft niet perse nodig hoor, denk als je dat nodig hebt je misschien beter naar de garage kunt gaan maar goed.

Aan jou verhaal te lezen was het nodig ja, meer vermogen en regelmatiger motorloop hoort op zich niet na het vervangen van je bougies, nuja laat ik het zo zeggen normaal gezien vervang je ze net even voor de boel zo versleten is dat hij er mottig van gaat lopen... preventief onderhoud zeg maar ;D

Ik zou die lambada sonde nog even laten zitten een tankje dan je verbruik meten en daarna lambda sonde vervangen dan kan je aan je verbruik wel zien dat het nodig was ;D

Een 10V die slecht loopt... dan is de boel wel echt ver heen ja :P