Remdruk achteras te hoog bij Trackday 850, hoe te verlagen?

Gestart door RyanB, 15-04-2019 09:15:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RyanB

Dit wordt echt een vraagje voor de remsysteem goeroes onder ons.....
Sinds 1 jaar rijden wij Trackdays met een 94' Volvo 850 t5 Estate.
Afgelopen jaar in Oktober en 24 Maart j.l. hebben wij onze laatste 2 Trackdays gereden.
In Oktober heb ik de remblokken achter vervangen en na die Trackday viel het mij al op dat de velgen achter helemaal zwart waren van de remstof.
Nu heb ik vorige week de remblokken gecontroleerd na de Trackday van 24 Maart en de blokken waren nagenoeg weg.
Dus 2x rijden en weg zijn de blokken achter.
Gelukkig zijn wij niet van het remmen in de bocht anders zou het wel eens heel raar uit kunnen pakken!

Qua remmen hebben wij nu deze setup:
Voor: 320mm conversie met Hawk blokken
Achter: Origineel (nu vervangen voor Ferodo blokken maar nog niet mee gereden)

De auto is verlaagd door middel van een BC Schroefset en ligt echt laag.
Ik heb het idee dat de auto op een of andere manier door de verlaging meer remdruk naar de achterwielen stuurt dus nu is mijn vraag is dit op te lossen door wat te veranderen aan het originele remsysteem?

Ik heb er al gedacht om er een remdrukregelaar tussen te bouwen maar misschien is er een andere oplossing voor, ABS hebben wij bijvoorbeeld niet nodig dus misschien kan dat hele spul er wel tussenuit.
Maar hoe.....



V70R^2

Het is volgens mij ook zo dat naar mate de wagen stabieler ligt en meer grip krijgt de balans iets meet naar voor mag verschuiven. Evt 5 mm spacers op de remklauwen/brackets en naar een 330 schijf als daar ruimte voor is?

Heb je er ook echt met het rijden op de baan last van? Dat je bij het aanremmen van de bocht haast een handrem bocht maakt zegmaar?

Je zou nog kunnen proberen voor een blok met nóg hogere wrijvingscoëfficiënt te plaatsen, alvorens remkracht achter te verminderen met zo'n regelaar in de leiding.

V70geRwin

Voor de veiligheid heeft Volvo het aanremmen zo gemaakt dat de bias eerst op achter ligt.
Bij de latere versies 850 ? en in ieder geval de x70 wordt de remdruk verdeling elektronisch gecorrigeerd.
Voor zover ik weet heeft je 94er dit nog niet helaas, wellicht aan te passen?

Een harde remdrukverdeler is het mooist maar je kan eerst truukjes doen als voor stalen remslangen en achter de blaasbalgen houden, de slechtste remblokken die je kan vinden achter etc maar of dat voldoende helpt?

Voldoet de 320 set aan de voorkant voor de track days?


RyanB

Het klopt inderdaad dat de eerste aanzet bij het remmen aan de achterzijde gebeurd en omdat de auto nu redelijk laag ligt en de afstelling vrij hard staat verplaats zich ook weinig gewicht naar de vooras zoals het nu is.
Daar helpen hardere of zachtere blokken aan de achterzijde ook niets aan.
Gisteren iemand gesproken en die zei dat dit zonder een remdrukbegrenzer eigenlijk niet op te lossen is, iets wat ik van Jochen Pethke ook al gehoord had.
Jochen die remt nagenoeg alles op de vooras, de achteras doet niet mee!

Dus gisteravond maar een remdrukregelaar/begrenzer besteld zodat die er deze week nog onder kan, a.s. Zondag kunnen we hem dan gelijk proberen bij onze volgende Trackday Spa ;)

Tot nu toe voldoet de 320mm set nog wel al weet ik niet hoe die zich straks gaat houden als de achteras bijna niets meer doet.
Ik moet wel zeggen dat ik over de Hawk blokken erg te spreken ben, geen fading en de vertraging blijft vrijwel continu gelijk.
Wij hebben er wel DOT 5.1 remolie in zitten.

Enige aanpassing die ik heb moeten doen na de laatste Trackday op Zandvoort was het plaatsen van een benzine Catchtank want als er 20 liter brandstof uit de tank was begon hij al in te houden in de Tarzanbocht .
Dit zie ik maar als een positieve ontwikkeling want dat betekend dat de bochtensnelheid hoog genoeg is om alle benzine naar 1 kant van de tank te krijgen ;D


V70geRwin

#4
Als de achteras echt helemaal niet remt moet je wel je rijstijl en rem moment daarop aanpassen, maar dat ga je vanzelf ontdekken, ik zou gaan spelen als de regelaar er in zit en dan beginnen met de huidige verdeling en langzaam naar meer naar de voorkant. Doe voorzichtig want het is nu zeker te veel maar te weinig is ook niet handig. Veel plezier op Spa.

Ook al houd je de auto vlakker met deze set de meeste rem kracht komt toch van voor. Is de auto nog veel lichter gemaakt?

Carter ook al aangepast  ;)

RyanB

Het enige wat er nog aan gewicht in de auto zit zijn de ramen, de plaat waar de kuipstoelen op staan, de kooi en ikzelf😉.
Carter nog niet aangepast, nu is dat op Spa nog niet echt een must maar op Zandvoort toch wel een dingetje.
Er schijnen daarin ook meer mogelijkheden te zijn, nog tips?

V70R^2

Toen je zoon de pan kwam halen hadden we het daar ook al even over.

MPRE.se heeft een eenvoudige baffle kit, enkele op dit forum rijden daar al naar volle tevredenheid mee rond op o.a. zandvoort.

een tweede optie, ietsje duurder, heb gevonden op yother:

https://yother.com/products/b52x4-oil-pan-baffle-kit


Overigens ben ik nu wel heel erg benieuwd naar je wagen! Heb je enkele foto's die je met ons kan delen? :D :D