Dual Fuel Diesel CNG

Gestart door 855-Champagne, 01-03-2019 16:33:22

Vorige topic - Volgende topic

855-Champagne

Hallo luitjes,

Hier ff een vraagje over Dualfuel met name diesel inc met cng.
Ik het een optie om een oudere diesel van CNG te voorzien zodat deze de milieu zone in zou kunnen.
Heeft iemand zowiezo ervaring met CNG Diesel dan hoor ik de ervaring graag.

Gr Champie

verde900

Stadsbussen rijden met die combi, kijk eens bij cnginbouw.nl
8555152121 SE 418 1994

NinaPaul

Er is sprake van een mengsel samenstelling, afhankelijk van het gevraagde vermogen, met een maximum van ~ 35% cng (minimaal 0%).

De milieuwinst is zo gering dat je hier geen enkel voordeel kan halen.
Extra kosten door gewichtstoename.

Verder zijn de kosten van inbouw zo hoog dat je terugverdientijd, elke 100km bespaar je één euro (Uitgaande van een jonge diesel die 7l per 100 km ofwel 1 op 14,29).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

classicT5

Je kunt ook LPG bij diesel bijmennen, gaat die mooier en schoner van lopen.

Maar voor milieuzones? Dan verwacht ik dat je individuele keuring moet laten doen bij RDW Lelystad, als het al kan. Gaat om verandering in uitstootwaardes, lijkt me nog de grootste uitdaging, groter dan het technische aspect.

Stefan

Citaat van: classicT5 op 01-03-2019 21:06:33
Gaat om verandering in uitstootwaardes, lijkt me nog de grootste uitdaging, groter dan het technische aspect.
Dan zul je waarschijnlijk ook aan de huidige (milieu) normen moeten voldoen, en dat kan wel eens lastig worden denk ik  :eusa_boohoo:
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

jandeman

Kun je dan niet beter GTL (Gas To Liquid) oftewel synthetische diesel gaan tanken. Kost ongeveer een dubbeltje meer tov reguliere diesel en is veel schoner. En je hoeft er niet voor te investeren. Snellere verbranding dan diesel en veel beter voor je motor. De reguliere diesel die nu aan de pomp verkocht wordt, waarin een x% biobrandstof is bijgemengd vanwege het milieu, is veel slechter dan de diesel van pak em beet 10 jaar terug.  De moderne dieseltechniek + een hele fabriek achter/in het uitlaatsysteem zorgt dan dat het milieu er toch nog goed van af komt. Maar roetfilters verstopt en EGR ellende komt natuurlijk veel voor. GTL is een hele mooie oplossing voor bijvoorbeeld de redelijke roetende Audi diesel zoals in veel 850/X70 gemonteerd is.

855-Champagne

Bedankt voor alle reacties, ik heb weer wat om over na te denken.