Krukassensor foutcode na vervangen vliegwiel/koppeling ECM-310

Gestart door 850BDO, 19-04-2019 00:41:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

850BDO

Even voorstellen, mijn naam is Boudewijn, jaren geleden aan Volvo's begonnen met een rode 855 en sindsdien hebben we altijd wel een of meerdere 855's of V70 Classics voor de deur gehad. Lees al heel lang mee op het forum en ging regelmatig naar Dirk in Nijmegen voor onderhoud en reparaties. Aangezien ik het Dirk niet meer kan vragen hoop ik door mijn probleem hier te posten toch een oplossing te vinden.

Wat is het probleem? Ik heb een Volvo V70 Classic 2.4 140 pk uit 2000 (ETM en penbobines) met handbak op Vialle LPI, 400k op de teller. Zelf met hulp van een maatje het Dual Massa vliegwiel vervangen door een Valeo kit met een vast vliegwiel, nieuwe drukgroep, koppelingsplaten en druklager. Volvo op bokken, motor opgehangen, alles losgehaald wat los moest van subframe en bak, subframe laten zakken bestuurderszijde en bak er onder uit. Alles terug op zijn plaats, geen bouten of moertjes over, alles op moment vast gezet. Koppeling ontlucht, starten en toen ging het mis!

Sloeg meteen aan en liep ook goed stationair maar bij gas geven bleef hij rond de 1500-1700 toeren hangen dus bij constant gasgeven jaagt hij heen en weer tussen 800 tpm stationair en de bewuste 1500-1700 toeren met ploffen uit de uitlaat en misfires, hoger in toeren lukt niet tot er na een tijdje gas geven het motorstoringslampje gaat branden waarna hij opeens wel toeren kan maken tot max 3500 tpm vanwege gereduceerd vermogen door motorstoringslampje.

Uitlezen met een Icarsoft OBD reader geeft foutcode ECM-310A  Engine speed (RPM) sensor Intermittant  faulty signal. Deze code blijft terug komen na wissen.


Bij een forumlid een andere gebruikte krukas/vliegwielsensor (Denso) gaan halen evenals het bracket waar deze in hangt en vervangen maar maakt geen verschil.


Heb al het een en ander gelezen over krukassensor storingen maar dat gaat altijd over niet of moeilijk starten, deze start prima en blijft stationair goed lopen, pakt alleen niet op in toeren tenzij je dat forceert door gas te blijven geven waarna hij na veel ploffen, schudden en bokken opeens door schiet in toeren.


Het oude DM vliegwiel had nokken en het Valeo vaste vliegwiel ook dus neem aan dat ik de draadjes van de krukassensor niet om hoef te draaien, voor de wissel liep hij goed, alle stekkers zitten er op, volgens mij alle vacuum leidingen ook, massakabel zit terug op bak en massastrip van schutbord naar cilinderkop ook.


Als iemand mij ook maar een beetje op weg kan helpen heel graag!   

Groeten Boudewijn



   

RoelNL

Afstand van beide vliegwielen is gelijk? Kan zijn dat de sensor niet goed kan meten?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

850BDO

Heb ze op elkaar gehad en omtrek is gelijk. Hij start ook gewoon en loopt goed stationair, begint pas vanaf 1500 toeren in te houden waarna die foutcode er in komt. Lijkt wel of hij op 3 of 4 poten loopt bij verhoging toerental, Maar op een gegeven moment na veel stotteren loopt hij door in toeren en valt er mee te rijden hoewel hij dan ook regelmatig af slaat en dan kun je weer opnieuw beginnen met hem op toeren te krijgen, snap er helemaal niets van.

RoelNL

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

850BDO

Dikte leek gelijk maar heb het niet gecontroleerd helaas

850BDO

Aangezien de foutcode ECM-310A terug blijft komen en altijd op de krukassensor betrekking heeft is m.i. ofwel:

1 De krukassensor slecht of de bedrading er naar toe. ( Hoewel hij goed start dus bij lage toeren ziet de sensor het vliegwiel blijkbaar wel).
2. Het bracket van de sensor zit niet goed. ( Het bracket zit vast met 2 m6 boutjes gecentreert door een guiding pin maar kan wel klein beetje draaien alvorens vast zetten, zou die kleine kanteling naar links of recht iets uit kunnen maken qua werking? Bracket is volvo nr 1275789
3. Het nieuwe vliegwiel is niet goed. (kan echter maar op 1 manier geplaatst worden, nokjes, net als oude DM vliegwiel en je zou toch denken dat als het niet werkt dat dit wel te vinden was op internet, Valeo set 835080.

Ik heb een gebruikte krukassensor er in gezet, hoe groot is de kans dat deze ook niet goed is? Qua weerstand zitten ze allebei rond de 123-124 ohm.





RoelNL

Als het vliegwiel draait zie je dan voltage verandering?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

850BDO

Ik kan alleen bij de stekker als de ETM er af is maar als de ECU geen laagvoltig signaal ontvangt van de krukassensor start hij toch uberhaupt niet?

Wouter96

Centreerpin heb ik ook verwijderd van het steuntje en heb nergens last van.
Valeo levert toch ook sensoren? Misschien dat dat een vaste combi moet zijn? Ik heb namelijk wel mn sensor mee gewisseld met t vliegwiel, niet alleen snoertjes omdraaien zegmaar. Maarja, dan zou ie ook niet goed moeten starten zou je zeggen...  :eusa_think: 

850BDO

Kan van Valeo geen krukassensor vinden met de juiste stekker, heb een nieuwe krukassensor bij de Volvo dealer besteld hoewel de beide gebruikte sensoren die ik heb wel ongeveer de juiste weerstand leveren bij doormeten. Als dat niets oplevert ga ik de bedrading tot aan de krukassensor stekker door laten meten vanaf de ECU, ik heb daar zelf te weinig verstand van, misschien is met het kantelen van de motor toch iets los geraakt hoewel ik het vreemd blijf vinden dat hij gewoon meteen start. Zal zelf ook dat centreer pinnetje verwijderen, de afstand van de krukassensor houder tot de bakbehuizing lijkt vrij groot, zeker 3 mm. Dank voor de suggesties!

850BDO

Opgelost! De nokken van het nieuwe single massa vliegwiel waren blijkbaar iets hoger dan de nokken van het oude dual massa vliegwiel. Vulringetje tussen de sensor en de sensorhouder en de storing is en blijft weg. Dank voor het meedenken en ben erg blij dat ik het nu eindelijk gevonden heb!