Slechter lopen bij lauwe (bijna lege) airco

Gestart door Blok70, 18-06-2019 16:26:51

Vorige topic - Volgende topic

Blok70

Mijn '97 10V automaat heb ik 5 jaar. Altijd koude airco gehad. Nu is deze niet "steen"- koud meer. Ik neem aan dat hij opnieuw afgevuld moet worden. Ga ik ook doen.
Dit wetende lijkt de motor (sinds deze week) bij stationair voor het stoplicht (airco aan) ook een tand slechter te lopen. In ieder geval voelt dat als een meer "belaste motor". De roffel vibreert meer en het toerental lijkt een ietsje "geknepen".

Ik ben ervan overtuigd dat de inmiddels lauwe luchtstroom (AC loopt op haar laatste drijfgas, neem ik aan?) en dat moeilijker/belaster lopen verband houdt. Alleen ik begrijp niet welk fenomeen dit veroorzaakt. Wie kan dit verklaren? Dank alvast !  :laugh:

arjenT5R

Luchtspleet van de magneetkoppeling misschien wat groot geworden?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

rjverbrugh

Of een pomp die binnenkort vast slaat.

Vulk

Gewoon niet de compreseor die frequenter in- en uitslaat? Ik herken  het fenomeen.

volvobug

Eerst maar eens de airco weer testen en afvullen voordat er allerlei giswerk plaatsvind. Het blok zelf is ook ouder en het een hoeft niet met het ander te maken te hebben.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

hilko73

Eens met Volvobug, maar de standaard ontstekingsdelen zoals verdeler en bougies zijn ook verdacht bij zulke klachten.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

arjenT5R

Luchtspleetje checken van de magneetkoppeling is minder werk en goedkoper dan airco's vullen.. zeker tegenwoordig.

Ik zou gewoon makkelijk en goedkoop beginnen ;D

Blok70

Even middels de search naar de magneetkoppeling "spleet-How To" gekeken. Zal het laten nameten (0.3 - 0.5mm is binnen tolerantie begrijp ik)

Citaat van: Vulk op 18-06-2019 18:14:42
Gewoon niet de compreseor die frequenter in- en uitslaat? Ik herken  het fenomeen.

Dít dus! ... Ik heb het juist even bekeken. Compressor wordt zo'n beetje iedere 10sec af- en ingeschakeld. Goed te zien ook door met je neus boven de draaiende multiriem te hangen.
Vaak schakelen dus. En ik heb (stationair) niet het idee dat hij veel slipt. Op snelweg tempo is dat wellicht anders als de vrijloop afstand (te) groot blijkt te zijn.

- heb inmiddels een vulafspraak en ik zal de garage vragen vrijloop afstand na te meten. Ik heb geen voelermaatje.

Blijft de vraag waarom mijn motor met een (kennenlijk afdoende) gevuld systeem goed/beter loopt (AC áán). Zal wellicht clutch-slip zijn, of wellicht draait de compressor zwaarder met minder (te weinig) koudemiddel?

Ik laat even de spleetafstand na meten en zal het hier even delen :D.

volvobug

Moet nog blijken of de motor stationair beter loopt met een goed afgevuld systeem. het inschakelen van de compressor wordt door het motormanagement opgevangen zodat het stationair toerental gelijk blijft maar ietwat vetraging zit er altijd in.

Als er door minder beschikbaar koelmiddel de pomp frequenter in- en uitgeschakeld wordt door zijn beveiligingsdruksensoren kan dat het idee geven dat de motor stationair minder soepel loopt. Maar hierop zijn ook andere factoren van invloed.

Overigens vind  ik een frequentie van 10 seconden niet vreemd en ook dat is weer sterk afhankelijk van buitentemperatuur, gevraagde binnentemperatuur en vullingsgraad. Te grote spleet in de koppeling leidt in de regel tot volledige uitval van de koppeling bij toenemende opwarming van de magneet, niet tot een frequenter in- en uitschakelen. Neemt niet weg dat afstellen bij een spleetgrootte zo vanaf 0,8 - 0,9 mm aan te bevelen is.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Blok70

Feedback mijnerzijds.

Mijn AC is weer gevuld. Er is 510gr gefactureerd en hij wordt  Af- en inschakelen is nu ook over, ben ik blij mee! Daar was het om te doen immers.
Wel ga ik de spleet nog nameten (op ondanks mijn verzoek helaas genegeerd / vergeten). Ik moest mezelf toch nog eens zo'n voelmaatje aanschaffen.....

arjenT5R

een pasje schijnt ook te werken.
Of een foto hier plaatsen.

Peultje

Citaat van: arjenT5R op 01-07-2019 15:53:26
een pasje schijnt ook te werken.
Of een foto hier plaatsen.
Bankpasje is 0,76mm dik.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Blok70

Citaat van: volvobug op 19-06-2019 14:46:07
Moet nog blijken of de motor stationair beter loopt met een goed afgevuld systeem. het inschakelen van de compressor wordt door het motormanagement opgevangen zodat het stationair toerental gelijk blijft maar ietwat vetraging zit er altijd in.

Als er door minder beschikbaar koelmiddel de pomp frequenter in- en uitgeschakeld wordt door zijn beveiligingsdruksensoren kan dat het idee geven dat de motor stationair minder soepel loopt. Maar hierop zijn ook andere factoren van invloed.

Overigens vind  ik een frequentie van 10 seconden niet vreemd en ook dat is weer sterk afhankelijk van buitentemperatuur, gevraagde binnentemperatuur en vullingsgraad. Te grote spleet in de koppeling leidt in de regel tot volledige uitval van de koppeling bij toenemende opwarming van de magneet, niet tot een frequenter in- en uitschakelen. Neemt niet weg dat afstellen bij een spleetgrootte zo vanaf 0,8 - 0,9 mm aan te bevelen is.

Auto is gevuld en de stationair loop is weer mooi en regelmatig, gelukkig.

Aan- en af schakelfrequentie: wás iedere 10 sec => tav mijn laatste 5 jaar was dit echt opvallend hoog. Een reden om de airco niet meer in te schakelen, zo slecht stationair liep de roffel. Ik kreeg zelfs het idee dat de ECU de loop niet meer mooi kreeg door die "10 sec Op en Af schakelen".

Ik stel de AC temp in op 23graden. Vind ik genoeg, prima. Nooit vol koud iig.

Mijn compressor koppelingetje was nog goed (voelt ook slipvrij) => de spleet was 0,35mm.

Al met al ga ik me nu verdiepen over de toegenomen belasting bij een lage vullingsgraad!