Oplossing voor problemen automatische bak!

Gestart door Appie, 29-12-2002 12:15:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Appie

Enige weken geleden heb ik een probleem op het forum gezet voor een oplossing van het probleem dat ik had met mijn automatische versnellingsbak. Wanneer de auto gestart werd deed de versnellingsbak het niet in de D-stand wanneer ik dan enige kilometers in de 3-stand had gereden en ik schakelde dan door naar de D-stand draaide de boel weer normaal :D. Als antwoord op deze vraag kreeg ik van één van de leden het advies om voordat ik aan allerlei dure oplossingen als het reviseren (zo'n € 2.000,- excl btw) en kopen van een andere bak ( de goedkoopste € 800,- :D zonder inbouw) zou beginnen, eerst de bak eens te laten spoelen en van nieuwe olie te laten voorzien. En ik kan melden dat dat werkt, alle problemen zijn opgelost, ook het abrubt met een klap schakelen naar de achteruit stand is verdwenen. Ik denk dat veel problemen opgelost kunnen worden wanneer de bak een keer wordt gespoeld en van nieuwe verse olie wordt voorzien. Bedankt overigens nog voor dit advies, deze optie kostte mij € 44,- en dat is een stuk prettiger.

george

#1
Waar heb je dat laten doen?
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

Appie

#2
Bij een transmissiebedrijf, mijn eigen garage (overigens geen volvo dealer ) wilde daar niet aan beginnen. Je hebt er speciale apparatuur voor nodig om de bak goed te spoelen. Er zit ook een filter in de bak die ook het transmissiebedrijf niet kon vernieuwen, omdat daar de bak voor uit elkaar moest. Ik heb het laten doen bij TSS een transmissiebedrijf in Sassenheim Zuid-Holland

macdriver

#3
wat bij mij bekend is van een automaat is dat er een oliefilter in zit en die kan verstopt raken,door te spoelen wil het wel eens gebeuren dat dat filter niet vervangen hoeft te worden.Nu lees ik dat veel leden met automaat nog nooit hun olie hebben (laten)vervangen,terwijl bij mijn auto iedere grote beurt nieuwe olie in zijn bakkie krijgt.Zit er dus aardig wat verschil in de aanpak van de dealers.Ik zeg niet dat mijn dealer het bij het rechte eind heeft maar een beetje verse olie kan nooit kwaad. 8)

macdriver

#4
Citeerbij iedere beurt de versnellingsbakolie wisselen is een beetje veel overdreven.
de bak is normaal onderhoudsvrij en volvo schrijft voor dat de olie niet eens ververst moet worden.
als je regelmatig het peil en de kleur controleert zie je of er écht verversing nodig is.

ik zeg niet bij iedere beurt,maar bij elke GROTE beurt.

frenk

#5
Het volgende probleem is bij mij nu actueel.
auto: 850 GLT 2.5 20v '93
1. al geruime tijd had ik het probleem dat de auto niet harder wilde rijden dan 190. En dan eigenlijk alleen in de 3e vernelling dus met maximaal toeren. Bij overschakelen zakte de snelheid altijd weer langzaam naar de 180.

2. de dag voor kerst ging het mis. Bij het wegrijden reed de auto in de R toch nog vooruit. Achteruit wegduwen en een proefritje resulteerde uiteindelijk in een volledig geblokkeerde bak. (de wielen dus ook)

3. diagnose: het probleem lijkt te liggen in het frictiemateriaal van een van de rembanden van een planetenstelsel. Blijkbaar is deze remband gaan slippen. Het frictiemateriaal is losgekomen en heeft zodoende ook de olie vervuilt. Deze vervuilde olie heeft het hydraulische schakelbrein vervuild en is daardoor in een ongedefinieerde toestand gekomen (vooruit en achteruit tegelijk ofzo)

4. hopelijk is het spoelen (appie) niet slechts symptoombestrijding. Ik had ook voorheen last van af en toe een knal bij het schakelen in de achteruit, hoe is je topsnelheid?

5. waar vind ik (wie heeft) een andere bak?

willem1954

#6
Bel eens met auto rima in druten <www.autorima.nl> die doen veel met gereviseeerde volvo onderdelen

jan855t5r

#7
Frenk,
Dit zag ik op www.marktplaats.nl, misschien iets voor jou?
Alleen voor de bak is het de prijs al waard!
Eventueel even samendoen met iemand anders die een ander onderdeel nodig heeft?
Ik denk dat je wel even snel moet reageren.

Aangeboden: Volvo 850
Prijs: € 500,--
Beschrijving: Volvo 850 GLT. kapotte motor.
AUTOMAAT, alles elektrisch, airco, LPG, nieuwe radiateur, dynamo. Bouwjaar december 1992. Prijs 500 euro. Tel 06-50250853

Suc6!
Jan855t5r

macdriver

#8
Citeeren wat is het verschil/ervaring vóór en ná de beurt?.
duidelijk verschil. De auto schakelt veel soepeler en schokt minder met overschakelen dan voor het verversen.

jan855t5r

#9
als je schakelbanden zijn verbrandt (zoals in Frenk's geval)(door te weinig olie of door overhitting) en het frictie-materiaal los is gekomen dan is vrijwel altijd de bak R.I.P. (einde oefening)

Dan helpt spoelen ook niet meer....

Groet
Jan

Hans B6254

#10
Prijs info welke ik vandaag ( 2002 01 07 ) heb verkregen bij

TSS Transmissie Service Sassenheim
Carolus Clusiuslaan 3 D 2215RV Voorhout
Telefoon:0252-220492


Betreft automaat van V 960 ( 4 traps met look up, sort en winterstand)

Nieuwe Olie € 80

Revisie / ruil bak € 1200,-
Montage  € 300,-

Laatste 2 prijzen zijn "Dealer prijzen"

JHH

[move]Alzheimer is not a disease, it a way of living.... Zo na 250 nuttige en minder nuttige postings hou ik het voorlopig voor gezien. Veel lol met je Rofel..........   I will be Back[/move]