motorkoelventilator

Gestart door mathh, 05-07-2005 14:22:20

Vorige topic - Volgende topic

mathh

Van een collega met een S80 hoorde ik dat zijn motorkoelventilator preventief bij een beurt onder garantie werd vervangen.

30680547 elektrische ven  (350 euro)
983662 kabelklem (2 x 0,40 euro)
983614 kabelklem (3 x 0,47 euro)
9148344 clip (1 x 1,35 euro)

Ik weet van hem dat hij zijn auto niet bij deze dealer gekocht heeft.

Na zoeken vond ik bijgaande post:

Citaat van: Sverige op 07-06-2005 22:08:40
Ben er vanmiddag nog geweest nav die leuke recall-aktie voor de V70's van 2000 en 2001.
Koelfan moet bij deze auto's preventief vervangen worden.
Han

Hoe weet ik nou of de mijne ook vervangen moet worden, al vervangen is, en zo nee wat moet ik doen om dit gedaan te krijgen?
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

@®-

Je dealer bellen deze zal je waarschijnlijk kunnen vertellen of het gedaan is of niet, en ofdat je auto binnen de terugroepactie valt. Zij kunnen het als het goed is de auto's kunnen traceren bij de importeur, ofdat de terugroepactie is gedaan of niet

Sverige

In principe hoef je zelf niets te ondernemen.

Als je auto binnen de terugroepactie valt krijg je automatisch een brief van Volvo-Nederland.

Die heb ik nl ook gehad. Wel heb ik om een zgn. "nul-rekening gevraagd en gekregen zodat als ik de auto verkoop kan aantonen  dat deze koelfan vervangen is.

Han

mathh

Citaat van: Sverige op 09-07-2005 16:22:43
Als je auto binnen de terugroepactie valt krijg je automatisch een brief van Volvo-Nederland.
Die heb ik nl ook gehad. Wel heb ik om een zgn. "nul-rekening gevraagd en gekregen zodat als ik de auto verkoop kan aantonen  dat deze koelfan vervangen is.
Han

Ook bij import auto's?
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

RRRRR_Ramon

Citaat van: mathh op 11-07-2005 11:54:58
Citaat van: Sverige op 09-07-2005 16:22:43
Han

Ook bij import auto's?

Ga daar maar niet van uit. Wanneer de auto is geïmporteerd dan heeft de importeur in dat betreffende land geen grip meer op deze wagen, deze is echt zoek voor hen. Je kan zonder problemen volgens mij weer in de "molen" kunnen komen door nu naar de dealer te gaan en gewoon te vragen of jouw chassisnummer voorkomt op de lijsten voor koelfan vervanging of andere acties. Is deze auto dan weer bekend bij Volvo Nederland blijf je in het bestand voor evt. volgende terugroepacties of garantiezaken. Reeds uitgevoerde acties kun je denk ik naar fluiten als die al geweest zijn, er bestaan looptijden voor dergelijke acties.

Ik heb hetzelfde gehad met de Volvo L90E shovel waar ik m'n brood mee verdien (zie fotootje links onder m'n berichten), deze is geïmporteerd vanuit Duitsland. Nu was er onlangs een actie om de volledige software te laten vernieuwen. Ik kwam daarachter door collegamachinisten van de andere bedrijven met NL L90E's. Ik heb toen zelf gevraagd bij de importeur of mijn chassisnummer in aanmerking kwam voor de update, de machine is nu dus aangemeld bij de importeur en ik ontvang vanzelf bericht wanneer er een eventuele volgende update beschikbaar komt. Zweden weet nu zeg maar waar dat chassisnummer verblijft en werkt dit bij in de bestanden. De L90E moest aan de laptop en eerst werd alle data naar de speciaal voor Volvo ontwikkelde laptop gedownload en bewaard. Deze gegevens gaan voor analyse naar Volvo Construction Equipment Eskilstuna Zweden.

Daarna werd de nieuwe software geüpload, daarna werden de parameters (reeds verzamelde informatie en instellingen) weer teruggezet. De hele procedure nam wel ca. 1½ uur in beslag. Na de update waren er inderdaad een aantal zaken merkbaar veranderd en anderen weer niet. Het toerental van de motor tijdens het voor en achteruitschakelen bleef eerst op 950 tpm staan, na de update zakt dit nu naar 700 toeren. Dit schijnt toch beter te voor 4 traps automaat. Het verhoogde toerental was eerder om de emissiewaarden te drukken, maar dus toch ondergeschikt bevonden aan de levensduur van de bak. De boordcomputer kreeg, voor controle van alle voor de machinist van belang zijnde zaken, er een paar menuutjes bij. Zo kan ik nu de temperatuur van de assen in graden celsius aflezen, was eerst 'Normaal" of "Hoog", kan ik de koelfan d.m.v. het menu de andere kant op laten draaien. Verder is er een functie ingebouwd die de registratie van foutmeldingen iets langer uitstelt. De betreffende sensor krijgt iets langer de tijd om zijn juiste waarde te meten en door te geven zonder meteen de foutcode te registreren in de ECU. De Volvo monteur (of is het ICT-er?) vertelde me dat de software op meer dan 500 punten was verbeterd, aangepast en toegevoegd.

Ik neem aan dat deze procedure voor Volvo personenwagens niet afwijkt aan die van Volvo grondverzetmachines. Maar hang me er niet aan op. Een bezoekje aan je dealer kan uitsluitsel geven.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪