Airco alleen in recirculatie

Gestart door Daan1976, 20-06-2005 19:31:15

Vorige topic - Volgende topic

Esveldt

Ja ja, klopt het is soms ook moeilijk te begrijpen. Je hebt helemaal gelijk.

Paul

Christiaan

Ik ben alleen wel niewsgierig hoe jij bepaalt wat de uitblaastemp. is bij stilstand en rijdend? Heb je soms een thermometer bij de hand of is het meer gevoelsmatig?

Dat hij bij stilstand voor het gevoel minder koelt heeft m.i. een aantal redenen:
1) Het wegdek waar de auto op staat is bij een buitentemp van 30 graden misschien wel tegen de 50 gaden. Hierdoor kan de condenser minder goed zijn warmte kwijt en daalt het koelvermogen.
2) Deze afstraling van warmte van het wegdek zorgt er ook voor dat je verse inlaatlucht warmer is dan tijdens rijden. Hierdoor zal de gekoelde lucht een hogere temp hebben.
3) De auto zelf warmt sneller op omdat er geen rijwind koeling is.
4) De compressor draait langzamer en levert daardoor minder vermogen (vergelijk maar met je auto motor).
Nah hopenlijk verklaart dit e.e.a.
Christiaan

Daan1976

Citaat van: Christiaan op 24-06-2005 11:11:23
Ik ben alleen wel niewsgierig hoe jij bepaalt wat de uitblaastemp. is bij stilstand en rijdend? Heb je soms een thermometer bij de hand of is het meer gevoelsmatig?

Dat hij bij stilstand voor het gevoel minder koelt heeft m.i. een aantal redenen:
1) Het wegdek waar de auto op staat is bij een buitentemp van 30 graden misschien wel tegen de 50 gaden. Hierdoor kan de condenser minder goed zijn warmte kwijt en daalt het koelvermogen.
2) Deze afstraling van warmte van het wegdek zorgt er ook voor dat je verse inlaatlucht warmer is dan tijdens rijden. Hierdoor zal de gekoelde lucht een hogere temp hebben.
3) De auto zelf warmt sneller op omdat er geen rijwind koeling is.
4) De compressor draait langzamer en levert daardoor minder vermogen (vergelijk maar met je auto motor).
Nah hopenlijk verklaart dit e.e.a.
Christiaan

Hartelijk dank CHRISTIAAN !!!!!

Dit verklaart ook alles, want indien de lucht buiten afkoelt of men (hard) rijd, is het (probleem) ook weg.
Koelt dan als een beest (6,5°C)

Deze info had ik intussen al ontvangen uit een ander forum!

Ter info: De buitemperatuur meet ik met een kleine (HEEEEEEL NAUWKEURIGE) thermometer, ontvreemd uit de vleesindustrie!  ;D
Deze past precies in de uitblaasmonden!

Daan