ervaring met gele konis en eibach veren

Gestart door johan283, 24-06-2005 08:37:11

Vorige topic - Volgende topic

johan283

Hallo volvisten,

Mijn schokbrekers/veren  zijn aan vervanging toe. Ik weet absoluut niet wat voor type ik zou willen hebben. Op dit moment is mijn T5R redelijk stug afgeveerd -volgens mij ook al ietsje verlaagd- en dat vind ik zo prima, hij  moet absouluut niet strakker worden. Dat vind ik maar niks.

Ik heb een beetje rond gekeken op het forum en zat te denken aan de combinatie: Gele Konis met Eibach veren die max 30mm verlagen.

Wie heeft ervaring met deze combinatie? Dus zal e.e.a. strakker worden t.o.v. de originele T5R combinatie of juist wat minder stug

Wat ik zo lees zijn Eibach veren niet zo stug?

ben benieuwd naar jullie reacties

ed

Ik heb het vermoeden dat ik als enige met die combinatie rondrijd.
Ik heb het er nu anderhalf jaar onder zitten met gemengde gevoelens.

Ik heb de ingreep gedaan omdat ik de auto ietsje lager wilde, en daarnaast de auto niet al te strak vond. Daarnaast vond ik hem vooral op richels behoorlijk stuiterig. Ik hoopte dat de Koni's wat beter overweg kon met de korte stoten.

Toen ik de set gemonteerd had vond ik de auto achter veel te laag. Ik dacht eerst nog dat ik de veren van de sedan had, maar deze waren echt goed. Hij hing helemaal in zijn kont. De leverancier kon er niks aan doen, want ze waren echt goed volgens hem. Bovendien zat hij een end weg voor mij, dus ik heb dat opgelost door rubber ringen (vrachtwagen velglinten) boven de veren te leggen. Hiermee heb ik de auto zo'n 2 cm verhoogd. Voor is de auto een halve cm naar beneden gekomen.

De Koni's heb ik in eerste instantie op de middelste stand gezet. Een proefritje, en de auto is getransformeerd in een strakke bak, letterlijk en figuurlijk. De auto beweegt veel minder om zijn as, en blijft erg vlak. Lange bochten zijn zijn terein geworden, en daar is hij erg snel doorheen te sturen. De uitgaande demping is instelbaar, en dat zorgt ervoor dat de korte stoten in theorie niet in te stellen zijn, die worden voornamelijk geregeld door de ingaande demping. Toch heb ik het idee dat door de uitgaande demping te veranderen de ingaande demping ook meeverandert. De auto wordt echt in zijn geheel soepeler. Ik rijd nu al een poos met de demping op 35%, en dan heb je nog behoorlijk wat comfort, al is hij wel stugger dan standaard.
De T5R is volgens mij toch al iets stugger dan de V70R, dus dat zou dan wel overeen komen denk ik.

De Eibach veren zou ik zelf NOOIT mee kopen. De pasvorm vindt ik zoals gezegd dus erg slecht. Ik heb zelf erg goede ervaringen met Apex, en ik zit er zelfs over te dubben om voor Apex te zetten. Is hij weer een stukje lager, en ik geloof niet dat ze heel veel stugger zijn

De Koni's hebben een behoorlijk stugge ingaande demping. Ik weet dat een goede demper dit niet hoeft te hebben bij toch een strakke wegligging. Ik denk ook dat het onderstel van de Volvo door debet aan is, die is niet de stilste. Alternatief zijn de Bilstein sport dempers. Deze schijnen heel erg goed te zijn, en iets "ronder" aan te voelen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Bedenk je ook dat door de strakkere veren en stuggere dempers de auto meer gaat rammelen.

Ik zou als ik jou was voor de originele veren laten zitten, en achter evt Apex veren plaatsen, tenzij je voor ook echt lager wilt, dan is Apex voor een goed alternatief. Die kosten een derde van de Eibachs, en de kwaliteit is minstens zo goed. Jou auto heeft geen nivomat toch?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

johan283

Ik heb volgens mij geen nivo mats T5R . Ik kan de huidige veren niet laten zitten omdat de auto nu zeker 2 cm scheef hangt tov rechts of links tis maar hoe je het bekijkt.

Links voor (bestuurder) heb ik tussen band en spatbord ongeveer 2cm,  rechts heb ik daar zeker zo'n 4,5 a 5 cm tussen zitten. Achter geldt zo'n beetje het zelfde

Dan neem ik even aan dat rechts dus met 4-5 cm ruimte origineel is en links de verlaagde of verzakte kant.

Hoeveel verlaging geven Apex veren?
Volgens mij moet ik met mijn scheefstand probleem de veren rondom vervangen en kan ik niet volstaan met achter omdat het  probleem is dat ik niet weet watvoor soort veren nu zijn gemonteerd. Dus ik neem het zekere voor het onzekere en vervang rondom.

Zit nu voorlopig te denken aan gele koni's met apex veren.

M a r c

Yellow Banana (Tom) heeft rondom gele Koni's met Eibach. Auto hangt keurig recht.... Is alleen niet zo laag met Eibachs. Wegligging is wel goed. Zeer goed zelfs. Maar nog niet zo goed als mijn KW's  ;D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

johan283

Hoeveel ruimte zit er dan tussen de band en spatborden?

ed

Johan,

Je kunt beter de afstand opmeten tussen het hart van de velg en de spatrand. Is niet afhankelijk van je banden nl ;)
Bij mij is die voor 33,5 cm met de Eibachs, en 34 origineel. Achter 32 cm (incl 2 cm verhoging!). Met de Apex zal hij achter hetzelfde zijn, maar voor ongeveer 1 cm lager.

Als ik het zo hoor is er of een veer gebroken, of je hebt toch nivomats waarvan er één de geest heeft gegeven. Niet te lang mee doorrijden!

De KW's hebben wel een top wegligging, maar zijn ook een behoorlijk stuk stugger. Als je niet teveel rijdt is dat prima te doen, maar voor de km vreter (zoals ik) geeft dat echt te weinig comfort.

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Citaat van: ed op 24-06-2005 12:28:19De KW's hebben wel een top wegligging, maar zijn ook een behoorlijk stuk stugger. Als je niet teveel rijdt is dat prima te doen, maar voor de km vreter (zoals ik) geeft dat echt te weinig comfort.

Ben ik niet met je eens. Op 17" wielen zijn KW's heel goed te doen op de lange baan.
Ook heb je aanmerkelijk minder zweet in je handen op de autobahn boven de 200 km/h, zelfs nog tijd om rustig een broodje te eten.. ;D

johan283

Ik denk dat ik naar Rica in wateringen ga, om direct met hen te overleggen wat ik het beste kan nemen. Kunnen ze direct bekijken hoe ik uitkom qua hoogte.

Ik denk dat ik in ieder geval gele koni's (of misschien koni fsd)  ga nemen met of Eibach of Apex veren.

KW zal het wel goed doen maar is voor mij persoonlijk te stug

ed

Citaat van: Johann op 24-06-2005 13:03:21
Citaat van: ed op 24-06-2005 12:28:19De KW's hebben wel een top wegligging, maar zijn ook een behoorlijk stuk stugger. Als je niet teveel rijdt is dat prima te doen, maar voor de km vreter (zoals ik) geeft dat echt te weinig comfort.

Ben ik niet met je eens. Op 17" wielen zijn KW's heel goed te doen op de lange baan.
Ook heb je aanmerkelijk minder zweet in je handen op de autobahn boven de 200 km/h, zelfs nog tijd om rustig een broodje te eten.. ;D

Jij zal het ongetwijfeld beter weten, aangezien je met beiden gereden hebt.
Vergeet echter niet dat ik mijn auto gebruik voor werk, en niet voor plezier, en dan is een beetje comfort wel lekker. Aangezien de veerweg echt een heel stuk korter is bij de KW's moet de demping en vering echt wel veel stugger zijn, en met name de korte hobbels worden daarmee toch nog harder doorgegeven. Dat de wegligging beter is, en je minder zweet in je handen hebt op hoge snelheden geloof ik onmiddelijk.

Johann

Citaat van: ed op 24-06-2005 13:57:25
Citaat van: Johann op 24-06-2005 13:03:21

Jij zal het ongetwijfeld beter weten, aangezien je met beiden gereden hebt.
Vergeet echter niet dat ik mijn auto gebruik voor werk, en niet voor plezier, en dan is een beetje comfort wel lekker. Aangezien de veerweg echt een heel stuk korter is bij de KW's moet de demping en vering echt wel veel stugger zijn, en met name de korte hobbels worden daarmee toch nog harder doorgegeven. Dat de wegligging beter is, en je minder zweet in je handen hebt op hoge snelheden geloof ik onmiddelijk.

Wat wel zo is, ik heb de KW's met verschillende aftellingen gereden en ju kunt er zeker redelijk comfortabel mee rijden op Koni/Eibach nivo maar dan doe je afbreuk aan de opzet. Wil je zo rijden met een KW setup dan is dit gewoon een te dure oplossing in mijn ogen en kun je beter voor een Apex setje gaan met een paar goede schokbrekers. Nadeel van de Koni is nog steeds dat ie achter niet van buiten af instelbaar is.

ed

Citaat van: Johann op 24-06-2005 14:06:29
Nadeel van de Koni is nog steeds dat ie achter niet van buiten af instelbaar is.

Op je rug onder de "auto liggend instellen" is toch echt wel buiten hoor ;D
De demper hoeft er in elk geval niet af, en één moer los is voldoende.

M a r c

Aangezien de veerweg echt een heel stuk korter is bij de KW's moet de demping en vering echt wel veel stugger zijn, en met name de korte hobbels worden daarmee toch nog harder doorgegeven. Dat de wegligging beter is, en je minder zweet in je handen hebt op hoge snelheden geloof ik onmiddelijk.

Veerweg wordt meer begrenst door je bandenmaat en de spatschermdiepte. Bij een schroefverenset maak je de veren namelijk niet korter of langer, je verschuift als het ware de veerpoot t.o.v. de veren om de wagenhoogte te bepalen.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

YellowBanana

Citaat van: johan283 op 24-06-2005 08:37:11
Hallo volvisten,

Mijn schokbrekers/veren  zijn aan vervanging toe. Ik weet absoluut niet wat voor type ik zou willen hebben. Op dit moment is mijn T5R redelijk stug afgeveerd -volgens mij ook al ietsje verlaagd- en dat vind ik zo prima, hij  moet absouluut niet strakker worden. Dat vind ik maar niks.

Ik heb een beetje rond gekeken op het forum en zat te denken aan de combinatie: Gele Konis met Eibach veren die max 30mm verlagen.

Wie heeft ervaring met deze combinatie? Dus zal e.e.a. strakker worden t.o.v. de originele T5R combinatie of juist wat minder stug

Wat ik zo lees zijn Eibach veren niet zo stug?

ben benieuwd naar jullie reacties
Ik rijdt dus al 1,5 jaar met eibach en gele koni's en ben zeer tevreden. Kleine oneffenheden worden comfortabel opgevangen, bij dieper inveren wordt de auto stugger. Wegligging verbeterd, rijhoogte van de auto is in orde. Mijn T-5R heeft standaard al lagere veren, de rijhoogte bleef voor nagenoeg hetzelfde, achter iets lager dan standaard. Optisch iig in orde. Gele koni's is super!

Omdat mijn auto steeds meer voor alleen plezierritten wordt gebruikt ga ik extremer. Er komt dus een kw-setje op.

--edit--
......... :-*
--edit--

mathh

Vergeet echter niet dat ik mijn auto gebruik voor werk, en niet voor plezier,

Werk je niet voor je plezier dan?  ;)
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18