Af en toe inhouden en slecht lopen 2.5 10v zowel op LPG als Benzine (450k)

Gestart door Levi_r, 18-01-2020 18:23:05

Vorige topic - Volgende topic

Levi_r

Ik heb inderdaad dat kastje onder de kap:

Gelijk Verdampere.nl maar even gemaild of hij deze nog beschikbaar heeft.

Ik heb er nog een beetje op proberen te letten en had eergisteren inderdaad dat ik een slechtere loop had en dit verdween zodra ik naar benzine switchte. Na vervolgens terug switchen kwam zodra hij oversprong op gas (groen brand constant) de slechtere loop weer terug. Nu weet ik zeker dat ik dit eerder ook al eens getest heb en toen werkte het dat niet. Maar goed, het is geen nieuwe auto en mogelijkerwijs zijn er meer dingen niet meer je-van-het.

Zo lees ik ook wat over de uitstroompijpjes. Razorx zijn verslag daarover vond ik wel inspirerend en mogelijkerwijs gaat dit ook nog helpen. Is het altijd 25 mm 90 graden wat voor een 2.5 10v gebruikt wordt?

Ook lees ik over de lambdasonde, dat deze naarmate die ouder wordt slechter functioneert. Net als de bobine die hier ook al als mogelijke verdachte werd opgemerkt.  Wat ik verder las is dat voor beiden geldt dat ze slechter kunnen functioneren wanneer ze goed warm worden, wat wel lijkt te passen bij wanneer mijn problemen optreden.

Nu heb ik uit wat ik zoal las afgeleid dat de MAP sensor niet aannemelijk de veroorzaker is. Nu was die al onderweg en inmiddels binnen, dus zojuist maar even vervangen. Kan nooit kwaad als die nieuw is. 

Nu is de vraag, wat is wijsheid, qua volgorde?

• Vialle onderbreekrelais?
  • Bobine?
  • Uitstroompijpjes?
  • Lambdasonde?

ik had toch een hoop onderdelen van mijn total loss gereden 850 moeten halen  :eusa_wall:  ::)
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Ries van de Zilverschuit

Een te rijk mengsel kan mijn inziens alleen door 1 en 4 veroorzaakt worden. Vervangen van de lambdasonde is sowieso aan te bevelen als het je eerste nog is.  De kans is groot dat je ineens zuiniger gaat rijden. Dat hebben verschillenden hier al ontdekt.

Een brak relais is wel een akelig ding, is mijn ervaring. Meestal geeft hij niet ineens de geest. Doet hij het een poos weer goed.  Geeft ook verschillende symptomen, afhankelijk van wat er hapert in het relais. Zowel op benzine als lpg.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Levi_r

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 21-01-2020 21:50:34
Een te rijk mengsel kan mijn inziens alleen door 1 en 4 veroorzaakt worden. Vervangen van de lambdasonde is sowieso aan te bevelen als het je eerste nog is.  De kans is groot dat je ineens zuiniger gaat rijden. Dat hebben verschillenden hier al ontdekt.

Een brak relais is wel een akelig ding, is mijn ervaring. Meestal geeft hij niet ineens de geest. Doet hij het een poos weer goed.  Geeft ook verschillende symptomen, afhankelijk van wat er hapert in het relais. Zowel op benzine als lpg.

Ik hoop dat verdampere hem nog heeft. Was de enige aanbieder die ik zo snel vond op het artikelnummer.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Levi_r

Hoewel ik het inmiddels niet meer verwachtte, heeft de andere MAP sensor geen merkbaar effect. Die was in ieder geval geen deel van het probleem. Ritje naar werk ging vanochtend wel probleem loos, maar volet dan toch alsof de motor loop net iets mooier kan.

Op de terugweg niets geks, tot ik 5 km voor huis even een stop bij de supermarkt deed. Auto heeft denk ik 10 minuten gestaan en na starten liep hij beroerd. Zodra hij geswitched was naar LPG was het weer over. Met wat ik nu aan info heb gekregen en gelezen, typisch voor een slecht onderbreek relais.

Ik heb goede hoop dat die gaat helpen. Daarna in een ruk door ook maar de bobine en lamdba gaan vervangen. Misschien geeft dat weer een net wat mooiere loop. Draagt toch ook weer bij aan de band met de auto, deze investeringkjes.
Projector inbouw part I 

Levi_r

Gisteren het nieuwe relais binnen gekregen, en vanochtend gelijk geplaatst. Ik dacht dat het een tweedehands relais zou zijn, maar hij zag er hagelnieuw uit.

Vanochtend een kleine 45 km er mee gereden en vooralsnog is hij niet slecht gaan lopen zoals hij eerder deed. Nu kwam het niet altijd binnen 1 forensritje voor, dus finger crossed, maar so far, so good  :eusa_dance:

Wel voel ik nog kleine onregelmatigheden, vooral bij accelereren, maar vermoed dat dat meer samenhangt met leeftijd bobine / lambdasonde.

Wat me verder ook op valt is dat bij van gas los naar gas geven en vice versa, de motor altijd met een schok reageert. Ik kan dat compenseren door geleidelijk gas te geven / los te laten. De bovenste motorsteun is redelijk vers en ook alle andere steunen (behalve rechter zijkant) zijn relatief recent vervangen. (minder dan een jaar geleden)

Kan dit ook met de staat van de bobine samenhangen, of moet ik dit elders zoeken, kan de stationair regelaar of gasklep reinigen hierin een rol spelen?
Projector inbouw part I 

hilko73

Dat laatste kan ook met de TPS te maken hebben (gaskleppositiesensor).
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Levi_r

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 20-01-2020 11:28:16
Kun je iets vinden in het vooronder dat hierop lijkt? (Vanaf LPE 7 gebruikt Vialle geen extern relais meer).

Ik heb hem bij Verdampere.nl vandaan. Daar was hij nog normaal aan de prijs. Elders zijn ze duurder.

Elders vond ik hem niet eens... dus was erg blij met dit aanbod!

Vooralsnog, kleine 1000 km verder, nog geen v8 achtige loop meer gehad.

Citaat van: hilko73 op 29-01-2020 12:52:26
Dat laatste kan ook met de TPS te maken hebben (gaskleppositiesensor).

Dat is denk ik gewoon vervangen dan. Maakt merk van de vervanging nog wat uit?
Projector inbouw part I 

Ries van de Zilverschuit

k Hem hem ooit ergens op internet besteld, dacht Autodoc. Gewoon een Bosch, die zit er ook in. Prijs was goed te overzien, maar weet niet meer precies wat-ie kostte.

hilko73

Je wil absoluut een Bosch. Bij Autodoc of auto-onderdelen24.nl zijn ze het goeiekoopst dacht ik, de dealer zit rond de 9 tientjes.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Levi_r

Ik zie inderdaad bij https://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/1150157 voor 25 e. Das netjes. Zal ik maar even laten komen, samen met Bosch bobine en Hella lambda. Dan zijn we wel weer even klaar, dacht ik zo.
Projector inbouw part I 

Ries van de Zilverschuit

'k Zou geen lambdasonde nemen van Hella. Ik weet even niet wat er precies voor een merk in een tienklepper zit (NGK?). In ieder geval geen Bosch, zoals bij de turbo's. Zoek even hier op het forum. Of misschien weet iemand het.

volvobug

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 04-02-2020 11:11:36
'k Zou geen lambdasonde nemen van Hella. Ik weet even niet wat er precies voor een merk in een tienklepper zit (NGK?). In ieder geval geen Bosch, zoals bij de turbo's. Zoek even hier op het forum. Of misschien weet iemand het.

10 klepper lambdasonde is OTA4N-5B1   NTK lambdasonde (NGK nr. 1765)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Menno3274

Citaat van: volvobug op 04-02-2020 11:31:31

Ik heb er nog zo een liggen die maar een paar duizend km oud is, alleen weet ik niet zeker of deze nog volledig functioneert. Maar daar kan maar op een manier achter gekomen worden.

Levi_r

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 04-02-2020 11:11:36

Ik dacht dat Hella wel fatsoenlijk merk was (geen idee waarom eigenlijk)

Citaat van: volvobug op 04-02-2020 11:31:31

Goed om te weten! Ik ga dan liever voor vervanging met origineel.

Citaat van: Menno3274 op 04-02-2020 12:18:45
Ik heb er nog zo een liggen die maar een paar duizend km oud is, alleen weet ik niet zeker of deze nog volledig functioneert. Maar daar kan maar op een manier achter gekomen worden.

Ik wil het wel voor je testen  :eusa_whistle:
Projector inbouw part I 

Levi_r

Via dm met Menno wat afgesproken over de lambdasonde en tevens bosch bobine en bosch tps onderweg. Deze auto wordt nog een keer als nieuw :)
Projector inbouw part I