Saved by the bell - de 2004 C70 Coupé Collection

Gestart door JeroenV70, 23-01-2020 20:48:27

Vorige topic - Volgende topic

JeroenV70

Vandaag heb ik tussen de bedrijven door nog kunnen werken aan het schuifdak. De glasplaat lag er erg laag in en het dak rammelde op slecht wegdek en bij sterke wind. Met wat informatie hier op het forum, liefhebbers en Google, had ik voldoende om te starten met dit klusje.

Eerst maar de foto's van vooraf.
Zo lag de glasplaat aan de voorkant:

En op deze manier aan de achterkant:

Na het verwijderen van een kunststof strip aan beide kanten, kreeg ik toegang tot de stelboutjes, waarvan er aan iedere kant 2 zitten.

Daarnaast was de aanbeveling om de bevestigingsboutjes van de rails aan beide zijden goed vast te zetten. Dat bleek inderdaad wel nodig te zijn. Dat zou ook een oorzaak voor het rammelen geweest kunnen zijn.

Na het op hoogte afstellen van de glasplaat is het rammelen is in ieder verdwenen en ziet het er ook nét even wat strakker uit.
Aan de voorkant zit de glasplaat nét onder de daklijn:

Terwijl de glasplaat aan de achterkant net bóven de daklijn zit. Zo vangen ze geen van beiden wind en zou het windgeruis beperkt moeten zijn.

Weer een punt van het lijstje  :eusa_dance:
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

diederickvolvo

gaaf, goed bezig!
foutjes maken kunnen altijd, gelukkig is het goed en makkelijker opgelost =D
keep up the good work

JeroenV70

Vandaag ben ik begonnen aan het RTI project.  :eusa_dance:  De bedoeling is om het scherm van mijn iPhone af te beelden op een scherm met hoge resolutie in de originele RTI behuizing.

De basis van de oplossing is deze RTI display unit uit een complete set die ik van Hugo heb gekocht.

In principe heb ik alleen de behuizing nodig, plus het gemotoriseerde mechanisme waarmee het scherm open en dicht gedaan wordt en de bijbehorende microswitches die de eindposities detecteren.

Er kon dus nogal wat uit. Altijd interessant om te zien hoe het in elkaar zit.  :eusa_think:

Dan hou je dus een lege behuizing over. Dit is niet een hele fraaie, maar daar gaat het niet om, want uiteindelijk zal ik degene gebruiken die nu nog in de auto zit. In deze fase is het met name belangrijk om te bepalen hoeveel ruimte ik heb voor het nieuwe scherm en de bijbehorende elektronica.

Door de motor op 12V aan te sluiten kan ik het scherm open of dicht laten gaan door de polen tussendoor te wisselen.

De microswitches worden keurig geschakeld, dat wil zeggen ik heb ze doorgemeten en ze werken. Op het moment hangt daar verder geen elektronica meer achter die de schakelaarstanden meet en gebruikt.

En tot slot hier nog een foto van het mechanisme voor het kantelen van het display

Nu kan het passen en meten gaan beginnen. Ik hoop er een standaard 5" scherm van de Raspberry Pi in te krijgen. Eventueel na aanpassing van de voorplaat, omdat de beeldverhoudingen geen 4:3 zullen zijn.

Zou mooi zijn als zoiets zou passen, en anders een iets kleinere.

JeroenV70
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)

rjverbrugh

Zoepertje

Gaaf Jeroen! Zou inderdaad gaaf zijn als je inderdaad je telefoon of Android auto/ Apple Carplay in het orginele systeem zou kunnen bouwen!
Ik ga dit volgen. Ik wist niet dat je het dakraam kan afstellen, binnenkort ook maar is bij de mijne doen :eusa_clap:

TBoss3

Gaaf! Als electrical engineer vind ik dit een leuk project.
Heb je al een idee hoe je je beeld van je iPhone wil gaan 'mirroren'?
Als je een RPi gebruikt heb je al Bluetooth, al vraag ik me af hoe soepel het dan gaat als je je scherm erheen gaat streamen.
Mogelijk is een oplossing als Android Auto/Apple Carplay dan beter, omdat die daarvoor al geoptimaliseerd zijn. Maar dan moet je hem wel met een kabeltje verbinden (geloof ik).
Ik kwam dit tegen, wel interessant: https://www.youtube.com/watch?v=5L6tZ3mdRd4
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

JeroenV70

Citaat van: rjverbrugh op 21-05-2020 21:50:12
Leuk! Dit ga ik even volgen!

Gaat vast leuk worden inderdaad!  :)

Citaat van: Zoepertje op 25-05-2020 10:20:32
Gaaf Jeroen! Zou inderdaad gaaf zijn als je inderdaad je telefoon of Android auto/ Apple Carplay in het orginele systeem zou kunnen bouwen!
Ik ga dit volgen. Ik wist niet dat je het dakraam kan afstellen, binnenkort ook maar is bij de mijne doen :eusa_clap:

Hieronder zal ik aangeven aan welke configuratie ik momenteel denk. Als ik een Android telefoon zou hebben, zou het makkelijker zijn, maar met iPhone zou het ook moeten lukken.
Dat dakraam afstellen is heel goed te doen. Eerst checken of die rails goed vastzitten, daarna die 4 boutjes die de hoogte bepalen los draaien en vervolgens hoek na hoek op hoogte afstellen. Aan de voorkant net ónder de rand, aan de achterkant net bóven de rand. Dan hap je nooit wind en zal het windgeruis minimaal moeten zijn.

Citaat van: TBoss3 op 25-05-2020 11:05:55
Gaaf! Als electrical engineer vind ik dit een leuk project.
Heb je al een idee hoe je je beeld van je iPhone wil gaan 'mirroren'?
Als je een RPi gebruikt heb je al Bluetooth, al vraag ik me af hoe soepel het dan gaat als je je scherm erheen gaat streamen.
Mogelijk is een oplossing als Android Auto/Apple Carplay dan beter, omdat die daarvoor al geoptimaliseerd zijn. Maar dan moet je hem wel met een kabeltje verbinden (geloof ik).
Ik kwam dit tegen, wel interessant: https://www.youtube.com/watch?v=5L6tZ3mdRd4

Bedankt voor het linkje naar de Tweakers video

Wat ik denk te gaan gebruiken is het volgende:
- een Raspberry Pi 3B+, want die heeft nog een gewone HDMI aansluiting;
- een 5 inch TFT-LCD Display 800*480 pixels met Touchscreen - Raspberry Pi Compatible, met als afmetingen: 121.11 x 77.93 mm, nét iets te breed, maar moet wel passend te maken zijn;
- RPiPlay, een open-source implementatie van een AirPlay mirroring server voor de Raspberry Pi;
- een lange kabelverbinding tussen het display en de RPi, ze passen niet samen in de oude behuizing vanwege de dikte;
- wat extra bedrading om het motortje aan te kunnen sturen vanuit de RPi (eventueel via een relais), en om de microswitches uit te lezen via een aansluiting op de GPIO pins van de RPi;
- een achteruitrijcamera, waarschijnlijk de RPi Compatible Camera 5MP met IR verlichting. Het beeld daarvan moet opgeschakeld worden als de auto in zijn achteruit staat en dat via de GPIO pins bekend gemaakt wordt aan de RPi;
- het scherm moet automatisch omhoog gaan als de achteruit ingeschakeld wordt, of als mijn iPhone via een USB verbinding gekoppeld wordt, via deze verbinding komt ook de informatie van het te mirroren scherm binnen, dus niet via Bluetooth;
- audio en telefoon laat ik gewoon via de Yatour Bluetooth Car Adapter naar de versterker van de radio lopen.

Ik verwacht zelf nog wat scripts te moeten programmeren om het gewenste gedrag te beschrijven. Het wordt mijn eerste project met de RPi, maar ik ken wel een paar mensen die er ervaring mee hebben. Het vertrouwen is er  ;D

JeroenV70

JeroenV70

Om wat gevoel te ontwikkelen bij wat er mogelijk is met zo'n RPi in de auto heb ik deze video bekeken en vond hem erg inspirerend.  :eusa_clap:
https://www.youtube.com/watch?v=jFXxtxoi_pc
JeroenV70

razorx

Wat een leuk project! Dit ga ik zeker volgen.

Snellebaksteen

Ik dacht al, wat duurt het lang voor Yits reageert!
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

JeroenV70

Deze week staat de agenda voor de C70 vooral in het teken van de ruiten.
Vanmorgen is de achterruit eruit geweest om hem van nieuwe rubbers te voorzien en weer in verse kit te leggen.

De meeste tijd ging zitten in het voorzichtig verwijderen van de ruit. Eerst worden de kunsstof strips langs het dak en de stijlen verwijderd voor zover dat gaat. In dit geval wilde de strip bij de rechter stijl er niet af.  :'(

Daarna wordt met een staaldraad de kit doorgesneden, terwijl rekening gehouden wordt met de elektrische aansluitingen van de achterruitverwarming. Op geen enkel moment kwam de ruit in gevaar en toen die eenmaal langs alle kanten los was, kon die er gewoon uitgetild worden.

De hoek links aan de bovenkant van de ruit was er het slechtst aan toe. Daar zat dus een lekkage, die ik zelf nog niet ontdekt had.

Die hoek is net als de rest van de omlijsting van roest ontdaan en in een soort primer gezet om verder roesten te voorkomen.

Vervolgens is de auto klaar om de ruit opnieuw te ontvangen.

Van de ruit werden de laatste strip en kitresten verwijderd en vervolgens werd deze schoongemaakt en van nieuwe rubbers en kit voorzien.

De rubbers moeten onder verstek op elkaar aansluiten, en dat luistert best nauw. Ze hebben hun best gedaan, maar er zal altijd was ruimte blijven tussen de nieuwe rubbers en de strip in de dakrail. Misschien kit ik die wel dicht als de rubbers in de dakrail los beginnen te laten en vastgekit moeten worden.

Nadat de bedrading voor de achterruitverwarming opnieuw was aangesloten, kon de ruit weer definitief op zijn plek.

Persoonlijk vind ik het een hele verbetering, dus ik ben blij dat ik het heb laten doen. Zeker omdat die rand goed is aangepakt, ik daar geen lekkage meer verwacht, en de rubbers er voorlopig weer fris bij zullen liggen.

Aanstaande vrijdag gaat het verhaal verder, als bij de dealer de voorruit vervangen wordt.

JeroenV70

daanium

Mooi werk weer, leuk om te lezen wat je er allemaal mee doet.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

JeroenV70

Citaat van: daanium op 03-06-2020 15:32:42
Mooi werk weer, leuk om te lezen wat je er allemaal mee doet.

Dankjewel. Ik had al een tijd geleden jouw verslag gelezen over het vervangen van de achterruitrubbers en dat was natuurlijk goede inspiratie. Helaas zijn de originele rubbers niet meer leverbaar, dus moest er een alternatief gevonden worden. Origineel is ongetwijfeld mooier en past beter, maar ik zie dit als een goed alternatief.
JeroenV70

JeroenV70

Tijd voor de volgende update, want we maken weer wat mee met die auto  ::)

Woensdagmiddag heb ik de linkerdeur opnieuw afgehangen/afgesteld, om het windgeruis te verminderen.
Dat lijkt aardig gelukt te zijn.  :)

Donderdagochtend een ritje van een uur waarbij me in de laatste kilometers een nieuw geluid opvalt. Een brom van linksvoor. Lekke band? Het is snelheidsafhankelijk in ieder geval.
Geen lekke band. Ik zet de auto weg en ga aan het werk. Daarna terug naar huis om te lunchen en door naar een volgende afspraak. Dat gaat echter zomaar niet, want na een paar kilometer begin ik me toch wat meer zorgen te maken en stop om even te checken of er geen wielbouten los zitten. Dat lijkt niet het geval, en ik vervolg mijn reis, maar de brom wordt sterker. Thuis wissel ik de C70 voor de V70 en vervolg mijn reis. Eenmaal weer thuis, 's avonds maar even verder zoeken naar de oorzaak. Ik verdenk het linker voorwiellager. Na overleg met Hugo maakt ik nog een extra rit met wat lange bochten en rotondes en die versterken het vermoeden.  :'(

De volgende morgen, het is dan dus vrijdag, wordt de C70 opgehaald door de dealer omdat er een nieuwe voorruit in gezet zal worden. Er zit een scheur in van ongeveer 35 cm van linksonder tot ergens achter het stuur.  :(

bovendien is er een hapje uit de linkerlijst, door steenslag waarschijnlijk, maar zeker weten doe ik het niet, omdat daar ook sporen staan van de ruitenwisserbladen.  :eusa_think:

De dealer checkt ook even of die brom afkomstig van een kapot wiellager kan zijn en bevestigt dat vrijwel direct nadat de auto even op de brug gezet is.  :eusa_doh:
Of ik wil dat ze het vandaag herstellen? Daar moest ik toch nog wel even over nadenken, want hier op het forum had ik al wel gelezen wat er bij kwam kijken. Daar varieerde van horrorverhalen tot een vrij simplere werkwijze, maar in alle gevallen kwam er wat gereedschappen in voor die ik op dit moment niet bezit. Natuurlijk wil ik wel een compressor en pneumatische slagmoersleutel kopen, maar niet overhaast. De onderdelen zou ik ook nog moeten bestellen en al met al zou ik de auto dan toch een aantal dagen stil moeten zetten. De tijd die ik er dan doordeweek in zou steken, zou ik ook betaald aan het werk kunnen zijn. Lang verhaal kort: de dealer heeft de reparatie uitgevoerd en aanstaande maandag neem ik de auto weer mee naar een klant. Die compressor komt er toch nog wel een keer.  ;D

Ondertussen werd de voorruit dus ook nog vervangen.

De oude ruit eruit.  ;D

Een nieuwe klaarmaken voor plaatsing, inclusief 4 nieuwe lijsten rondom.  :eusa_drool:

En voor je het weet, staat hij weer thuis op de oprit te shinen  :eusa_dance:

Het is een Volvo original by Pilkington.

Eerder deze weeek had ik de auto snel gewassen voordat de achterruit van nieuwe rubbers werd voorzien. Daarbij kwam er opnieuw wat lak van de rechterbuitenspiegel af. Die is blijkbaar ooit vervangen en overgespoten. De originele kleur van de kap is Garnet Red zo te zien, maar het is niet de bedoeling dat je dat kunt zien omdat de zwarte lak eraf bladdert.  :'(

Vervolgens heb ik hier op het forum een advertentie geplaatst waarin ik aangegeven heb dat ik een spiegelkap zoek in de kleur van mijn auto, kleur 452, Black Sapphire Metellic/Pearl dus. Datzelfde deed ik in een aantal Facebook groepen, onder andere een internationale. Hugo was aardig genoeg om mij erop attent te maken dat er een verschil zit tussen de LHD en RHD spiegels. Ik had me al een hele tijd afgevraagd waarom ik die rechterspiegel niet goed kon instellen. Meestal stel ik zo'n spiegel zodanig in dat ik nog net een stuk van de zijkant van de auto zie, als referentievlak zeg maar. Dat lukte me echter niet met de rechterbuitenspiegel. Uiteindelijk viel het kwartje dan toch. Het is een Engelse spiegel met een ander spiegelglas en een stippellijntje voor het dode hoek gedeelte.  :eusa_wall:

Maanden geleden had ik bij Adriaan een linkerspiegel gekocht, want de spiegelmotoren van die van mijn auto werkten niet. Adriaan heeft me toen ook de andere spiegel meegegeven waar geen spiegelglas meer in zat. Op zoek naar een ander spiegelglas dus! Vanmorgen kwam ik erachter dat het spiegelglas uit een 850/V70/S70/XC70 ook zou moeten passen. Ik ben vervolgens naar de sloop gegaan, maar zou daar een complete spiegel moeten kopen. Bij een andere sloper kon ik wel terecht voor alleen het spiegelglas uit een S70. Er zijn wat stukjes uit het glas, maar ik wilde verder en heb het dus toch maar gekocht. Dat glas past in ieder geval.

De Engelse spiegel (links op de foto) heeft nu plaats gemaakt voor de Nederlandse spiegel (rechts op de foto).

Het verschil lijkt me duidelijk te zien. De hoek waaronder de spiegel staat ten opzichte van de deur is compleet anders. De blauwe kap spuit ik nu over met de hoogglans zwart metallic lak van de Action, zodat het wat minder opvalt en die kap toch weer snel op de auto gemonteerd kan worden.  ;D

Ik heb online al wel spuitbussen met lak in de kleur van de auto gezien, dus dat lijkt me een prima optie als ik de dakrails over wil spuiten. Daar zitten op een aantal plaatsen bubbeltjes onder de lak. De rubbers strips in de dakrails liggen grotendeels los heb ik gemerkt. Die haal ik er voor de zekerheid maar helemaal vanaf. Als ik ze onderweg verlies, kan ik op zoek naar vervangers, want nieuw zijn ze niet meer te krijgen voor zover ik weet.

Voor degenen die op updates van het RTI project zitten te wachten, stay tuned. Het komt wel, maar de prioriteit lag nu even ergens anders. Ik heb daarom nog geen display en Raspberry Pi besteld.  Ook voor volgende week staat er nog een leuk karweitje op de planning, maar daarover volgende week meer.  :eusa_angel:

JeroenV70

daanium

Leuk en spannend om te lezen, ik vond het super fijn toen er een nieuwe voorruit in de coupe zat.
En ik ben benieuwd wat je gaat maken van de rti, dat is mij uiteindelijk nooit gelukt  :eusa_shifty:
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]