Saved by the bell - de 2004 C70 Coupé Collection

Gestart door JeroenV70, 23-01-2020 20:48:27

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

Jaaaahhhh, uitgelezen  ;D

Maar hoe is het olieverbruik nu? Daar begon het mee.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

JeroenV70

Citaat van: volvobug op 21-06-2021 21:49:05
Jaaaahhhh, uitgelezen  ;D

Maar hoe is het olieverbruik nu? Daar begon het mee.

Het olieverbruik heb ik nog niet echt kunnen meten. Vanwege de Corona-maatregelen werk ik erg veel thuis. Volgens mij heb ik amper een tank leeg gereden sinds de auto terug is, maar ik ga het uiteraard wel in de gaten houden. De auto lijkt wel iets minder benzine te verbruiken dan voorheen. Het verbruik lag altijd al net iets onder de 8 liter per 100 km.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

daanium

Wat een avontuur!
Goed om te lezen dat alles nu weer naar behoren werkt.
Hopelijk mag je snel weer buitenshuis gaan werken zodat je mooie km's kunt gaan maken ;D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Zoepertje

Lange verhalen met veel plaatjes zijn leuk om te lezen  8)
Dat is een flinke reparatie geweest, maar mooi dat alles nu goed werkt. valt er nog een paar pk te winnen met een 13T?
8 liter per 100 km met een automaat vind ik ook bijzonder netjes! geniet ervan  :angel:

JeroenV70

Citaat van: Zoepertje op 22-06-2021 13:22:22
Lange verhalen met veel plaatjes zijn leuk om te lezen  8)
Dat is een flinke reparatie geweest, maar mooi dat alles nu goed werkt. valt er nog een paar pk te winnen met een 13T?
8 liter per 100 km met een automaat vind ik ook bijzonder netjes! geniet ervan  :angel:

Volgens Rica moet er zeker nog wel een paar pk te winnen zijn voor deze motor met standaard 193 pk.
https://rica.nl/producten/chiptuning/?make=37&model=306&variant=97

Ik verwacht overigens ook dat er meer mensen op dit forum dat kunnen of gedaan hebben.

Het verbruik valt mij nog steeds erg mee, maar is geen doel op zich natuurlijk. Op de snelweg draait de auto met de 5-traps automaat veel minder toeren dan onze V70 10v met handbak. Die moet er veel harder voor werken, dus dit is de betere cruiser.  ;D

JeroenV70
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)

de Boeing

:eusa_clap: :eusa_clap:

De grondige aanpak, daar houden we van!

en idd zeg 8l/100km, daar kan ik (zelfs met nieuwer type motor) alleen maar van dromen. Hoeveel toeren draait deze 5-bak bij 100km/u (of 120)

JeroenV70

Citaat van: de Boeing op 22-06-2021 14:31:15
:eusa_clap: :eusa_clap:

De grondige aanpak, daar houden we van!

en idd zeg 8l/100km, daar kan ik (zelfs met nieuwer type motor) alleen maar van dromen. Hoeveel toeren draait deze 5-bak bij 100km/u (of 120)

Ik zal straks even een stukje rijden om die toerentallen te bepalen. Niet volgens de teller, maar met de snelheid volgens Waze, of een OBDII app, want de teller is wat optimistischer. :)

Waarschijnlijk wordt het verbruik ook gunstig beïnvloed door de motor zelf. Omdat die van mij zo'n late C70 coupé is, van modeljaar 2002 (geproduceerd 3e week juni 2002). Toen werden er namelijk al RN motoren in gehangen.

Daar heb ik eerder het volgende over gevonden:
RN motors-
Stands for "Refined N series"- apparently volvo calls whiteblocks the N series.
"All three five-cylinder engines were recently improved and are now referred to by Volvo as RN engines (Refined N series).
Lighter crankshaft and reduced running friction result in improved torque and quieter running. Advances in combustion technology result in lower fuel consumption and better throttle response.
Many of the reciprocating parts in the RN engine have been reduced in mass and size. For example, pistons, gudgeon pins and crankshaft counterweights are smaller and lighter thereby reducing reciprocating mass in the engine by about 25 percent or between 3.5kg and 4.5kg, depending on engine variant.
The RN engine uses a short skirted piston with the gudgeon pin located nearer to the ring pack to allow the use of a longer connecting rod. A longer connecting rod is beneficial for several reasons. A longer rod reduces piston-to-bore friction, improves combustion by holding the piston at TDC and BDC for longer duration allowing better ignition and better cylinder fill, and a longer connecting rod produces better torque by providing a better mechanical advantage."

JeroenV70

de Boeing

Top.

en ik heb er ook een RN blok inhangen, wel 2.4, grotere turbo, 4 traps opamaat en uiteraard geen sturing op de CVVT nokkenassen.

Heb jij wel al een CVVT op de in- én uitlaat as? (dat wordt nl. ook gebruikt bij cruise om wat extra brandstof te sparen).

JeroenV70

Citaat van: de Boeing op 22-06-2021 15:16:02
Top.

en ik heb er ook een RN blok inhangen, wel 2.4, grotere turbo, 4 traps opamaat en uiteraard geen sturing op de CVVT nokkenassen.

Heb jij wel al een CVVT op de in- én uitlaat as? (dat wordt nl. ook gebruikt bij cruise om wat extra brandstof te sparen).

Die VVT solenoid zit er in ieder geval op, want die moest ik al eens schoonmaken.
Is die dan automatisch voor zowel de in- én uitlaat as, of moeten er dan twee solenoids op zitten?
JeroenV70

JeroenV70

Citaat van: de Boeing op 22-06-2021 14:31:15
Hoeveel toeren draait deze 5-bak bij 100km/u (of 120)

Op cruise control zie ik ongeveer de volgende toerentallen:
- bij 90 km/h --> 1905
- bij 100 km/h --> 2115 - 2135 (met 2 verschillende OBD2 apps gemeten, maar niet in dezelfde rijrichting)
- bij 120 km/h --> 2545 - 2555

De snelheid is daarbij gemeten mbv GPS door de app, de snelheidsmeter geeft meer aan.

JeroenV70

de Boeing

Ok, dat lijkt idd nog wel iets lager in de toeren te zijn dan mijn 4-traps AUT.

En idd een solenoide op de as geeft aan dat deze verstelbaar is. In- en uitlaat CVVT, dan ook 2 solenoides... Bij latere Me7 auto's laat men bij cruise wat overlap toe, zodat er bij inlaatslag ook wat uitlaatgassen terug meegezogen worden in de cilinder, wat voor een gunstiger verbruik zorgt...

DJ--NeO--

Citaat van: JeroenV70 op 21-06-2021 23:22:34
De auto lijkt wel iets minder benzine te verbruiken dan voorheen. Het verbruik lag altijd al net iets onder de 8 liter per 100 km.

Toen ik mijn (inmiddels gesloopte) V70 vorig jaar van een complete koprevisie bij Arthur in Gronsveld heb laten ondergaan, was ik zelf ook versteld over het verschil in brandstof verbruik bij mijn Bi-Fuel. Waar ik eerst gemiddeld 1 op 8 reed (gas) ging ik na de revisie naar een verbruik van ongeveer 1 op 10,5 (gas).

manmanman wat reed die wagen toen lekker!
My Car: Volvo XC60 D4 AWD Summum GT6 (14) | Panorama Sunroof | Bliss | Sensus Connect | Adaptive CC |  ABL Bi-Xenon
Her Car: Ford C-Max 2.0 Duratec automatic (07) | Ghia | Kenwood DNX9260BT | Other options are coming

Taranis

Respect voor je doorzettingsvermogen :eusa_clap:

Inmiddels 2 maanden later.... rijdt ie weer helemaal naar wens?

Een verbruik van 8 l op 100 km vind ik overigens erg knap: ik zit met de C70 meer op 1 op 8 ;D (soms haalt ie 't niet eens :eusa_whistle: )

Dan toch nog een vraag: die shims, is dat echt "de" remedie om te voorkomen dat de 2.4t's scheuren of is het meer een kwestie van "het valt te proberen"?

JeroenV70

Citaat van: Taranis op 16-08-2021 11:50:52
Respect voor je doorzettingsvermogen :eusa_clap:

Dankjewel. Er zijn ook genoeg twijfels geweest hoor!

Inmiddels 2 maanden later.... rijdt ie weer helemaal naar wens?

Het rijden gaat weer uit de kunst. Soms denk ik nog wel eens wat olie te ruiken net na een koude start, maar dat kan ook overgevoeligheid zijn naar aanleiding van een traumatische ervaring. Het rijden met een auto met een rookpluim zoals van een stoomboot stond nooit op mijn bucket list. Dus fingers crossed dat het niets alarmerends is.

Een verbruik van 8 l op 100 km vind ik overigens erg knap: ik zit met de C70 meer op 1 op 8 ;D (soms haalt ie 't niet eens :eusa_whistle: )

Mijn vertrouwen in de auto is gestegen, en daarmee ook het verbruik, maar niet veel hoor  ;D Momenteel 1:12 ipv 1:12,5

Dan toch nog een vraag: die shims, is dat echt "de" remedie om te voorkomen dat de 2.4t's scheuren of is het meer een kwestie van "het valt te proberen"?

Dat is een goede vraag. Volgens mij scheurt de cilinderwand van de 2.4T vaak tussen de 4e en 5e cilinder, maar dan met name als gevolg van de grotere boring dan bij de T5, slechte koeling of detonatie na tuning. Als je meer vermogen uit het blok wil halen, dan lijkt het me wel een aanrader. Ik heb het meer uit voorzorg gedaan, om mijn investering in een gereviseerde turbo beter te beschermen. Het zou best zonde zijn als het blok zou scheuren, denk ik dan. Nu die shims erin zitten is een chiptuning nog te overwegen.

Als je meer wil weten zou je contact op kunnen nemen met Adriaan (V70R^2)
JeroenV70

JeroenV70

Het is al weer een half jaar geleden sinds de vorige update, dus het wordt hoog tijd om een bericht te plaatsen.

Vorig jaar tegen het eind van de zomer, kort voor het Volvo treffen op Aquabest, heb ik samen met een vriend uit de MX-5 community de roest langs het dak onder handen genomen.
Er waren wat bubbeltjes te zien onder de lak, langs de rubber strips. Aan beide zijden, zowel voor als achter.

Na de rubber strips verwijderd te hebben, konden we de werkelijke onderhuidse schade op gaan zoeken. Nou, dat loog er niet om.

Voor zover nodig werd alles blank gemaakt, en vervolgens het gebied afgekaderd, om alleen die gebieden te gaan behandelen.

Vervolgens alles ontvet en met een etch primer behandeld

Vervolgens een paar lagen met lak in de juiste kleur. In dit geval Sapphire Black Metallic (code 452)

Ook beide spiegelkappen konden een nieuw laagje lak gebruiken.

Tussendoor weer schuren als voorbereiding op de blanke lak.

En vervolgens het aanbrengen van een aantal lagen blanke lak.

Volgens mij mag het resultaat er best zijn voor een projectje op de oprit. Uiteraard zou het in een spuitcabine beter geweest zijn, maar ok.

Het is nog niet helemaal perfect, dus er komt nog een vervolg om de uitsparing voor de rubber strips aan de kant van het dak zelf nog wat meer dekkend te krijgen. Pas daarna lijm ik de rubber strips er opnieuw in. Het is dus weer wachten op beter weer. Tot die tijd rij ik dus zonder de rubber strips rond.

Ondertussen staat deze foto als desktopachtergrond op de laptop.

Elke keer weer iets verbeteren. Als volgende wil ik de veerzittingen en veerpootlagers aan de voorzijde vervangen.

JeroenV70