Help! Diagnose gezocht voor stotterende 2.3 T5 (1995)

Gestart door zeepoog, 26-01-2020 20:48:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zeepoog

Hoi! Ik heb al een langere tijd een stomme storing aan mijn Volvootje: het toerental fluctueert. Stationair, maar ook tijdens het rijden. Dit levert dan hevige stotteringen op (motor schudt hevig). De feiten tot nu toe:


  • Ik heb geen storingslampje branden.
  • Als ik vervolgens gas geef verdwijnen de stotters, totdat ik van het gas af ga. Bij weinig gas of geen gas (remmen op de motor) komen ze terug.
  • Soms is het probleem een dag weg, soms is het permanent aanwezig.
  • Als ik over een drempel of lelijk bestraatte klinkers rijd is de kans groot dat het probleem de kop opsteekt.
  • De garage heeft twee sensoren vervangen (kruk- en nokkenassensor), toen leek het probleem even weg maar dat was helaas van korte duur. Kon verder niets vinden (vacuumlekken of defecte ontsteking)
  • Ik denk soms onverbrande benzine te ruiken als het probleem optreedt.
  • Ik heb nu premium (euro 98) getankt in de hoop dat de toegevoegde alcohol het probleem gaf, maar helaas is het probleem ook hierdoor niet verholpen.
  • Het voet van het injectorrelais is door de garage erg fraai opnieuw gesoldeerd.
Ik heb het idee dat het een slecht contact is of een draadbreuk, omdat het vaak optreedt bij klinkers en drempels. Ik hoop zo dat iemand van jullie soortgelijke klachten heeft weten op te lossen, want ik weet gewoon echt niet wat er aan de hand is... Ook ben ik nieuwsgierig of ik met de auto bij iemand met verstand van zaken langs kan rijden in de hoop het euvel boven water te krijgen.

Jur-volvo850

Treed het ook op bij vol gas?
Zit de caterontluchting buis goed vast op de inlaatbuis net voor de turbo? (zitten vaak vast gekit)
Als het echt optreed bij hobbels e.d. zou je idd. zeggen dat er een stekker niet goed vast zit of slecht contact maakt...
Dan zou je het in theorie de storing ook moeten kunnen opwekken.
En dan vooral stekkers van LMM, stappenmotor, gasklephuis.

Volvo 850 T5 Sedan | 1994 | 601 609 Rood

Hengeveld

Je bent welkom in Velp of Hoenderloo, dan wil ik er wel even naar kijken. Als dat niet te ver is vanuit Leiden.

zeepoog

Bij een klein beetje gas kan het nog optreden, maar bij vol gas is er sowieso niets aan de hand. De carterventilatie is wel recent nagekeken, ik ga eens kijken of ik de door jou geduide buis kan vinden... Het opwekken van de storing is dus best lastig gebleken, maar als we het voor elkaar krijgen is dat 90% van de diagnose. Ik zal binnenkort ook de bekabeling van de stekkers van de door jou genoemde organen even op juiste werking controleren... Gok dat LMM bij slecht contact sowieso een lambdalamp oplevert, maar dat weet je nooit helemaal zeker.

@Hengeveld, ik PM je even!

zeepoog

Er is bij de gasklep een geoxideerd kabeltje aangetroffen. Deze is aangepakt en tot op heden geen gestotter meer gehad. Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen...