“De Groene Bij” - 855 T-5R AT g3 van Jankooo

Gestart door Jankooo, 11-04-2020 23:36:36

Vorige topic - Volgende topic

Jankooo

Citaat van: V70geRwin op 07-12-2020 18:28:06
Zeker, voor de echte fetisjisten zijn ze er ook in dubbelhoogte voor het spruitstuk  ;)

Mooie klus weer, merk je iets in het opspoelen?

Niet echt duidelijk verschil. Heb ook nog niet veel gereden en vnl rustig aan.
Vind het eigenlijk best lang duren voor de turbo erin komt bij lagere toerentallen, maar dat had ie hiervoor ook al steeds iets meer had ik het idee.
En drukmetertje staat iets minder naar links bij stationair, zal alle slangen nog eens goed nalopen.

V70geRwin

Citaat van: Jankooo op 07-12-2020 21:42:36
Vind het eigenlijk best lang duren voor de turbo erin komt bij lagere toerentallen, maar dat had ie hiervoor ook al steeds iets meer had ik het idee.
En drukmetertje staat iets minder naar links bij stationair, zal alle slangen nog eens goed nalopen.

Rij je nog met originele software?

Jankooo

Citaat van: V70geRwin op 07-12-2020 22:03:20
Rij je nog met originele software?

Nee is wel gechipt, maar door wie niet meer te traceren...

Jankooo

Citaat van: Jankooo op 07-12-2020 21:42:36

correctie na wat meer mee gereden te hebben. Turbo voelt goed aan. Het is meer het blok zelf wat niet helemaal topfit meer voelt. Niet ernstig, voor gemiddelde rijder niet eens merkbaar, maar zowel op LPG als benzine gelijk: net niet helemaal zoals zou horen. Ben k ook wel vet kritisch. Rijdt prima maar wil t gewoon weten wat t is :). Mijn gevoel zegt een cilinder te lage compressie. Maar eens compressie metertje regelen.

V70geRwin

Citaat van: Jankooo op 07-12-2020 22:10:58
Nee is wel gechipt, maar door wie niet meer te traceren...

Met name de software van Rica staat er om bekend dat die echt de ouderwetse turbo duw geeft, dus ff wachten en dan ineens er in komen.

En dat kan echt veel beter!

Citaat van: Jankooo op 09-12-2020 00:07:02
correctie na wat meer mee gereden te hebben. Turbo voelt goed aan. Het is meer het blok zelf wat niet helemaal topfit meer voelt. Niet ernstig, voor gemiddelde rijder niet eens merkbaar, maar zowel op LPG als benzine gelijk: net niet helemaal zoals zou horen. Ben k ook wel vet kritisch. Rijdt prima maar wil t gewoon weten wat t is :). Mijn gevoel zegt een cilinder te lage compressie. Maar eens compressie metertje regelen.

Wat bedoel je precies wat je merkt aan het blok?

Dionvr

Compressiesetjes voor huis tuin en keuken gebruik zijn niet zo duur en her en der wel te verkrijgen (https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-universele-compressie-test-set in de aanbieding)...

Voor de rest stage 0 al volledig gedaan?

Jankooo

Citaat van: Dionvr op 09-12-2020 18:57:54
Compressiesetjes voor huis tuin en keuken gebruik zijn niet zo duur en her en der wel te verkrijgen (https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-universele-compressie-test-set in de aanbieding)...

Voor de rest stage 0 al volledig gedaan?
Goeie tip, dank.
En ja stage 0 eigenlijk wel helemaal gedaan nu.

Jankooo

Citaat van: V70geRwin op 09-12-2020 10:43:03
Met name de software van Rica staat er om bekend dat die echt de ouderwetse turbo duw geeft, dus ff wachten en dan ineens er in komen.

En dat kan echt veel beter!

Wat bedoel je precies wat je merkt aan het blok?

Als ie weer helemaal goed voelt / is, wil ik ook eens aan de zelf tuning beginnen (tuners deugd). Niet om hem sneller te maken maar om mee te experimenteren en van te leren.

Wat ik bedoel aan het blok: eigenlijk zelfde symptonen als eerder toen hij vauum lekte rond de lpg inlaat buisjes. Loopt wat rauw, net niet helemaal regelmatig. En heb al weer een bus remmenreiniger leeggespoten en geen verdere lekken kunnen ontdekken. Symptonen zelfde op lpg en op benzine. Ligt dus niet aan brandstofsysteem. En ontsteking is van bobine t/m bougies alles al vernieuwd.

Dionvr

Distributie al gecheckt of die op tijd staat? En dan niet alleen de merktekens op de kap?

RoelNL

Citaat van: Jankooo op 09-12-2020 00:07:02

Wanneer doet die dat? Op LPG of benzine? Tijdens stabiele snelheid of gas geven? Vanaf stationaire?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Jankooo

Citaat van: Dionvr op 09-12-2020 23:59:14
Distributie al gecheckt of die op tijd staat? En dan niet alleen de merktekens op de kap?
Niet gecheckt, lijkt me sterk gezien het wel goed/beter geweest is en de riem niet zomaar verloopt. Maar het is een mogelijkheid en goed uit te sluiten, ga ik uitzoeken.

Citaat van: RoelNL op 10-12-2020 09:13:38
Wanneer doet die dat? Op LPG of benzine? Tijdens stabiele snelheid of gas geven? Vanaf stationaire?
Lpg en benzine, geen verschil. Stationair loopt ie redelijk constant nu.
Ik denk dat het over gehele toerengebied speelt, maar tot 3000rpm het beste merkbaar (kom er ook niet veel boven).
Tijdens stabiele snelheid niet merkbaar, vooral met gewoon normaal rustig optrekken is het merkbaar, ik kan het dan vooral horen, het trilt of schokt niet, maar klinkt gewoon een klein beetje gaar. Reageert net niet zo alert als ie wel eens gedaan heeft.

RoelNL

Als die het op LPG en benzine doet dan kun je enigszins zeggen dat de mechanische gedeeltes ok lijken te zijn qua brandstof injectie etc. Dan blijven er sensoren en/of minder compressie over inderdaad. Heb je een goede LMM/lambda?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

V70geRwin

Weet niet hoe vers je lambda nog is maar voor een tientje of 5 uit duitsland kan dat meestal geen kwaad...

Jankooo

Citaat van: RoelNL op 10-12-2020 09:36:36
Als die het op LPG en benzine doet dan kun je enigszins zeggen dat de mechanische gedeeltes ok lijken te zijn qua brandstof injectie etc. Dan blijven er sensoren en/of minder compressie over inderdaad. Heb je een goede LMM/lambda?
Idd, deel je analyse :).
Paar maand geleden keer gelogd, niks raars te zien aan LMM waarden en zag er optisch ook goed uit.
Lambda is nog een recente.
KVS temp sensor ook al vervangen (origineel)

Jankooo

Hoewel het me niet waarschijnlijk leek, wilde ik wel graag uitsluiten dat distributie timing fout staat. Dus beetje inlezen en controleren of de merktekens op krukas en nokkenassen met elkaar kloppen of mogelijk een tandje versprongen zijn.

Situatie 1:
Eerst de merktekens op de nokkenas tandwielen goed proberen te zetten: lijkt inderdaad 1 tandje versprongen ten opzichte van elkaar: foto1

Dan kijken hoe merkteken bij krukas staat: ver er vanaf, hier klopt iets niet met de merktekens. Poelie ooit eraf geweest en anders terug gezet? Of kan dat ook voor de nokkenas tandwielen gelden? Hmmm.... foto2

Situatie 2:
De boel een rondgedraaid totdat de merktekens bij de krukas uitgelijnd staan zoals het zou horen.
En bij de nokkenassen ziet het er dan zo uit: foto3.
Dat slaat ook nergens op en ik zie ook geen andere merktekens die wel in de buurt komen. Wel zijn er ooit met witte verf 2 extra tekens aangebracht, maar ook daar kan ik geen touw aan vast knopen.

Wel is er ook eens een extra merkteken aangebracht wat nu wel net perfect uitlijnt met andere uitsparing in het deksel... foto4

Al met al meer vragen dan antwoorden. Misschien zie ik iets over het hoofd?
Aan de hand van de eerste foto krijg ik wel de indruk dat de nokkenassen ten opzichte van elkaar in ieder geval een tandje versprongen staan.
Verder: Ik wil natuurlijk niet per se dat de merktekens met elkaar kloppen maar dat de stand van de krukas en nokkenassen met elkaar kloppen en dat lijkt in mijn geval dus niet van buitenaf eenduidig vast te stellen. Wie weet hoe er nu wel simpel achter te komen of de boel goed / fout staat?