Hoe verder met een gescheurd uitlaatspruitstuk Volvo V70 10-klepper okt 1998 B52

Gestart door Berts_v70, 17-06-2020 12:45:01

Vorige topic - Volgende topic

Berts_v70

Hallo,

Na jaren lezen op het forum over allerlei issues omtrent "onze" Volvo's lijkt het erop dit ik aan de beurt ben met een issue waar ik zo 1,2,3 niet uitkom. Met mijn Volvo V70 10-klepper met automaat was eigenlijk zowat nooit iets aan de hand behalve de startmotor, beide radiateurs en het derde remachterlicht die vervangen zijn.

Twee jaar geleden  begon het een beetje, tijdens de terugreis op vakantie ontdekte ik een flinke rookpluim nadat we een paar uur voor een tunnel hebben moeten filerijden. Omdat de compressie v/d vijf cilinders allemaal tussen de 12 en 12.5 bar zaten met een redelijk koude motor zijn alle rubbers vervangen rondom de nokken-assen en kleppen waarmee het roken was opgelost.

Afgelopen maart kwam de auto niet door de keuring (chips) de CO waarde te hoog. Na een inspectie v/d katalysator bleek dat aannemelijk, je kon er gewoon dwars doorheen kijken. Na vervangen v/d katalysator was de CO-waarde netjes maar bleek de Lambda waarde ietsie te hoog. Na een betere inspectie v/h uitlaatspruitstuk bleken hier twee scheuren in te zitten.

Omdat ik tegen de 5 ton zit lijkt het me wel leuk om 'm daarboven te krijgen maar de lasser die had gevonden om het uitlaatspruitstuk te lassen geeft geen gehoor meer, dus opzoek naar een alternatief.

Optie 1: Er is een heel nieuw uitlaat systeem te koop, maar heb al een goed werkende katalysator
Optie 2: Iemand vinden die het uitlaatspruitstuk kan/wil lassen (krijg ik niet gevonden ivm wel of geen 100% gietijzer)
Optie3:  Nieuw uitlaatspruitstuk (met flex-ring) en verloop zien te vinden van huidige (nieuwe) katalysator pijp (56mm buitenmaat) naar nieuwe of oude "flens" met 60mm buitenmaat.

Hebben jullie ideeën, adviezen of alternatieven?

Bvd

Groeten, Robbert

volvobug

Huidige laten lassen: https://volvo850forum.nl/index.php/topic,84068.msg1721331.html#msg1721331

of

Gebruikt spruitstuk kopen en plaatsen.

Wel is het aan te bevelen de motorsteunen te vervangen. Door teveel 'draaiing' van het blok bij verouderde motorsteunen is het risico op breuk in het gietijzeren spruitstuk groter.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

arjenT5R

Gietijzer lassen is toch niet altijd mogelijk hoor soms scheurt het gewoon weer opnieuw. Zeker gietstaal heb je in zoveel verschillende legeringen dat het soms gewoon echt niet te doen is.

Maar proberen kan altijd je ziet vanzelf of het lukt of niet.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

-D©©©L-

Citaat van: Berts_v70 op 17-06-2020 12:45:01
Hallo,

Na jaren lezen op het forum over allerlei issues omtrent "onze" Volvo's lijkt het erop dit ik aan de beurt ben met een issue waar ik zo 1,2,3 niet uitkom. Met mijn Volvo V70 10-klepper met automaat was eigenlijk zowat nooit iets aan de hand behalve de startmotor, beide radiateurs en het derde remachterlicht die vervangen zijn.

Twee jaar geleden  begon het een beetje, tijdens de terugreis op vakantie ontdekte ik een flinke rookpluim nadat we een paar uur voor een tunnel hebben moeten filerijden. Omdat de compressie v/d vijf cilinders allemaal tussen de 12 en 12.5 bar zaten met een redelijk koude motor zijn alle rubbers vervangen rondom de nokken-assen en kleppen waarmee het roken was opgelost.

Afgelopen maart kwam de auto niet door de keuring (chips) de CO waarde te hoog. Na een inspectie v/d katalysator bleek dat aannemelijk, je kon er gewoon dwars doorheen kijken. Na vervangen v/d katalysator was de CO-waarde netjes maar bleek de Lambda waarde ietsie te hoog. Na een betere inspectie v/h uitlaatspruitstuk bleken hier twee scheuren in te zitten.

Omdat ik tegen de 5 ton zit lijkt het me wel leuk om 'm daarboven te krijgen maar de lasser die had gevonden om het uitlaatspruitstuk te lassen geeft geen gehoor meer, dus opzoek naar een alternatief.

Optie 1: Er is een heel nieuw uitlaat systeem te koop, maar heb al een goed werkende katalysator
Optie 2: Iemand vinden die het uitlaatspruitstuk kan/wil lassen (krijg ik niet gevonden ivm wel of geen 100% gietijzer)
Optie3:  Nieuw uitlaatspruitstuk (met flex-ring) en verloop zien te vinden van huidige (nieuwe) katalysator pijp (56mm buitenmaat) naar nieuwe of oude "flens" met 60mm buitenmaat.

Hebben jullie ideeën, adviezen of alternatieven?

Bvd

Groeten, Robbert

Zit de huidige kat vastgebakken aan het spuitstuk ?
Past een nieuw spruitstuk niet gewoon 1:1  ?

https://www.estateservices.nl/motor/uitlaat-en-inlaat/uitlaatspruitstuk-10v-850-s70-v70-met-flexibe-gedeelte.html

RoelNL

Ik zou gewoon een goed spruitstuk van de sloop scoren en deze monteren tezamen met allemaal nieuwe motorsteunen, uitlaatspruitstukpakking en een nieuwe lambdasonde, dan ben je weer voor de komende 500dkm klaar en loopt je auto ook weer een beetje zuiniger al zou dat alleen maar relatief zijn.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Berts_v70

Hoi,

Alvast bedankt voor het meedenken.

Opzich wil ik het wel laten proberen te lassen maar ken niemand die zich hieraan duft te wagen.
Het spruitstuk ligt er af, klaar voor de lasser die ik had gevonden maar die geeft geen gehoor meer.

Bij de sloop heb ik nog niets gevonden, alleen maar 20v uitlaatspruitstukken.

Mijn situatie is het volgens de tekening/bijlage rood omcirkeld
Een nieuwe katalysator met flex-ring.

Alle nieuwe uitlaatspruitstukken bevatten een flex-ring.
In mijn situatie moet de flex-ring v/d katalystor worden verwijderd en een "flens" erop worden gelast.

groeten, Robbert

-D©©©L-

Citaat van: Berts_v70 op 18-06-2020 09:12:43
Hoi,

Alvast bedankt voor het meedenken.

Opzich wil ik het wel laten proberen te lassen maar ken niemand die zich hieraan duft te wagen.
Het spruitstuk ligt er af, klaar voor de lasser die ik had gevonden maar die geeft geen gehoor meer.

Bij de sloop heb ik nog niets gevonden, alleen maar 20v uitlaatspruitstukken.

Mijn situatie is het volgens de tekening/bijlage rood omcirkeld
Een nieuwe katalysator met flex-ring.

Alle nieuwe uitlaatspruitstukken bevatten een flex-ring.
In mijn situatie moet de flex-ring v/d katalystor worden verwijderd en een "flens" erop worden gelast.

groeten, Robbert

De uitlaatspruitstuk versie zonder flexibel stuk past ook niet 1:1 ?

Berts_v70

Zoepertje

Waarschijnlijk trappen wij volgende week een V70 2.5 10v uit 1997 uit mekaar. Dus als je geen spruitstuk kan vinden, kan ik je misschien helpen.
Als daar de juist op zit dan. :eusa_dance:

volvobug

Citaat van: Zoepertje op 19-06-2020 13:11:22
Waarschijnlijk trappen wij volgende week een V70 2.5 10v uit 1997 uit mekaar. Dus als je geen spruitstuk kan vinden, kan ik je misschien helpen.
Als daar de juist op zit dan. :eusa_dance:

Dat mag je mij weer aanbieden dan, want TS komt morgen mijn reserve spruitstuk ophalen  ;D

Is het slachtfeest te doen in Arnhem? Dan kom ik hem er zelf wel uitschroeven  ;)

Berts_v70

Hoi,

idd, dit is 'm:
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/merk/volvo/model/v70/modelcode/1012-v70-(gw-lw-lz)/onderdeel/uitlaatspruitstuk/onderdeelid/13083104/

Een maandje naar gekeken, ik ga gewoon eens vragen wat hij ervoor moet hebben, ziet eruit als nieuw.

Morgen kan ik er eentje komen ophalen, dus dan is die bovenste reserve.

Bedankt voor het meedenken = uh = meekijken  (Twee zien er meer als een.)

volvobug

Citaat van: Berts_v70 op 19-06-2020 16:16:17
Hoi,

idd, dit is 'm:
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/merk/volvo/model/v70/modelcode/1012-v70-(gw-lw-lz)/onderdeel/uitlaatspruitstuk/onderdeelid/13083104/

Een maandje naar gekeken, ik ga gewoon eens vragen wat hij ervoor moet hebben, ziet eruit als nieuw.
......

Die is echt niet nieuw hoor en ik zou zelf gaan kijken, meen op de foto (2de foto op de site) al een breuklijn te zien op dezelfde plek waar die bij jouw spruitstuk gebroken is.

T5-4life

Ik hoor niet vaak goede verhalen over "altijd raak" Penders   :-\
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

-D©©©L-

Citaat van: T5-4life op 20-06-2020 08:00:16
Ik hoor niet vaak goede verhalen over "altijd raak" Penders   :-\

Ik heb geen ervaring met penders.
bij jouw opmerking rijzen bij mij de volgende vragen;

1) ben je over het algemeen bereikbaar voor verhalen ?
2) hoor je uberhaubt verhalen over penders ?
3) wat is "niet vaak" in jou denkkader ?
4) is "niet vaak" het zelfde als soms ?
5) komen verhalen over penders, als ze er al zijn, van geen, één of meer directe bronnen.
6) Horen andere mensen wel vaak goede verhalen over penders ?
7) Wat zijn "goede" verhalen, hoe is het toetsingskader opgezet ?

;) ;D