Warm weer, toeren niet hoger dan 1700

Gestart door Boddy, 26-06-2005 00:28:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Boddy

Hallo, ik heb een fijne volvo 850 TDI '97. Vooral in de winter is ie fijn. In de zomer heb ik al veel problemen gehad bij heet weer.
Eerst met hete motor niet meer willen herstarten, dit lag aan de startmotor. MAAR nu, bij heet weer en een hete motor, blijft hij steken bij 1700 - 2000 toeren. Dus elke keer snel overschakelen, maar harder dan 80 kan ik niet. Nu ga ik binnen afzienbare tijd naar 't warme zuiden,...?!

Wie heeft tips, wie kan me helpen?

thuur

#1
Klinkt als een brandstoftoevoerprobleem... Misschien je brandstofpomp of filter?

Als hij na wat aarzeling wel hoger komt dan die 1700/2000 toeren, grote kans dat je LMM defect is :-\


Gr 8)

PS: Welkom op het forum! Stel jezelf even voor in het 'wie ben ik' topic. Foto's worden zeer gewaardeerd ;)

Boddy

Hallo,

De auto heeft net een beurt gehad. Een goede monteur (volvo kenner) heeft er onlangs bij die vreemde kuren naar gekeken, maar had toen weining tijd. Hij dacht dat het met de massa te maken had. Accu had/kreeg te weinig stroom, ook toen hij er een andere accu in deed. Ik las ergens anders op deze site iets (ook een stoorzender met warm weer) over de massa aansluiting van de computer!? Het lijkt me een electronisch probleem. Onlangs, toen hij slecht wilde starten viel ook de toerenteller en andere dashboard gegevens weg (de motor liep toen wel).

Groeten, Boddy.

thuur

Is je dynamo dan niet gewoon stuk?

Massapunten kun je zelf ook schoonmaken, en altijd een goede zaak. Ik weet niet zeker of alle punten hetzelfde zijn, maar er zit een massarail achter je linkerkoplamp en minstens 1 massadraad aan je blok. Losmaken, alles goed schoonmaken en weer vastzetten.

Denk aan de code van je radio ;)


Gr 8)

Boddy

Als de dynamo stuk is, moet ie toch ook geen stroom bijladen bij minder heet weer, zoals vandaag? Nu rijdt de auto als een trein en krijgt de accu voldoende stroom. Die monteur heeft ook nog gereden met een startkabel van de massa (accu) naar een ander massapunt, maar ook toen had hij kuren.

Het hete weer (> 25 GRADEN) vind ik wel erg frapant!

Groeten.

Boddy

De pluspool van de computer; kan die invloed hebben op het bijladen van de accu? De aanjager van de airco gaat overigens ook heel onregelmatig!?
Mijn neef is reeds 25 jaar volvo monteur, hij zal morgen ook verder gaan zoeken.

Nog enkele tips?


thuur

Citaat van: Boddy op 26-06-2005 23:00:24
De pluspool van de computer; kan die invloed hebben op het bijladen van de accu? De aanjager van de airco gaat overigens ook heel onregelmatig!?
Mijn neef is reeds 25 jaar volvo monteur, hij zal morgen ook verder gaan zoeken.

Nog enkele tips?



De pluspool van de computer heeft geen invloed op het laden van de accu. De enige manier waarop dit zo zou kunnen zijn is als er een kortsluiting IN de computer is, maar dan zou je auto helemaal niet rijden ;)

Het is zo vaag, ik zou eens beginnen met zoveel mogelijk elektrische contacten te reinigen: computer, massarails, massapunten aan het blok, accupolen, LMM (voorzichtig met deze!)


Gr 8)

BartRas

Is de kop ooit gevlakt? Als dat zo is dan kan de compressie hoger zijn geworden. Dat kan deze problemen veroorzaken. Heel andere kijk maar wie weet?
there is no substitute for PK's

Boddy

Hallo,

Aan de ene kant is het mooi dat er zoveel mensen hun hersenen kraken over dit probleem. Veel Volvo kenners op deze site en Volvo kenners bij me in de buurt. Een technieker eerste klas, vertelde dat het volgens hem geen stroomstoring was. Wanneer er veel stroom gevraagd wordt, is de accu altijd minder, maar niet onvoldoende. Volgens hem had te maken met valse lucht in de brandstof toevoer. Morgenmiddag wordt het redelijk warm, dan ga ik the black-one flink op z'n staart trappen. Heeft hij kuren, dan breng ik hem direct naar de garage, waar een aantal techneuten zich over 'm zullen ontfermen.

Julie horen nog van me, al jullie adviezen neem ik mee, want ik ben zelf a-technisch.

Groeten, Boddy.

Boddy

Nou, de diagnose is gesteld :D :D. Vanmiddag flink gereden en hij kreeg de kuren. Mijn neef heeft er naar gekeken en ook meegereden. Wat is nu het probleem? De Motor wordt heet, maar niet alleen de motor, maar ook een niet goedwerkende aircopomp. Hierdoor wordt het onder de motorkap veel te heet. Normaal gesproken schakelt de computer dan als eerste de airco uit. Maar bij mijn auto zit een andere elektronische klimaatsysteem in. De computer kan dit systeem niet uitschakelen met als gevolgd, dat het te heet wordt. Bij zo'n geval, schakelt de computer automatisch een toerenbegrenser in, zodat de auto beveiligd is tegen oververhitting (een soort thuiskomertje). Nu komt er een nieuwe aircopomp in, waardoor alles weer op zijn pootjes terecht komt. Ik hoop dat ik alles een beetje goed en duidelijk beschreven heb, want ik ben natuurlijk geen monteur!? :-[

Al met al wel een dure kostenpost, maar het systeem van Volvo is wel weer gebouwd op veiligheid.


Groeten, Boddy ;D