Schurend geluid bij koppeling op laten komen. Work-around: Laten slippen!

Gestart door CharlieFox, 01-07-2007 23:23:29

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Zie ook dit antieke topic http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=3294.msg45570#msg45570
Wilde hierop gaan reageren maar kreeg een melding (advies) van het systeem om een nieuwe aan te maken. Bij deze dan:

Mijn 850 heb ik sinds enige weken in bezit. Zie mijn 2DoList elders op het forum. Een van de punten is/was een zeeeeeeeer irritant schurend geluid wat ik hoorde tijdens optrekken bij op laten komen van de koppeling. Soms ook hoorbaar tijdens schakelen van 1 naar 2 en heel soms ook naar 3. Telkens alleen tijdens op laten komen van de koppeling. Nu las ik ergens op het forum een tip ('k weet niet meer waar) over het geforceerd afslijten van die harde laag op de koppelingsplaat. Dus handrem erop, flink gas, versnelling erin, en koppeling rustig op laten komen en slippen. Heb ik gedaan, zo'n 5 a 6x, 1 minuutje werk en wat denk je ...

Het geluid is weg! Geweldig! Zat al helemaal te piekeren over plaat, drukgroep, prise-as etc. Irriteerde me mateloos tijdens het rijden, maar nu helemaal verdwenen!  :eusa_dance:
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Jeroentjuh

Is een tijdelijke oplossing, geluid komt meestal weer trug, ik had precies hetzelfde probleem.....

CharlieFox

Ajh ... Maar hoe los ik het dan permanent op? Nieuwe koppelingsplaten of zo? Ik heb nl geen versleten platen, alles werkt prima, schakelt en koppelt goed.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

)()()sT

Dat schuren is zeeeer waarschijnlijk je druklager.
Ik heb het ook (heel erg) en de nieuwe koppeling gaat er deze week in.

De plaat zal vast nog wel een tijd mee kunnen, ook bij mij pakt ie goed, gaat het pedaal niet zwaar en dergelijke, maar die kraak vind ik mega-irritant.

Neem ook gelijk je krukaskeerring mee ;)

CharlieFox

Citaat van: )()()sT op 02-07-2007 09:22:48
Dat schuren is zeeeer waarschijnlijk je druklager.
Ik heb het ook (heel erg) en de nieuwe koppeling gaat er deze week in.

Okay, maar dan zou je het druklager toch ook moeten horen tijdens stationair draaien? Meestal hoor je dan het druklager lopen. En als je dan met je koppelingspedaal "speelt" dan hoor je verschil. Vaak van een aanwezig geluid (koppeling ontspannen) naar geen geluid (koppeling onder spanning). Of hebben Volvo rijders andere ervaringen? (dit is m'n eerste Volvo ever, vandaar).

)()()sT

Ik herinner me ook een vakantie waarbij het druklager bij een vriend van me de geest gaf (VW Corrado). Bij het intrappen kwam er een vreselijk gehuil uit het vooronder...
Echter, er hebben hier al meerderen gemeld dat het toch met het lager te maken heeft. Zoals ik al zei, volgens mij is mijn plaat nog niet "op."

Ik ga op vakantie met sleurhut en heb echt geen lekker gevoel bij die geluiden (ik heb ze al 2 jaar) dus vervangen die hap ;)

Eugene

Citaat van: )()()sT op 02-07-2007 09:47:42
Echter, er hebben hier al meerderen gemeld dat het toch met het lager te maken heeft. Zoals ik al zei, volgens mij is mijn plaat nog niet "op."

De drukgroep (en druklager) begeeft het rond de 200k. De plaat kan vaak wel het dubbele aan.

If it's not blown, it sucks...

Jeroentjuh

Ik heb vorige week mijn koppeling vervangen, drukgroep en druklager waren echt op, plaat zag er nog best goed uit....... Zit nu een R koppeling in....

Frans 50

Citaat van: CharlieFox op 01-07-2007 23:56:07
Ajh ... Maar hoe los ik het dan permanent op? Nieuwe koppelingsplaten of zo? Ik heb nl geen versleten platen, alles werkt prima, schakelt en koppelt goed.

Ik hoorde dit weekeinde dat er een serie 850'rs is met een ander type koppelingplaat. het betreft hier de series uit 1996.
Deze persoon heeft nu 450K gereden met de schurende, lawaai makende plaat.
Ook een symptoom, het koppel moment is niet altijd op de zelfde plek. De info komt van een volvo dealer....

garage advies... gewoon mee door blijven rijden.. lawaai of gevoel weegt niet op tegen de kosten!

Robert Haven

ik heb dat schurende geluid ook als de koppeling opkomt maar dan alleen vanuit koude situatie. Dus als de motor warm is, is het geluid ook weg....
Herkent iemand dit?