Ervaringen met OBD2 apparatuur

Gestart door BobaFett, 28-06-2005 18:48:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mathh

#30
Citaat van: Ronbroek op 01-05-2008 19:52:00
Citaat van: Bruno V op 01-05-2008 19:39:59
Citaat van: llinssen op 01-05-2008 11:56:07
PS waar lees jij de OBDII codes mee uit?

Met een OBD2 scanner die op E-bay wordt verkocht voor een schijntje en heel goed functioneert.

http://i4.ebayimg.com/04/i/000/aa/4a/ac38_1_sbol.JPG

Wat kan hij wel en niet ?
Citaat van: Ronbroek op 01-05-2008 19:52:00
Citaat van: Bruno V op 01-05-2008 19:39:59
Citaat van: llinssen op 01-05-2008 11:56:07
PS waar lees jij de OBDII codes mee uit?


Met een OBD2 scanner die op E-bay wordt verkocht voor een schijntje en heel goed functioneert.

http://i4.ebayimg.com/04/i/000/aa/4a/ac38_1_sbol.JPG

Wat kan hij wel en niet ?

Ik heb de knoop doorgehakt en deze ook uit Taiwan laten komen voor mijn my2000 awd. kost geen drol en binnen 5 dagen was ie hier. Effe schrikken, bij de eerste sleutelstand een "link error", bij de tweede poging en tweede sleutelstand kwam de foutmelding te voorschijn en meteen gewist. Bij een keer wissen heeft ie zijn geld al opgebracht. Eindelijk!
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

beb

Ik heb een 2.5 10V 1996 855 en kan met volfcr en een kll kabel op de laptop alleen het randapparatuur uitlezen en mijn servicelampje resetten. Motormanagment is NIET uitleesbaar. Dus alleen abs, stoelen, etc,etc

Dus ik vond het heel appart dat het 1 wel uit te lezen is en het andere (belangrijkste) dus niet.

thuur

Citaat van: beb op 16-05-2008 08:05:27
Ik heb een 2.5 10V 1996 855 en kan met volfcr en een kll kabel op de laptop alleen het randapparatuur uitlezen en mijn servicelampje resetten. Motormanagment is NIET uitleesbaar. Dus alleen abs, stoelen, etc,etc

Dus ik vond het heel appart dat het 1 wel uit te lezen is en het andere (belangrijkste) dus niet.

Fenix 5.2 wordt niet ondersteund door vol-fcr. Op de Engelse Volvoforums site staat hoe je zelf een lezer kan maken (al is het forum tijdelijk gesloten).

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=46943

Ik verwacht dat er niet veel verschil zit in de DHZ oplossingen die hier zijn aangedragen.


Gr 8)

Gunnar

Ik heb heel wat geexperimenteerd met allerlei obdII scanners.

Naar mijn mening is de beste waarde-geld verhouding volgende combinatie :

Elms327 usb hardware met digimoto 5.0 software. Kost iets van een 45 dollar voor de soft en 100 euro voor de tool maar je kan er bijna alle merken mee lezen, loggen en zelfs dynoruns doen.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Eugene

#34
Citaat van: Gunnar op 17-05-2008 19:23:03
Elms327 usb hardware met digimoto 5.0 software. Kost iets van een 45 dollar voor de soft en 100 euro voor de tool maar je kan er bijna alle merken mee lezen, loggen en zelfs dynoruns doen.

Ook een Volvo 850?

En is het ELMS of ELM?

Kan veel vinden over ELM maar zo goed als niks over ELMS:


If it's not blown, it sucks...

Gunnar

neen, enkel volledige obdII compliant autos, een 850 hoort daar niet bij.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Moeskoeri

Beste Volvo enthousiasten,

Ik zit nog niet zolang op het forum. Ik knutselde hiervoor alleen aan amazones (nog steeds). Sinds kort heb ik een 98 V70 met 105000 km op de teller. Ik hou er niet zo van om naar garages te gaan dus ik wilde mijn OBD II zelfs uitlezen. Ik zocht naar een goede lezer en vond dit op  marktplaats voor € 80 (+6,50 verzendkosten):

U381 OBDII/EOBDII Memo Scanner(live data)

De verkoper is ene Gert-Jan uit Voorhout.

Binnen twee dagen had ik hem in huis (en netjes verpakt, minpunt was dat er geen bon bij zit). De lezer werk perfect. Groot display, de foutcodes komen er in tekst op te staan en werk bij mijn volvo erg goed. Ik pakte het ding uit, sloot hem aan in de auto, zette contact in twee (of gewoon motor aan) en kon alles lezen. Werkte in een keer. Ik had het niet verwacht aangezien ik nog nooit een goede oplossing gevonden had op het internet voor het makkelijk uitlezen van een OBD.


Eugene

Bij ME4.4 en ME7 werkt zo'n OBD2 uitleestool wel, maar bij ME4.3 niet.

If it's not blown, it sucks...

elmarconi

Citaat van: thuur op 17-05-2008 15:18:08
Fenix 5.2 wordt niet ondersteund door vol-fcr. Op de Engelse Volvoforums site staat hoe je zelf een lezer kan maken (al is het forum tijdelijk gesloten).

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=46943

Is dat deze?
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

#39
Net even gestoeid met een cheap-ass KKL kabel uit de states, welke beschikt over een FTDI based USB interface en perfect werkt met de FDTI-demo-versie van Vol-FCR.
Wel heb ik de laatste drivers versie 2.04.06 gebruikt van http://www.ftdichip.com.

************* Update **************:
Laatste versie is http://www.ftdichip.com/Drivers/CDM/CDM%202.04.16%20WHQL%20Certified.zip
************* Update **************:

Na wat geknoei de virtuele compoort van COM4 op COM1 gezet, waarna een 5 jaar oude volfcr versie 't ook deed!

Zoals bekend: Fenix 5.2 wordt niet ondersteund door vol-fcr.
Uitlezen met de eerder genoemde led'je en drukknop methode.

--
Autogas Inside . . .

thuur

Citaat van: elmarconi op 27-05-2008 14:28:53
Citaat van: thuur op 17-05-2008 15:18:08
Fenix 5.2 wordt niet ondersteund door vol-fcr. Op de Engelse Volvoforums site staat hoe je zelf een lezer kan maken (al is het forum tijdelijk gesloten).

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=46943

Is dat deze?

Geen idee.


Gr :D

elmarconi

Citaat van: thuur op 26-08-2008 22:53:35
Geen idee. Gr :D

Nou, ik wel. Nu de link weer werkt durf ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, met droge ogen en zonder knipperen te stellen dat het om dezelfde interface gaat.  ;D

(Ook als text info te vinden in VolFCR onder 'flash code" menu)
--
Autogas Inside . . .

rico


elmarconi

Die blauwe kabel heb ik ook, maar dan heet het vag-com kkl.
--
Autogas Inside . . .

razorx

#44
Al eerder is gezegd, een 850 heeft geen volwaardige OBD-II ondersteuning. Vergeet het.

Airco, ABS en zo zijn wel OBD-II de ECU niet.
Dus wat te doen:
VAG-KKL kabel kopen met USB aansluiting. 10 of 12 euro
VOL FCR kopen.
Voor de rest waar je niets mee kan: wat knutselen met schakelaars, een ledje en een weerstandje.

Anders is het niet en zal het ook niet worden.

Bij de 70 serie wordt het een ander verhaal vanaf MY 2000, een 99-er kan, ja kan, hier ook onder vallen. wordt het wel een volledige OBD-II implementatie.

Ludo heeft indertijd een terechte vraag gesteld:Waarom niet een Alter-I  "ledjes prikbord" op je Alter-II aansluiten.
Vind het niet zo'n gek idee. Je leest het e.e.a. vele malen sneller uit en geen extra apparatuur nodig.

U.S versies zijn voor de vreugde weer een ander verhaal.