Techniek algemeen

Gestart door marcos, 29-06-2005 16:46:27

Vorige topic - Volgende topic

marcos

beste forumvrienden,
in het verleden kwam ik af en toe al eens kijken op dit forum en ik heb al een pak bijgeleerd. Een dag of tien geleden besloot ik me dan in te loggen met een zeer goede ontvangst van andere leden :) :)

:-X Onlangs heb ik vastgesteld dat er rond de bougies een haarscheurtje moet zijn. Het gaat om bougie 1 en 4.
Hoe ben ik erachter gekomen? Wel, met een warme motor vertrekken uit stilstand deed de motor overslaan alsof er geen vonken op één of meerdere bougies kwamen. Bij het verwijderen van de bougiekabels en behuizing zag ik een duidelijk kleurverschil in de holte v/d bougies.
Bij bougie 1 en 4 was het aluminium "koffie met veel melk" kleurig.
Op een dag reed ik de wagen goed warm en  liet ik hem thuis met een hoog toerental verder draaien. Toen ik de motor stillegde keek ik terug rond de bougies en zag dat er een klein beetje water ergens uit de cylinderkop kwam rond de bougies. Het waren maar een paar druppeltjes en deze veroorzaakten dus het overslaan.
Een garagist die dicht in mijn buurt woont heeft een product aan het koelwater toegevoegd. Vandaag (nog)geen positief resultaat.
Zijn er forumleden die hetzelfde probleem al gehad hebben? Ik heb al eens in het archief gezocht...
Zou dat toegevoede product het probleem verhelpen? Dit zou volgens de garagist bestendig zijn tegen hoge temperaturen (+300°)
Ik vermoed dat ik voor serieuze kosten kom te staan, ik kocht de roffel zelf nieuw en hij heeft steeds een keurig onderhoud gekregen bij een officiële Volvo dealer. Momenteel heeft hij 188d km gelopen.
Alvast bedankt en heb wat geduld als ik niet snel reageer  op jullie antwoorden:-*

Groetjes
Marcos uit het land met het allerbeste bier en frietjes

thuur

Oeh, bier en friet!! 8) 8)

Kun je de bougie wat het dichtst in de buurt komt aanwijzen op de volgende kaart?
http://dodgeram.info/Engine-Gas/SparkPlugs/spkplghnbook.html#tips

En zien de andere bougies wel degelijk heel anders uit?

Gr 8)

marcos

Hoi Thuur,
de bougies zelf heb ik er niet uitgehaald. Het zit hem in de holtes van de cilinderkop daar waar men de bougies ziet zitten.
Als ik tel vanaf de kant van het vliegwiel/versnellingsbak dan is de kleur van holte 1 en 4 anders dan de andere drie.
Op de site die je vermeld bij Fuel Additives en daarbij geplaatste bougie gaat de kleur  v/d holtes  in de cilinderkop naar het porselein van die bougie. Het is eerder nog ietsje lichter van kleur.
De overige 3 holtes zijn nog proper.
???

thuur

Oooh... Dus niet de schroefdraad waar de bougies zelf ingedraaid zitten?

Die verkleuring zal waarschijnlijk wat olie zijn wat lekt uit een verharde rubber van de vuldop ;)

Als er water uit de bougiegaten komt, dan denk ik eerder aan een gescheurde bougie oid. Beter is deze te vervangen, ze kosten maar een paar euro per stuk.

Vergeet dat produkt maar, dat gaat niet werken.

Er is een modificatie gekomen op de bougiekabels. De 'nieuwe' hebben een gleuf in de dop zitten waardoor vocht weg kan, de oude types zijn helemaal dicht. In het servicebericht stond dat dit inderdaad ontstekingsproblemen kon veroorzaken.

Wellicht dat je sowieso je kabels eens moet vervangen. In het geel staat het bouwjaar erop. Na een jaar of 8 hebben ze hun beste tijd wel gehad. Ook de verdeelkap en rotor kun je vervangen (deze zijn niet zo duur). Voor de kabels kun je eens kijken bij EstateServices.nl (het land van de kaas, tulpen, klompen en windmolens). Origineel Volvo voor de helft van het geld bij de dealer ;)

Gr 8)

PS Cilinders tellen we vanaf de distributiekant, je bedoelt nr. 2 en 5 dus ;D

marcos

Ok T- huur, ;)
ga om te beginnen bougiekes vervangen, snap niet dat dit niet gebeurt is bij onderhoud; heeft die r :otzak van garage me dan weer eens bij mijn kl :'(ten gehad?

Ik ga nu niet huilen hoor, morgen is het een nieuwe dag, eigelijk nu al. :-X

groetjes

thuur

;D

Koop dan meteen een nieuwe rubber voor je vuldop. Kost 2 euro en een paar cent ;)

Gr 8)

Reitse

Marcos, zolang het geen probleem geeft doet de garage niets aan bougiekabels, heb mijn originele setje uit '91 paar week geleden vervangen door de set van Estateservices. Merk nog steeds geen enkel verschil, leeftijd zegt niet alles.

thuur

Nog iets: Mocht de rubber van je olievuldop in orde blijken, dan komt de olie hoogstwaarschijnlijk van de carterontluchting..

Zie hier voor meer info ;)

Gr 8)