Foutcode 2-3-2 van de automaat

Gestart door Roffeltje, 17-02-2019 15:22:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roffeltje

Gisteren met het mooie weer de GLT weer maar eens uit zijn winterslaap gehaald om wat te gaan rijden. Staat al heel de winter stil. Vorig jaar gekocht na een uitgebreide proefrit. Bak schakelde boterzacht, beter dan die van mijn dagelijkse GLT. Gekocht als hobbyproject en bij de aankoop gevraagd of de bak ooit gespoeld was. Die was inderdaad 10.000 km en 2 jaar terug gespoeld i.v.m. bakproblemen en dit had goed geholpen, want de problemen waren weggebleven. Zelf ook nog wat km's gemaakt na aankoop en alles functioneerde inderdaad zoals het moest.

Gisteren echter dus niet meer (na een paar maanden stilstaan). Bij rustig rijden geen probleem, maar bij doortrekken gaat het lampje (pijl) van de bak knipperen en gaat de bak ook kuren vertonen. Bij constante snelheid op- en terugschakelen of zelfs naar neutraal. Na een tijdje (paar keer auto uit- en aanzetten) is de fout weg, maar komt weer terug bij sneller optrekken of hogere snelheid. Bak schakelt wel heel erg soepel verder.

Foutcode uitgelezen op A1 en ik krijg de code 2-3-2 en dit zou "geen signaal van de snelheidsmeter" zijn. Snelheidsmeter doet het wel gewoon.

Iemand enig idee waar ik het zou moeten zoeken?

Oh ja, het is dus een GLT van 1992 met nu 293.000 km. Bak is gespoeld bij VOMD in Dordrecht bij 273.000km.
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

arjenT5R

Eerst maar eens de stekker bekijken van de snelheids sensor dan
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Michaell

#2
De automaatbak heeft een eigen speedsensor. Anders dan die van je snelheidsmeter (Die gebruikt de ABS sensoren en gaat via je ABS controller naar je dashboard).

Mocht je niet weten waar deze zit (Nr 7 of 14. Afhankelijk van MY):

https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=27122

CiteerENGINE SPEED (RPM) SENSOR
Electromagnetic RPM sensor, mounted in transaxle housing, is
activated by a toothed impulse wheel. Sensor is an input device which
delivers an engine RPM signal to the TCM. By comparing engine RPM and
vehicle speed, TCM can determine amount of torque converter slippage.

VEHICLE SPEED SENSOR
Vehicle speed sensor, mounted in transaxle housing, is an
input device consisting of speed sensor rotor and speed sensor. Input
signal is delivered from speed sensor to TCM with each revolution of
axle shaft. TCM uses speed sensor input signal for controlling
transaxle operation.

Edit: https://www.auto-onderdelen24.nl/vemo/2295153
Ik weet niet of dit een origineel Volvo onderdeel is, of dat dit de juiste sensor is (ik heb een MT)


Roffeltje

Sorry voor de late reactie, maar ben er niet eerder aan toe gekomen.

Gisteren stekkertje van de snelheidssensor (no. 7 in mijn geval) een paar keer los- en vastgemaakt. Zag er verder goed uit, geen corrosie of vuil, gewoon schoon. Korte proefrit gemaakt en het probleem lijkt opgelost!  :eusa_dance:

Dank voor de reacties!  :eusa_clap:
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

Roffeltje

Even een update: De auto een tijd geleden weer in het verkeer gebracht en het probleem is na enige tijd weer gedeeltelijk teruggekomen. De bak schakelt nu verder helemaal goed, maar het lampje op het dashboard met de knipperende pijl blijft terugkomen, evenals de storingscode 2-3-2 op stekkertje A1 (automaat, geen signaal van de snelheidsmeter). Na het wissen is de storing weg en het lampje uit, maar na een paar 100 meter rijden gaat het weer aan en is de storing er ook weer.
Stekkertje van de snelheidssensor op de bak verschillende malen los gehad en schoongemaakt (ziet er niet gecorrodeerd uit), maar geen effect. Wat zou eventueel nog een oorzaak kunnen zijn? In een ander topic las ik dat de knipperende pijl opgelost was na het vervangen van de PNP-schakelaar.

Ik heb een tweede 850 GLT staan en ik zou hiervan eenvoudig de snelheidssensor kunnen uitwisselen of heb ik dan nieuwe pakkingen nodig en/of loopt de bak dan leeg?
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

volvobug

Citaat van: Roffeltje op 14-10-2020 14:54:53
....
Ik heb een tweede 850 GLT staan en ik zou hiervan eenvoudig de snelheidssensor kunnen uitwisselen of heb ik dan nieuwe pakkingen nodig en/of loopt de bak dan leeg?

Op het plaatje hierboven worden nr 7 of nr 14 benoemd. Op de positie af te gaan kun je die zonder meer verwijderen zonder dat de bak leeg loopt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Roffeltje

Ik heb me er nog een beetje verder in verdiept en de sensor zou er inderdaad zo uit moeten kunnen. Een goede (en koude) sensor zou een weerstand van 200 Ohm moeten hebben en een hogere waarde zou niet goed zijn. Ik kwam ook 2 onderdeelnummers tegen: 9128712 (oud?) en 9148788 (nieuw?).
Blijkbaar wordt deze sensor ook gebruikt voor de snelheidsmeter en die heeft een tijdje geleden ook problemen gegeven, maar dat is nu over. Binnenkort maar eens onder de 850's kruipen en de sensoren verwisselen.
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

Roffeltje

Vanmorgen gelijk de koe maar bij de horens gevat en onder de 850's gedoken. In een post op een ander forum kwam ik het volgende tegen (https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=48078):
The speedo sensor on the back of the trans on final drive casing is notorious for causing erratic vehicle speed signal. Volvo abandoned it for 96 year models and went with ABS as speed signal source.
Usually no visible signs of a bad sensor. Some times a resistance check of the sensor will show a high reading. Normal is around 200 ohms with sensor cool.
The transmission control module is the most sensitive to VSS issues and with spedometer dancing you have a load of symptoms pointing at the VSS.


Ik heb na wat gepriegel de verdachte sensor uitgebouwd en de weerstand gemeten: 1780 Ohm. Veel meer dan de "around 200 Ohms", dus ik dacht de oorzaak gevonden te hebben. Ook de goede sensor in de andere 850 opgemeten en daar ook geen 200 Ohm, maar een oneindige weerstand. Deze ook maar uitgebouwd en in de andere 850 gezet. Voor de proefrit nog even de foutcode A1 2-3-2 gewist en gaan rijden. Helaas, na een 100 meter gaat de pijl weer knipperen. Probleem lijkt dus niet aan de sensor te liggen.

Toch zou het te maken moeten hebben met de snelheidssensor door foutcode A1 2-3-2 (geen signaal van snelheidsmeter). Na het resetten is de code weg en de pijl knippert niet meer. Na een stukje rijden knippert de pijl weer (al na 100 meter, bij ca. 20 km/u) en de code is ook weer terug. Bak schakelt gewoon goed en ook geen gekke dingen bij de snelheidsmeter.

Op Matthews Volvo Site lees ik over dezelfde problemen, maar dan gecombineerd met ongecontroleerd op en terugschakelen, naar neutraal en een dansende snelheidsmeter. Dat is bij mijn 850 dus niet (niet meer, wel eventjes geweest), alleen de knipperende pijl. Daar was de oplossing het vervangen van solenoïdes in de bak. Andere mogelijke oorzaken zou een defecte tellerbak zijn. De snelheidssensor geeft namelijk een signaal voor de snelheidsmeter en die geeft op zijn beurt weer een signaal aan de automaat ECU (TCM). Misschien daar iets mis? Tellerbakken van 850's zijn zeker niet de beste. Eens kijken of ik ergens een tellerbak kan scoren. De TCM heb ik ook nog even uitgewisseld met de andere 850, maar ook geen verschil.

Iemand verder nog ideeën? 
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

arjenT5R

Afknippen en aftakken van de abs...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Roffeltje

Citaat van: arjenT5R op 16-10-2020 10:48:46
Afknippen en aftakken van de abs...

Interessant! Waar gaan de twee draadjes van de snelheidssensor eigenlijk naar toe? Ik wil eerst even meten of er geen onderbreking ergens in de draden zit. Een goede sensor geeft blijkbaar ook geen signaal, dus verdenk ik ook de draden van de sensor naar ... teller unit? De snelheidsmeter werkt wel, maar ik weet niet of die ook het signaal van die sensor krijgt. En waar dan aftakken van de ABS?
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

arjenT5R

Van de dichtsbijzijnde sensor toch ;D
Gewoon proberen ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Roffeltje

Sensor is goed, komt van de andere 850 af waar er geen probleem is. Afknippen en aftakken van de ABS zal dus niet veel verbetering geven, als dat al hetzelfde signaal zou zijn. Dit laatste betwijfel ik namelijk, zou wel heel toevallig zijn. Nog geen tijd gehad, maar ik wil nog even testen met de stekker eraf; kijken wat de snelheidsmeter doet en hoe de bak reageert. Als de sensor of de bekabeling niet goed is dan had ik verwacht dat er meer dingen niet goed zouden zijn. Nu is er alleen een pijl die gaat knipperen.
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

Roffeltje

Vandaag de stekker van de snelheidssensor losgemaakt en gaan rijden. Van tevoren storing A1 2-3-2 weer even gereset.

Resultaat:
- Snelheidsmeter doet het niet.
- Hodometer (km-teller) doet het niet.
- Pijl van de bak gaat weer knipperen bij een snelheid van ongeveer 20 km/u (schatting).
- Temperatuur- en brandstofmeter blijven onderin (gevalletje "vallende meters": doen het alleen als de auto in beweging is).
- Bak schakelt normaal.

Mijn conclusie: Snelheidssensor is OK en de bedrading/aansturing naar de tellerbak ook.

Ik las wel dat deze sensoren regelmatig problemen geven en dat dan als eerste de pijl gaat knipperen in combinatie met een willekeurig schakelende bak. Daarom is met later overgestapt naar een signaal van de ABS. Bak schakelt goed en met een andere, goede sensor hetzelfde probleem, dus ik sluit de sensor uit. Gaat het signaal van de sensor via de tellerbak naar de ECU van de bak? Misschien dat daar een probleem zit.

Volgende stap is een andere tellerbak proberen. Van mijn beide 850's zijn ze niet fris meer: Bij beide brokkelt de achtergrondplaat af, vallende meters, brandstoflampje wat niet meer uit gaat en bij eentje dus een continu knipperende pijl.

Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

Roffeltje

Probleem opgelost met een andere tellerbak!

In eerste instantie nog een knipperende pijl, maar na nog een keer starten was het weg. Blijkbaar gaat het signaal van de snelheidssensor via de tellerbak naar de ECU en lijkt het in de tellerbak fout te gaan. Behalve het probleem met de knipperde pijl ook de andere problemen opgelost: nette achtergrondplaat (ziet er weer als nieuw uit), geen "vallende" benzine- en temperatuurmeter meer en benzinelampje gaat gewoon uit na het starten.

Allemaal bedankt voor het meedenken!

Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011