ok dan... lambdasonde lampje???

Gestart door s©ub@, 29-12-2002 17:11:44

Vorige topic - Volgende topic

s©ub@

sinds een weekje heb ik zo'n schitterend brandend lampje op mijn dashboard; zo'n oranje met een dom groen symbooltje erin... dit verscheen eerst heel af en toe ('s avonds) en als het lampje brande dreigde de auto af te slaan. Na 15 minuutjes was ik op de plaats van bestemming en toen ik even later de wagen weer wilde starten kreeg ik hem niet aan de praat,...

na een tijdje proberen pakte hij toch alleen heeft vanaf dat moment dat lampje dus gebrand.

wat houd dat lampje in en hoe krijg ik dat weer uit!?!

alvast bedankt voor de raad :)
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Mellow_yellow

Dat is het beruchte lambdasonde lampje en dit geeft aan dat het mengsel niet goed is. De ecu schakelt dan naar een 'noodprogramma'. Daar merk je weinig van, maar hij zal wel meer benzine gaan verbruiken. Hoogstwaarschijnlijk heb je ergens een vacuumlek aan de inlaatzijde. Check alle slangen en vacuumleidingen. Ook het beruchte carteronluchtingsslangetje! Dat is meestal de boosdoener. Succes!

s©ub@

thx marc :)

dus het trucje van accu-pool 2 minuten los gooien werkt in dit geval dus niet?

denkweb

Weinig kans, storing is dan niet verholpen en de lambda sonde zal wederom een storingssignaal uitzenden naar de ECU welke de auto op haar beurt weer op noodprogramma zal laten rijden...

Hogie

Ik heb ook problemen met mijn Lambda-sonde ( de voorste, mijn auto heeft er namelijk 2) met als gevolg dat lampje "Lambda" brandt.
Het gevolg is dat mijn benzine verbruik momenteel 1 op 5 is, zoals eerder gemeld op dit forum.
Morgen wordt de sonde gewisseld.
Hij is nagemeten en er zou geen draadbreuk zijn, de sonde zelf zou defect zijn.
Dus ik hoop dat morgen het benzine verbruik weer als vanouds is en het lampje uit blijft.

Hogie :-*

Mellow_yellow

Het branden van het lampje met het lambda-symbool wil absoluut NIET zeggen dat de sonde zelf kapot is. Deze gaan zelfs maar heel zelden kapot. Meestal trekt de motor ergens valse lucht. Bij Scub kan het zijn dat het lampje getriggerd is doordat er bij het doorstarten een te rijk mengsel in de uitlaat is gekomen. Wellicht helpt resetten wel en komt het niet meer terug. Resetten doet een beetje dealer voor niks, 5 minuten werk. Je kunt het ook zelf, maar dat weet ik zo niet meer uit het blote hoofd...

PieT111

Van de week gedaan, stond onder FAQ op ledenpagina:

Heb dit euvel ook gehad,en het lampje is te ressetten dmv de 2 zwarte blokjes voor de
ruitensproeiertank.
Dit gaat als volgt:Zet contact aan en steek het stekkertje in van A in nummer 2 druk
op het knopje 1 maal en dan gaat het l.e.d. knipperen bv 4x 1x 1x (zit een korte pauze
tussen het knipperen)je leest hiermee de foutcode uit dit doe je nog een keer daarna
druk je het zwarte knopje 8 sec in en weer los als het l.e.d weer gaat branden druk je
hem weer 8 sec in.Als het goed is gaat het lambda lampje uit zoniet herhaal je dit in
nr 6 ook.Wel alle foutmeldingen 2 maal uitlezen en op dezelfde manier resetten.

Busje komt zo!

Hogie

Of door de accuklem ( ZwarT) even los te maken. Werkt ook ( in ieder geval bij mij)

;)

s©ub@

dankzij de technische update van pieT5 heeft gewerkt... Lambda-sonde lamp is nu uit en auto rijd weer op zijn eigen programma...

dank heren voor uw hulp ;D

ik ben weer een compleet tevreden 850 rijder (tot er iemand met een betaalbare station aankomt  ;) )