turbodruk gedeeltelijk kwijt

Gestart door Dazzle, 03-02-2021 13:31:39

Vorige topic - Volgende topic

Dazzle

Gisteren auto op de brug gehad bij de garage ( voor controle op kraak in de voortrein) en daar gezien dat t vaccuumslangetje naar de turbo compressor ( t pieleke aan de onderkant vd turbo) flink gescheurd was. Moet zeggen dat ik t niet echt gemerkt heb. Turbo bouwde mooi druk op naar 1.1 bar ( 16T op een 2,5T motor).
Slangetje stuk afgeknipt en opnieuw erop gezet. Daarna gaan rijden. Nu bouwt de turbo ineens geen goede druk meer op ( blijft op max 0,5bar hangen). Afblazen doet ook niet ( niet hoorbaar in ieder geval).

Wat kan dat zijn?

Stefan

Omdat de druk nu weer bijgeregeld kan worden door de ECU?
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Dazzle

Hmm ok. Ecu gaat dit zelf dan weer kalibreren naar 1.1 bar ? Of hoe gaat dat in zijn werk ?

Ries van de Zilverschuit

Is de ecu getuned? Zo niet, dan is die 0,5 bar wel aan de lage kant, maar dat kan wellicht aan het feit liggen dat er een 16T op zit, terwijl de ecu uitgaat van een 13G.

Met die 1.1 bar heb je mazel gehad, denk ik, dat je geen kromme drijfstangen gekregen hebt.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70geRwin

Hoe lees je die druk van de turbo af?

Dazzle

Auto is getuned door Schutten vorig jaar en die gaf aan dat die 1.1 bar prima is voor de set up. 16T, witte injectoren, japanifold en 3" downpipe. (uiteraard afgesteld op de hogere regionen Ivm drijfstangen etc). Dus tja..... wat nu....? Druk lees ik af via turbodrukmeter die ik erop gezet heb vorig jaar (a stijl).

V70geRwin

Die halve bar is een beetje standaard en draai je ook als bijvoorbeeld de stekker van je TCV er af is...

Hoe zijn de rest van de dunne vacuüm slangen?

Dazzle

Die zagen er nog prima uit. Misschien is die tcv kaduuk. Hoe is dat snel te controleren ? Doormeten wellicht ?

Menno3274

Ik heb eventueel een tcv liggen om te testen (Heinenoord).

Died850

Klinkt als tijd voor een goede tune up. Eerst maar eens alle vacuum slangen vervangen en dan evt een andere TCV zoeken. Het beste is uiteraard een nieuwe, Pierburg is niet enorm duur.

Dionvr

Deze is (heb ik van Arjen vernomen destijds) nog goedkoper, origineel o.a. op Porsche geleverd: https://www.autodoc.nl/pierburg/965451

Werking is hetzelfde en is 1 op 1 te monteren.

)()()sT

Ik heb die Pierburg (van de Porsche) ook liggen. Domme vraag, maar het model komt overeen met de oorspronkelijke. Daar staan echter kleurtjes op. Ik neem aan dat de aansluitingen hetzelfde zijn?

arjenT5R

De stalen aansluiting op de slang van compressorhuis.
Dan even op de stalen thule blazen en degene die direct in verbinding staat met de stalen thule die moet op de wga (wastegateactuator).

De andere op de aanzuigbuis dus...

Kijkt die malle schutting niet effe naar vacuüm slangen dan met tuinen?
Grote kans dat dit gewoon is wat het is... Fatsoenlijke tuning maak je eigenlijk gewoon zelf.

Zie tunersdeugd.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Wouter96

Citaat van: arjenT5R op 04-02-2021 07:57:11

Kijkt die malle schutting niet effe naar vacuüm slangen dan met tuinen?
Grote kans dat dit gewoon is wat het is... Fatsoenlijke tuning maak je eigenlijk gewoon zelf.

Het is je eigen verantwoordelijkheid om je auto op orde te hebben. Als het goed is ga je niet naar een tuner zonder goede stage 0. 

V70geRwin

Citaat van: Wouter96 op 04-02-2021 10:55:05
Het is je eigen verantwoordelijkheid om je auto op orde te hebben. Als het goed is ga je niet naar een tuner zonder goede stage 0.

Uiteraard, maar kan jij van de buitenkant zien dat je lmm minder aan het worden is?

Een tuner die niet eens de afr controleert na het tunen is geen knip voor de neus waard.
Snel geld pakken en de klant mag het verder uitzoeken.