Pijltje op dashboard van automaat -PNP Switch miniscuul afstellen

Gestart door RoelvanHoof, 07-01-2021 23:33:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RoelvanHoof

Wie weet raad???

Nog niet zo lang geleden PNP Switch vervangen.
Heb een perfecte handleiding gevolgd. Alles was in orde, geen problemen meer, totdat.....zo af en toe het pijltje op het dashboard te voor schijn komt, en dan na parkeren weer verdwijnt.
Het lijkt mij dat het in de afstelling zit, maar hoe kan ik dit nu beter afstellen.

Graag jullie suggesties, dank!

gr
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

Roffeltje

Ik had dit ook bij mijn 850 en kreeg daarbij A1 foutcode 2-3-2 (geen signaal van de snelheidsmeter). Bleek uiteindelijk een brakke tellerunit te zijn, zie: https://volvo850forum.nl/index.php/topic,88924.0.html

Bij mij knipperde de pijl en dat wijst op een storing; alleen na het resetten was de fout weg totdat ik weer ging rijden. Als jouw probleem gekomen is na het vervangen van de PNP-switch en de pijl continue brandt (dus niet knipperen) dan kan het inderdaad wel een probleem zijn van de afstelling: De pook staat in stand D, maar de schakelaar ziet af en toe stand 3. Kun je de nieuwe PNP-switch exact op de plaats van de oude zetten? Meestal zie je wel een "afdruk" van de oude.
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

RoelvanHoof

Goedemorgen,

Bij mij knippert de pijl. Zal zo maar kunnen dat wanneer ik vandaag start de pijl weer weg is.
Er is geen verschil tijdens het rijden met knipperende pijl.
Soms wil die wel eens in z'n 3 weg rijden maar dat verdwijnt ook, zeker als je even heen en weer gaat met de pook.

Zal luchtfilter eraf moeten halen en hopen dat die nog knippert om de switch pietsie te verzetten???
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

V70geRwin

Niet toevallig de winterstand knop die loopt te muiten?

Bij montage van de nieuwe pnp kan je aan het vuil zien hoe je de nieuwe moet monteren qua afstelling.

)()()sT

Er was/is ook een tooltje voor? Wellicht heeft iemand deze?

volvobug

even googlen op https://www.google.com/search?q=volvo+pnp+switch+alignment+tool en dan o.a. afbeeldingen kiezen. Wordt je een stuk wijzer v.w.b. de uitlijning.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

RoelvanHoof

Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

Roffeltje

Volgens het instructieboekje van mijn 850 GLT: "Als het (pijl)lampje gaat knipperen wijst dit op een storing in de automatische versnellingsbak. Neem contact met uw Volvo-werkplaats op."

In stand 3, L of W gaat de lamp continue branden om aan te geven dat je niet in de normale stand rijdt. Een knipperende pijl wijst dus ergens op een storing en die zou dus uit te lezen moeten zijn. Ik vermoed eigenlijk dat het niet aan PNP-switch ligt.
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

de Boeing

uitlijnen kan ook prima zonder tooltje, gorilla style:



met een pincet en een elastiekje 💪  ;D

V70geRwin

Citaat van: de Boeing op 08-01-2021 15:08:32
uitlijnen kan ook prima zonder tooltje, gorilla style:



met een pincet en een elastiekje 💪  ;D

Inventief, en waar lijn je dan precies op uit?

de Boeing

Het asje uit de bak is afgevlakt, daar clipt pincet zich dus op. Vervolgens ga je (met met losse schroeven) het huis van de PNP switch draaien totdat de de timing mark die hierop staat samenvalt met het uiteinden (of de lijn) van het pincet, schroeven vastzetten, klaar.

V70geRwin

Citaat van: de Boeing op 08-01-2021 15:21:39
Het asje uit de bak is afgevlakt, daar clipt pincet zich dus op. Vervolgens ga je (met met losse schroeven) het huis van de PNP switch draaien totdat de de timing mark die hierop staat samenvalt met het uiteinden (of de lijn) van het pincet, schroeven vastzetten, klaar.

Bedankt, die mag samen met je foto wel een sticky worden voor PNP afstellen.

RoelvanHoof

Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio