Electronische zoem/fluittoon bij gas geven. Wat is het?

Gestart door 855GLTvincent, 17-01-2021 20:17:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

855GLTvincent

Even een vraagje in de categorie 'vage klachten':
Regelmatig hoor ik in de 10V (bij gas geven) een toerenafhankelijk 'electronisch' geluidje uit het dashboard (denk ik, kan ook uit de motorruimte komen), vergelijkbaar met dynamoruis op de radio. Hij doet het ook als de radio geheel uitgeschakeld is. Het is een heel licht, irritant hoog fluitend/zoemend toontje. Nee, het is geen turbo ;D .

Wie helpt er mee puzzelen?  ::)
Volvo 850 GLT 2.5 20V Estate 08/95
US Uitvoering, Handgeschakeld, LPG G3
132.000 mls / 212.000 km

Volvo 850 2.5 10V Estate 03/96
Automaat, LPG G3, 371.000 km

855GLTvincent

Vraagje: Kan het soms de versterker zijn? Hij doet het ook als de radio uit is, maar ik vermoed dat de versterker altijd aan blijft staan (hij trekt vermoedelijk ook stroom).
Het is een later ingebouwde Volvo 4x50W achter een SC-801 radio. Ik heb de originele kabelboom voor de versterker gebruikt bij het aansluiten.

Zo ja, hoe is het stroomverbruik en het geluid op te lossen?
Volvo 850 GLT 2.5 20V Estate 08/95
US Uitvoering, Handgeschakeld, LPG G3
132.000 mls / 212.000 km

Volvo 850 2.5 10V Estate 03/96
Automaat, LPG G3, 371.000 km

Ries van de Zilverschuit

Geen flauw idee. Het is ook geen bekend probleem, zover ik weet.

Kun je versterker niet eens loskoppelen en de luidsprekers weer op de versterker van de radio zetten? Kijken of het dan weg is?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

marc-850

Iets met massa wat ergens niet (meer) goed zit?

(Ik heb namelijk hetzelfde in de vrachtwagen sinds er vorige week een magnetron is ingebouwd. Volgens onze monteur kan het ergens aan de massa liggen..?)

ruurdp

Ik volg dit even, ik heb precies hetzelfde gehad kort gekeden. 2.5 10v. Ik heb geen versterker. Volgens mij heb ik het de laatste paar keer niet meer gehoord.

RoelNL

Soms helpt het al gewoon door je radio connectors los te halen en een paar opnieuw erop te drukken.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

855GLTvincent

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga binnenkort eens kijken. Versterker loshalen, stekkers van de radio een paar keer opnieuw erin steken, massa zijn dus verdachten.
Het gaat hier overigens ook om een 2.5 10V.
Volvo 850 GLT 2.5 20V Estate 08/95
US Uitvoering, Handgeschakeld, LPG G3
132.000 mls / 212.000 km

Volvo 850 2.5 10V Estate 03/96
Automaat, LPG G3, 371.000 km

855GLTvincent

#7
Ik heb alles los gehad, geluisterd, geluid was er nog. Toen alles weer aangesloten (paar keer in- en uitgeklikt), nog steeds is het geluidje er.
Het zal dus waarschijnlijk niet de radio, versterker of luidsprekers zijn (die heb ik ook nog even losgekoppeld).

Volgende stap: waar zitten de massapunten die zoiets kunnen veroorzaken?
Volvo 850 GLT 2.5 20V Estate 08/95
US Uitvoering, Handgeschakeld, LPG G3
132.000 mls / 212.000 km

Volvo 850 2.5 10V Estate 03/96
Automaat, LPG G3, 371.000 km

V70geRwin

Heb je ergens voeding 12v kabels dicht naast signaal kabels, van radio naar versterker bijvoorbeeld, liggen?
Dan deze of beter isoleren of een stukje uit elkaar leggen.

855GLTvincent

Citaat van: V70geRwin op 21-02-2021 19:12:44
Heb je ergens voeding 12v kabels dicht naast signaal kabels, van radio naar versterker bijvoorbeeld, liggen?
Dan deze of beter isoleren of een stukje uit elkaar leggen.

Ja, maar dat liggen die kabels toch altijd? Ze zitten in die kabelbomen met een stuk of 10 draden daarop. Of bedoel je de twee kabelbomen echt van elkaar scheiden? Die zitten inderdaad nogal in een wirwar.
Volvo 850 GLT 2.5 20V Estate 08/95
US Uitvoering, Handgeschakeld, LPG G3
132.000 mls / 212.000 km

Volvo 850 2.5 10V Estate 03/96
Automaat, LPG G3, 371.000 km

V70geRwin

Citaat van: 855GLTvincent op 24-02-2021 17:42:49
Ja, maar dat liggen die kabels toch altijd? Ze zitten in die kabelbomen met een stuk of 10 draden daarop. Of bedoel je de twee kabelbomen echt van elkaar scheiden? Die zitten inderdaad nogal in een wirwar.

Kijk vooral even naar de signaal kabels van je hoofdunit naar de versterker, die heeft Volvo ook niet voor niets apart lopen. Dat is de ronde din stekker.

ruubje

Heb ik ook gehad.
Na nieuwe kabels van en naar de accu opgelost.
Volvo '94 850 T-5R: 18T, 3"Ferrita downpipe, Ferrita catback, 50mm ic, Do88 rip kit, Green injectors, Fasttech tuning, AP racing bbk, BC-racing coilovers
Volvo '97 S70R: Ferrita catback, 50mm ic, Porsche bbk, BC-racing coilovers, OZ superleggera
Volvo '07 V70N: 185pk D5 - 6 bak

855GLTvincent

Citaat van: V70geRwin op 25-02-2021 12:41:15
Kijk vooral even naar de signaal kabels van je hoofdunit naar de versterker, die heeft Volvo ook niet voor niets apart lopen. Dat is de ronde din stekker.

Ik zal even gaan kijken, dank voor de tip.

Citaat van: ruubje op 25-02-2021 13:35:43
Heb ik ook gehad.
Na nieuwe kabels van en naar de accu opgelost.

Aha, dat zou het ook kunnen zijn, bedankt voor de tip.
Vraagje: Had je toevallig ook onverklaarbare lekstroom? Dat is nu bij mij het geval. Doordat ik nu minder rijd is de accu na 3-4 dagen volledig plat (Accu is goed, werkt perfect in een andere auto).
Volvo 850 GLT 2.5 20V Estate 08/95
US Uitvoering, Handgeschakeld, LPG G3
132.000 mls / 212.000 km

Volvo 850 2.5 10V Estate 03/96
Automaat, LPG G3, 371.000 km