Ventilator blijft 15 min draaien na stilleggen motor..

Gestart door Rudd, 02-08-2021 21:54:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk

Die groene driehoek is het lambdalampje.
Eerst uitlezen dus, maar ik gok dat de lpg-installatie heel verkeerd afgesteld staat.

Rudd

Wel raar, al verschillende keren vermeld aan de lpg-installatieplaatser in Koewacht.
De vader heeft indertijd de installatie geplaatst, vriendelijke en behulpzame man.
De zoon heeft in juni de draaiende motor aan zijn pc gehangen (updates..)
Hij zei me dat hij kon zien dat de temperatuur hoger geweest was..
Ik hoorde er dat er nog waren die last hadden tijdens hittegolven??
Tja, straks goeie naft indoen en dan kijken of groene lampje (foto)verdwijnt..?
Toch wel bijzonder dat er een waarschuwing is voor slechte verbranding.
En misschien na plaatsen nieuwe bougies en terug afstellen misschien verbetering?

V70geRwin

Als het lambda lampje brandt heb je ook een foutcode.
Kan je uitlezen onder de kap met het rode ledje.

De foutcode helpt je verder naar de oplossing.


)()()sT

TS heeft een 1996 dus vast geen obd1 ;)
Bougies wisselen kan nooit kwaad, je hoeft verder niks "af te stellen"
Ik zou (evt met hulp van hier) een betrouwbare club zoeken, desnoods wat verder weg.
Ik lees nu allemaal vermoedens en om zomaar wat te gaan vervangen is ook niet handig.

Stefan

Citaat van: Rudd op 07-08-2021 11:38:38
Wel raar, al verschillende keren vermeld aan de lpg-installatieplaatser in Koewacht.
De vader heeft indertijd de installatie geplaatst, vriendelijke en behulpzame man.
De zoon heeft in juni de draaiende motor aan zijn pc gehangen (updates..)
Hij zei me dat hij kon zien dat de temperatuur hoger geweest was..
Ik hoorde er dat er nog waren die last hadden tijdens hittegolven??
Tja, straks goeie naft indoen en dan kijken of groene lampje (foto)verdwijnt..?
Toch wel bijzonder dat er een waarschuwing is voor slechte verbranding.
En misschien na plaatsen nieuwe bougies en terug afstellen misschien verbetering?


Zonder te willen oordelen vind ik het toch een beetje een vreemd verhaal. Zoals J()()st al schreef, er valt, buiten eventueel de gas installatie niets af te stellen aan de motor van een 850. De ECU is adaptief en regelt de motor aansturing, de LPG computer volgt deze op basis van een conversietabel. Ik zou beginnen met zorgen dat je 850 goed loopt op benzine, en dan pas naar eventuele LPG problemen kijken.
De (standaard) ECU van de 850 kun je niet upgraden, en deze houdt ook geen log historie bij, vandaar mijn opmerking dat ik dit een vreemd verhaal vind.  ???
Het zelfde voorde hittegolf opmerking; met +37 graden, airco aan en een volbeladen Estate op LPG 1000km afwisselend snelweg en filerijden; geen enkel probleem, en ik rij flink door.  ;D
Goede benzine is je tank is niet zo moeilijk, ga naar een (goede) pomp en tanken maar. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je ergens "slechte"benzine hebt getankt waardoor je Lambda lampje aangaat.  :eusa_think: Uitlezen is hier echt het devies, dan heb je een code en dan weet je in welke richting je moet zoeken. Er zijn genoeg forum leden die een OBD II dongel hebben. Als je 'n keer in de buurt van Den Bosch komt, wil ik je auto wel uitlezen.
Ook het advies om een specialist te zoeken kan ik je aanraden; veel Volvo dealers hebben geen kennis meer van onze (oude) auto's omdat het niet bepaald een courant model meer is. En dan blijf je bezig.

Het is vast al gezegd; gebruik vooral een originele temperatuur sensor, anders kun je vreemde problemen krijgen. Dit geldt ook voor overige sensoren en ontsteking delen zoals de rotor (Bosch), verdelerkap (Bosch), bougies(Volvo), bougiekabels (Bougiecord)(zijn deze ooit vervangen? Velen rijden rond met 20 jaar oude kabels, er staat een jaartal op, waarschijnlijk 96).

Wat de LPG afstelling betreft, zou je hier eens contact mee op kunnen nemen https://www.limburgselpgtechnieken.be/ zij zijn bekend met de Volvo 850.

Ik rij zelf ook al 12 jaar 850 (GLT en R) op LPG (Vialle LPi), op een defecte pomp na nooit problemen mee gehad, en ik rij altijd op LPG, behalve met een lege tank en bij het starten.
Mijn aanpak zou zijn:
1 schone benzine erin, bij voorkeur RON98. Je zou de tank eerst leeg kunnen maken. (ik blijf het onwaarschijnlijk vinden)
2 uitlezen ECU
3 op basis hiervan storing(en) verhelpen mbv een specialist (er zitten er genoeg hier op het forum, Thuurbo bv. Thuurbo.nl)
4 LPG installatie werkend maken

In de posts voor deze staan veel goede tips, doe er je voordeel mee.  8)
Succes en hou ons op de hoogte
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

gero

#21
Ik heb zelf ook een 850 op  LPI , ik heb haar al vanaf 2010, bij aanschaf gelijk op LPI gezet , ik heb de 850 dus al 11 jaar lang, onlangs had ik ook een brandende lambda lampje , dat lampje heb ik nooit zien branden in 11 jaar tijd, een paar keer gewist en telkens kwam het terug, uiteindelijk heb ik een injectie reiniger (Motul) in de tank gedaan en een kilometer of 80  uitsluitend op benzine(RON 98) gereden, om een lang verhaal kort te maken uiteindelijk ging het Lambda lampje niet meer aan en reed de Volvo weer als vanouds,
in al die tijd heb ik eigenlijk nooit zo lang met benzine gereden laat staan met injectiereiniger erin, in de toekomst zal ik dit toch meer moeten doen.

emperorbone

Als je op LPG rijdt is het denk ik sowieso beter om 98 te tanken ipv 95, die 95 veroudert volgens mij toch een stuk sneller.

Inderdaad de auto uit laten lezen en die aan de hand van de code die naar voren komt gaan zoeken, anders blijft het gissen.

Jerra

Als je kunt kiezen voor 95 met gewoon maximaal 5% ethanol in plaats van 10 valt die veroudering wel mee. Al die toevoegingen en het hogere octaangetal hebben onze auto's niet nodig volgens mij.

Het is de hogere ethanol verhouding van de goedkoopste benzine die voor slechte resultaten zorgt.
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

emperorbone

Klopt, vind die Euro95 E5 alleen nog maar eens.. Maargoed, een tank E5 (al dan niet met een flesje injector cleaner) leegrijden zóu kunnen helpen, zonder de auto uit te lezen is het alleen maar een probeersel.

Vulk

Dat is nu echt het eerste wat je moet doen. Uitlezen.

Rudd

Update.
Ondertussen +-1200 km gebold.
Enkele keren wat benzine getankt (Esso,Shell) maar meestal op lpg gereden.
Knallerige en schokkerige toestanden lijken voorbij.
De nieuwe bougies hebben duidelijk een gunstige invloed op de ontsteking.
Bijvoorbeeld aan enkele stoplichten achter elkaar  blijft hij netjes draaien.
Het groene lampje met de lambda-waarde blijft evenwel nog steeds branden..
Heel zeker zijn er steeds nog sporen aanwezig aan de minder kwalitatieve benzine.
Toch wel bijzonder gevoelige thermokoppel/sensor aanwezig?
Voor alle duidelijkheid, ik tank steeds 98%, dus eventuele ethylalcohol zou hier niet mogen hebben inzitten.
Ik ga nog laten weten na hoeveel km. het lambda-waarschuwings-lampje uitgaat.

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz