Trillen bij optrekken in eerste versnelling

Gestart door teejay, 01-10-2020 10:22:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

teejay

Goedendag,

Mijn Volvo 850 2.5 uit '96 geeft veel trilling bij het optrekken in de eerste versnelling. Garage zegt dat het de veertjes in de koppeling zijn die wellicht wat versleten zijn, en dit niet vervangen hoeft worden. Wanneer je wat extra gas geeft is de trilling ook een stuk minder of volledig weg. Ook is het schakelen naar een andere versnelling soms wat moeizamer, je moet even door een punt heen drukken.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat kan het probleem zijn? (wat de garage aangeeft). En mocht je hier ervaring mee hebben, is het dan aan te raden om dit te vervangen of kan ik hier nog wel even mee door.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.

volvobug

Wat is de km stand en is het nog de originele koppeling?

Is de trilling bij het op laten komen van de koppeling in de 1ste versnelling of is het ook na het koppelen bij het versnellen in de 1ste versnelling?

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

teejay

De km stand staat nu op 350 en heb hem pas recent gekocht, dus weet niet of de koppeling vervangen is.
(kan nog wel even in het onderhoudsboekje kijken)

Het trillen is alleen bij het op laten komen van de koppeling in de eerste versnelling, wanneer ie eenmaal op gang is dan is de trilling verdwenen. De trilling is trouwens ook bij de achteruit.
Misschien is het ook nog even wennen en zoeken naar de hoogte van de pedalen haha

razorx

Zit er nog genoeg olie in de bak? En hoe oud is die?

Stefan

#4
Citaat van: razorx op 01-10-2020 12:22:49
Zit er nog genoeg olie in de bak? En hoe oud is die?
Het trillen vindt alleen plaats bij het op laten komen van de koppeling;

Citaat van: teejay op 01-10-2020 12:07:27
Het trillen is alleen bij het op laten komen van de koppeling in de eerste versnelling, wanneer ie eenmaal op gang is dan is de trilling verdwenen. De trilling is trouwens ook bij de achteruit.
lijkt me eerder een issue met de koppeling dan met de bak zelf, anders stop het trillen niet als de auto op gang is, toch?
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

volvobug

Citaat van: Stefan op 01-10-2020 14:11:43
Het trillen vindt alleen plaats bij het op laten komen van de koppeling;
lijkt me eerder een issue met de koppeling dan met de bak zelf, anders stop het trillen niet als de auto op gang is, toch?

Mee eens. Ik heb het jaren met de 10V gehad, kunnen ze oud mee worden. Na het vervangen van druklager, drukgroep en koppelingsplaat is het niet meer voorgekomen. Zie ook https://volvo850forum.nl/index.php/topic,65248.msg1808815.html#msg1808815 voor foto's van de slijtage.

Ik denk dat het druklager inslijt, tesamen met de afgesleten vingers van het diafragma kan het dan gebeuren dat de vingers uit de  ingesleten groeven op het druklager springen bij het op laten komen van de koppeling en er "overheen stuiteren".
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

teejay

Sorry voor de lange afwezigheid!

Wat mij laatst opviel is dat wanneer ik vanuit stilstand in de 2de versnelling optrek de trilling niet aanwezig is.

Citaat van: volvobug op 01-10-2020 15:18:08
Mee eens. Ik heb het jaren met de 10V gehad, kunnen ze oud mee worden. Na het vervangen van druklager, drukgroep en koppelingsplaat is het niet meer voorgekomen. ...

Ik denk dat het druklager inslijt, tesamen met de afgesleten vingers van het diafragma kan het dan gebeuren dat de vingers uit de  ingesleten groeven op het druklager springen bij het op laten komen van de koppeling en er "overheen stuiteren".
Het zou dus wellicht op te lossen zijn door de druklager te vervangen?

volvobug

Citaat van: teejay op 27-07-2021 18:15:14
Sorry voor de lange afwezigheid!

Wat mij laatst opviel is dat wanneer ik vanuit stilstand in de 2de versnelling optrek de trilling niet aanwezig is.
Het zou dus wellicht op te lossen zijn door de druklager te vervangen?

Wellicht, maar daarvoor moet de bak eraf en kun je beter meteen koppeling en drukgroep mee vervangen. Oorzaak kan ook nog in de drukgroep zitten met een gebroken diafragmaveer o.i.d.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

ruurdp

Interessant om te lezen. Mijn 10V doet exact hetzelfde.

Ik heb er mee leren leven: een methode om het te voorkomen is om de koppeling licht te laten opkomen tot voor het moment van trillen. Dan even vast houden en dan verder op laten komen. Dit is voor mij een tweede natuur geworden. Ik sta er weer bij stil als iemand anders rijd.

teejay

Citaat van: volvobug op 27-07-2021 18:51:22
Wellicht, maar daarvoor moet de bak eraf en kun je beter meteen koppeling en drukgroep mee vervangen. Oorzaak kan ook nog in de drukgroep zitten met een gebroken diafragmaveer o.i.d.

Bedankt! Ik ga er eens in de toekomst naar kijken.
Is het iets wat op de langere termijn extra schade kan geven? Garage gaf aan dat het niet veel kwaad kan nu.

Citaat van: ruurdp op 27-07-2021 19:08:36
Ik heb er mee leren leven: een methode om het te voorkomen is om de koppeling licht te laten opkomen tot voor het moment van trillen. Dan even vast houden en dan verder op laten komen. Dit is voor mij een tweede natuur geworden. Ik sta er weer bij stil als iemand anders rijd.

Deze methode heb ik mezelf ook al aangeleerd ja, iets meer gas bij het opkomen van de koppeling en je voelt bijna niks.

Timo

Bij mijn T-5R hetzelfde probleem. Dit probleem was er volgens mij al met de oude koppeling, maar niet zo goed merkbaar.
Toen koppeling, drukgroep, druklager vervangen.

Sindsdien zijn de trillingen veel harder.

Ik verdenk zelf vliegwiel krom ofzo. Helaas dit niet nagekeken bij montage nieuwe koppeling..
Op een dag gaat alles terug los :)



Volvo 855 T-5R CY Manueel 320'000KM - Alles origineel


Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.