Motorstoringslampje brandt, geen relevante foutmeldingen?

Gestart door j3r03n, 07-09-2021 16:07:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michaell

#15
Ik kan bevestigen dat bij een defecte KVS sensor het lambdalampje niet perse hoeft te gaan branden bij een 850 10V MY 1996 (geen ervaring met de V70 echter).
Mijn auto had vorige jaar een kapotte KVS sensor. Het lambda lampje ging nooit branden (en nee, het lampje is niet stuk).

Ik merkte dit op aan trillen bij stationair draaien bij warme motor. Ook aan een iets hoger dan normaal brandstofverbruik. Auto reed verder (nog) prima.
Bij het uitlezen (ik meen het dashboard. Weet ik niet volledig zeker meer) kwam ik er toevallig achter dat ik een code had voor een defecte KVS sensor. Deze heb ik een paar dagen later vervangen en de code gereset.
Daarna geen getril meer en de motor werd iets zuiniger.

Natuurlijk kan een sensor op meerdere manieren kapot gaan.
Het kan doorbranden en een open contact worden, of zelfs een kortsluiting.
Ook kan gewoon de waarde verlopen en niet meer kloppen of oxidatie in de stekker (schoonmaken + contactspray doet wonderen. Je komt er makkelijk bij).

Het kan zijn dat alleen bij een open contact of sluiting het lampje wel gewoon gaat branden, maar niet bij een verlopen onlogische waarde (ik zeg maar wat).
Onze boordcomputers zijn natuurlijk vrij oud en niet te vergelijken met een modern CANBUS systeem wat auto's vandaag hebben die nauwkeurig meten en het juiste onderdeel aangeeft.
Kijk maar naar onze ABS controller. Als de controller defect is geeft deze een defecte sensor aan in de regel, terwijl er niks mis is met de sensor. Heeft de APK keurmeester van mij 3 jaar geleden slapeloze nachten bezorgt en is er 2(!) volle dagen mee bezig geweest, terwijl ik hem dat vanaf dag 1 al heb gezegd dat het de controller zelf is! Maar, nee, niet luisteren hé.  :eusa_snooty:
Gelukkig voor hem is een ABS storing bij oudere auto's tegenwoordig een reparatieadvies geworden ipv afkeur.   :eusa_wall:
Maar inmiddels is de ABS controller gewoon gerepareerd, met dank aan Henk en werkt weer prima en geen gele lampjes meer.  :eusa_clap:

Maar je zou dit imo makkelijk moeten kunnen testen door gewoon de stekker uit deze sensor te trekken terwijl de motor draait. Dan zie je gouw genoeg of dit lampje aan gaat.
Ik zal echter niet ontkennen dat dit lampje dus nooit kan branden. Onze auto's hebben verschillende uitvoeringen met elk hun eigen soort ECU en dus software (10V, 20V div soorten tubo uitvoeringen).


Hou er ook rekening mee dat de koperen stift van de sensor oxideert in de loop der jaren, omdat het contact maakt met de KVS. Dit kan natuurlijk nooit goed zijn voor een nauwkeurige meting, maar je doet er niks aan.

Zorg er ook voor dat je KVS schoon en helder is. Geloof het of niet, maar KVS dat vervuild is kan een kleine, maar zeker wel meetbare elektrische lading ontwikkelen wat sensoren in de war schopt op een gegeven moment.

Poortvloed

De v70 2.5 10v MY99 is een zogezegd tussenmodel. Sommige modules zijn met vida uit te lezen (oa ABS, CCM, CDM, IMM, SRS en VGLA) andere niet waaronder de ECM (ECU).
Waarschijnlijk heb je motorcode B5252FS en deze heeft Siemens Fenix 5.2 engine management. Deze is dus niet met vida uit te lezen.

Het makkelijkst kun je hiervoor een eigen tool maken:

https://www.youtube.com/watch?v=C--QsPYRC0c

Daarmee kun je je DTC's uitlezen en foutcodes resetten.

Alle codes kun je hier vinden:
http://www.cardiagnostics.be/-now/VOLVO%20VIDA%20VADIS_bestanden/VOLVO%20flashcodes.htm

Mijn advies zou zijn, check of je inderdaad een B5252FS hebt, zo ja maak een flash reader en kijk welke DTC's daaruit komen.


Overigens heeft de code CCM-135 inderdaad betrekking op je electronische climate control. Het signaal hiervoor loopt van je CDM (central display module) naar je climate control. Als de temperatuur op je instrumentenpaneel goed wordt weergegeven (mooi op 3uur) dan functioneert je kvs-sensor goed alleen wordt dit signaal niet goed doorgegeven van je CDM naar je CCM. Dit zorgt overigens niet voor een brandende EML.
Volvo V70 2.5 10V MY99 LPi 463.000

V70geRwin

Werkt vol fcr voor de Fenix?
Anders ben je hier welkom (Castricum)

Poortvloed

Volvo V70 2.5 10V MY99 LPi 463.000

The Demon

Citaat van: Poortvloed op 10-09-2021 16:08:03
Nee vol fcr werkt helaas niet voor de Fenix
Wel als je pin 3 en pin 7 in de obd stekker omdraait.

Poortvloed

Citaat van: The Demon op 10-09-2021 19:07:32
Wel als je pin 3 en pin 7 in de obd stekker omdraait.

Weet je toevallig dan ook welke ECU je in vol-fcr moet kiezen aangezien je Fenix 5.2 onder S/V70 niet kunt kiezen. Dan ga ik dat zeker proberen.
Volvo V70 2.5 10V MY99 LPi 463.000

Ries van de Zilverschuit

Zou Brick Dialog of hoe dat programmaatje ook precies heette, uit kunnen lezen? Of die app 850obd -II?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

The Demon

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 10-09-2021 21:16:34
Zou Brick Dialog of hoe dat programmaatje ook precies heette, uit kunnen lezen? Of die app 850obd -II?
Met Brick Diag kan het zeker als je de pinnen omwisselt.
Ik heb zelf een verloopkabeltje gemaakt zodat ik de rest wel op de normale manier kan uitlezen.
Met de OBD-app weet ik (nog) niet maar dat zou wel moeten lukken denk ik.
Ga het binnenkort eens proberen.

j3r03n

#23
Citaat van: Poortvloed op 10-09-2021 15:34:46
De v70 2.5 10v MY99 is een zogezegd tussenmodel. Sommige modules zijn met vida uit te lezen (oa ABS, CCM, CDM, IMM, SRS en VGLA) andere niet waaronder de ECM (ECU).
Waarschijnlijk heb je motorcode B5252FS en deze heeft Siemens Fenix 5.2 engine management. Deze is dus niet met vida uit te lezen.

Het makkelijkst kun je hiervoor een eigen tool maken:

https://www.youtube.com/watch?v=C--QsPYRC0c

Daarmee kun je je DTC's uitlezen en foutcodes resetten.

Alle codes kun je hier vinden:
http://www.cardiagnostics.be/-now/VOLVO%20VIDA%20VADIS_bestanden/VOLVO%20flashcodes.htm

Mijn advies zou zijn, check of je inderdaad een B5252FS hebt, zo ja maak een flash reader en kijk welke DTC's daaruit komen.


Overigens heeft de code CCM-135 inderdaad betrekking op je electronische climate control. Het signaal hiervoor loopt van je CDM (central display module) naar je climate control. Als de temperatuur op je instrumentenpaneel goed wordt weergegeven (mooi op 3uur) dan functioneert je kvs-sensor goed alleen wordt dit signaal niet goed doorgegeven van je CDM naar je CCM. Dit zorgt overigens niet voor een brandende EML.

Dus als ik het goed begrijp kan de Volvo dealer enkel bepaalde modules uitlezen, maar niet de ECU?
En dat is (waarschijnlijk) de reden waarom er bij de dealer geen relevante foutmelding zichtbaar is in VIDA?

Als EML gaat branden, moet dat ALTIJD gereset worden? Ik bedoel het lampje gaat niet vanzelf uit als het probleem is opgelost?

Edit: Ik bedacht me dat ik een foto heb gemaakt van Vida bij de dealer. Het vakje ECM is daar wit, dat betekent dan dat de ECU niet werd uitgelezen?

Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

KIM

Daar lijkt het inderdaad op: Rood geeft de module aan met de permanente fout, geel voor de modules met een opgeslagen fout en groen voor modules zonder fouten. Witte zijn de modules die niet zijn herkend dus.
Ik zou dat tooltje overwegen voor de ECM (Enginge Control Module) en ik gok dat deze ook de koelvloeistoftemperatuursensor gaat aangeven.

Poortvloed

De dealer kan met Vida inderdaad je ECU niet uitlezen.

Weet niet waar je woont maar als Nijmegen niet te ver weg is wil ik je best helpen met mijn zelf gemaakte uitlees tool.

Wat betreft de brandende EML, ik weet niet zeker of deze vanzelf uitgaat. Als het probleem niet meer actief is gaat deze geloof ik na een x aantal keer starten vanzelf weer uit. Is het probleem echter nog steeds actief dan zal je EML natuurlijk blijven branden.

Reset van EML kan geloof ik ook door 10 min je accu los te koppelen. Let er wel op dat je dan je radiocode nodig hebt!
Volvo V70 2.5 10V MY99 LPi 463.000

j3r03n

Bedankt voor het aanbod en voor alle tips! Ik had zelf al zo'n tooltje gemaakt en het uitlezen is inderdaad gelukt. Ik krijg foutmelding 521, wat wijst in de richting van de lambdasonde. Als ik het goed begrijp de voorste, ik wist niet dat er meerdere lambdasondes aanwezig zijn... Maar het kunnen geloof ik ook nog andere dingetjes zijn dus daar eerst maar eens naar kijken. In ieder geval top dat het uitlezen zo wel werkt. Nu nog even proberen te resetten.

Voordat ik naar de dealer ging heb ik gebeld en specifiek gevraagd of ze mijn auto nog goed kunnen uitlezen. "Ja dat kunnen wij, geen probleem". Nu blijkt dus dat ze feitelijk niet hebben geleverd wat ze hebben beloofd, namelijk de storing uitlezen die zorgt voor de brandende EML, maar ik mocht wel 35,- afrekenen. Wat vinden jullie daarvan?
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

Jerra

Ik zou toch wel teruggaan dan, niet per se vanwege de 35 euro maar het is toch wel een teleurstelling zo.
Dat geld kan toch weer in een leuk onderdeeltje
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

j3r03n

Citaat van: Jerra op 14-09-2021 21:33:51
Ik zou toch wel teruggaan dan, niet per se vanwege de 35 euro maar het is toch wel een teleurstelling zo.
Dat geld kan toch weer in een leuk onderdeeltje

Ja dat vind ik eigenlijk ook wel..

Het uitlezen is dus gelukt, maar het resetten niet. Het is nogal een gegoochel met de on/off schakelaar in dat filmpje en ik heb het volgens mij exact zo gedaan een aantal keer, maar hij blijft dezelfde foutcode geven. Moet de motor daar misschien voor draaien om hem te kunnen resetten? Als de motor draait dan komt de foutcode wellicht direct weer terug waardoor het resetten ook niet lukt? Enfin, eerst maar eens aan de storing gaan werken.
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

volvobug

Citaat van: j3r03n op 14-09-2021 22:04:06
Ja dat vind ik eigenlijk ook wel..

Het uitlezen is dus gelukt, maar het resetten niet. Het is nogal een gegoochel met de on/off schakelaar in dat filmpje en ik heb het volgens mij exact zo gedaan een aantal keer, maar hij blijft dezelfde foutcode geven. Moet de motor daar misschien voor draaien om hem te kunnen resetten? Als de motor draait dan komt de foutcode wellicht direct weer terug waardoor het resetten ook niet lukt? Enfin, eerst maar eens aan de storing gaan werken.

Motor hoeft niet te draaien om foutcodes te wissen. Als je de wis-procedure goed doorloopt, moet je meteen na het wissen met uitlezen 1-1-1 krijgen.
Als de sonde defect is geeft die de eerstvolgende keer wel weer meteen een foutcode inderdaad, waardoor het EML weer gaat branden en het daardoor lijkt alsof het wissen niet gelukt is.

De lambdasonde heeft niet het eeuwige leven, na 150K km is het fijne er wel af. Vervangen is alleen al goed om je verbruik en prestaties te optimaliseren.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.