Motorstoringslampje brandt, geen relevante foutmeldingen?

Gestart door j3r03n, 07-09-2021 16:07:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

j3r03n

Het motorstoringslampje brandt sinds kort. Er is echter geen enkel probleem te constateren tijdens het rijden.
Bij een garage in de buurt lukte uitlezen niet, bij de dealer wel. Daar komen de volgende foutmeldingen uit:

Actieve storingen:
CCM-135 Motorkoelvloeistoftemperatuur signaal ontbreekt.
Niet actieve storingen:
CDM-0002 Brandstofniveausensor onjuist signaal.
CDM-000A D+ signaal signaal te laag.
CDM-000C Signaal voor brandstofverbruik signaal ontbreekt.

Volgens de dealer zijn deze storingen niet relevant voor het brandende storingslampje. Hij heeft geprobeerd om het storingslampje te resetten maar dat is niet gelukt.

Wordt dit zoeken naar een spelt in een hooiberg? Iemand een idee waar te beginnen ???
Ik neem aan dat het motorstoringslampje niet vanzelf uitgaat als de 'storing' is opgelost, of is dat wel mogelijk?

Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

KIM

Koelvloeistoftemperatuur signaal dat mist lijkt me toch vrij relevant.

Die anderen worden veroorzaakt door het rijden op LPG.

j3r03n

#2
Citaat van: KIM op 07-09-2021 17:31:23
Koelvloeistoftemperatuur signaal dat mist lijkt me toch vrij relevant.

Die anderen worden veroorzaakt door het rijden op LPG.

Is er een manier om erachter te komen of die koelvloeistof storing er in theorie voor kan zorgen dat het motorstoringslampje gaat branden? Ik ging ervan uit dat dat overduidelijk blijkt uit de feedback die Vida geeft als die Volvo monteur dat zo stellig zegt. Je zou verwachten dat er een lijst is van storingen waarbij het motorstoringslampje wel/niet aangaat.

Ik had idd al het idee dat die andere storingen met lpg te maken konden hebben, stelt me weer een beetje gerust.
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

volvobug

Volgens mij is het vrij simpel: foutcode mbt ECU opgeslagen = EML aan ("engine management light").
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

j3r03n

Citaat van: volvobug op 08-09-2021 09:42:55
Volgens mij is het vrij simpel: foutcode mbt ECU opgeslagen = EML aan ("engine management light").

Wat bedoel je precies met "foutcode mbt ECU opgeslagen", iedere foutmelding wordt toch geregistreerd in de ECU? Bedoel je dat EML aangaat bij iedere foutmelding?
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

Jerra

Elke foutcode die van de ECU zelf komt bedoeld Volvobug volgens mij.
Neem bijvoorbeeld de foutcode "brandstofmeter signaal" , die komt van het instrumentencluster bij het uitlezen en niet van de ECU, daarom maken die foutcodes niets uit voor het EML lampje
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

volvobug

Citaat van: Jerra op 08-09-2021 11:20:33
Elke foutcode die van de ECU zelf komt bedoeld Volvobug volgens mij.
Neem bijvoorbeeld de foutcode "brandstofmeter signaal" , die komt van het instrumentencluster bij het uitlezen en niet van de ECU, daarom maken die foutcodes niets uit voor het EML lampje

Dat dus.

Foutcode ABS = ABS lampje aan. Foutcode ECC is knipperende oranje lampjes op ECC, enzovoorts. Foutcode "motormanagement" = EML aan.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

j3r03n

Ik kan dat tot op zekere hoogte volgen, het is me nog niet helemaal helder hoe je dan weet wanneer iets onder het motormanagement valt en wanneer niet.

Maar de storing 'CCM-135 Motorkoelvloeistoftemperatuur signaal ontbreekt' valt volgens jullie onder het "motormanagement" waardoor dus de EML aangaat?
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

Ries van de Zilverschuit

Je kunt het aan de lettercode van de foutmelding zien. Nu denk ik dat dit een Vida-melding is en de betekenis van de lettercode ken ik niet, omdat mijn auto niet uit te lezen is met Vida. Maar ik denk dat CCM voor het motormanagement staat en CDM misschien voor de klokkenwinkel en de boordcomputer. Maar dat kunnen de ME7-rijders hier wel vertellen, denk ik.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 08-09-2021 14:17:37
Je kunt het aan de lettercode van de foutmelding zien. Nu denk ik dat dit een Vida-melding is en de betekenis van de lettercode ken ik niet, omdat mijn auto niet uit te lezen is met Vida. Maar ik denk dat CCM voor het motormanagement staat en CDM misschien voor de klokkenwinkel en de boordcomputer. Maar dat kunnen de ME7-rijders hier wel vertellen, denk ik.

CCM, central climate module. CDM, central display module. Volgens handtekening TS rijdt hij een 10V MY99. Dat is geen ME7, nietwaar?

Nog gekker, de CCM-135 heeft dan betrekking op het ECC paneel. Waarom brandt het EML dan?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70geRwin

Wat doen al die brandstof gerelateerde codes dan in de CDM module?
Die zou je toch bij de ECU verwachten?

Zorgen die niet er voor dat je motor lampje aan gaat?

KIM

Citaat van: volvobug op 08-09-2021 15:07:04
CCM, central climate module. CDM, central display module. Volgens handtekening TS rijdt hij een 10V MY99. Dat is geen ME7, nietwaar?

Nog gekker, de CCM-135 heeft dan betrekking op het ECC paneel. Waarom brandt het EML dan?

Ah, op die manier. Dan snap ik de opmerking van de monteur. Ben niet thuis in de Volvo codes.
Ik vraag mij uberhaupt af wat de link is tussen de ECC en de motorkoelvloeistof. De ECC wordt immers aangestuurd door de motor ECU om de airco af te kunnen schakelen als de motor het te warm krijgt.
.... of is dat bij de 10V (is dat niet een Denso systeem?) anders?

Jerra

Toevallig weet ik dat dan weer: de ecc heeft die informatie nodig voor het zeldzame geval dat die ooit eens mag babbelen met een standkachel computer  ;D
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

volvobug

Citaat van: Jerra op 09-09-2021 23:55:56
Toevallig weet ik dat dan weer: de ecc heeft die informatie nodig voor het zeldzame geval dat die ooit eens mag babbelen met een standkachel computer  ;D

Leer elke dag bij  ;). Volgens mij heeft de ECC de koelvloeistoftemperatuur ook nodig om de snelheid van de kachelventilator te regelen in de opwarmfase van de motor. Bij koude start blaast hij niet, zodra de motor opwarmt begint hij steeds harder te blazen totdat de ingestelde interieurtemperatuur is bereikt.

Maar daarmee heeft TS nog geen verklaring waarom zijn EML is gaan branden.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

SB T-5R

Het motormanagement lampje kan gaan branden van een fout op de kvs temperatuur sensor.
Er zijn ook heel veel fouten/waarschuwingen van het motormanagement waar het lampje niet van gaat branden.
Vida specificeert dat zelfs in de foutcode omschrijving; die noemt er expliciet bij óf het motormanagement lampje gaat branden. (Voor ME7 weliswaar).

Ik zou eerst eens kijken of er geen overmatige corrosie op de stekker van de kvs temperatuur sensor zit.
Die veroorzaken nog vaker een storing dan een defecte sensor, hoewel het geen kwaad kan de sensor zelfs preventief te vervangen.