lambda lampje brand,

Gestart door inny, 04-07-2005 09:06:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

inny

Hello

De stekkers zijn volgens mij ok, zou ook graag willen laten doormeten of gewoon ff een anderse sensor erin dan weet ik het meteen (die sensor is 2 schroefjes en het stekkertje losmaken..)

Wie o wie heeft een sensor liggen, kan doormeten of wil sensor ff omwisselen? 8) ;D

Groetjes Inny :D

thuur

Ik weet niet hoe goed je kunt meten, maar de nokkenassensor geeft op 1 pin massa, op 1 pin 5V en op de laatste pin een bloksignaal van 0 naar 5 volt gedurende de ontsteking van bougienr. 2, 4 en 5. Bij 3 en 1 (wat daarna komen) geeft ie 0 volt indien in orde...

Aangezien op de nokkenas een 'halve maan' zit kun je dit ook wel met de hand meten. De halve maan staat onder bij 0 volt en boven bij 5 volt. Als je de distributie dus kunt draaien (iedere keer de auto op contact zetten) kun je wel wat zinnigs meten. Het meest ideale zou uiteraard een oscilloscoop zijn...., liefst gecombineerd met een 2e input (draadje gedraaid om bougiekabel 5 wat de onstekingspuls meet).


Gr 8)

inny

hallo Thuur,

???, ik heb nog nooit echt iets doorgemeten....wat jij zegt is dus echt abracadabra voor mij...

zal denk ik doorijden tot de eerste sleuteldag in september...

Groetjes Inny ;D

thuur

Citaat van: inny op 06-07-2005 00:06:11
hallo Thuur,

???, ik heb nog nooit echt iets doorgemeten....wat jij zegt is dus echt abracadabra voor mij...

zal denk ik doorijden tot de eerste sleuteldag in september...

Groetjes Inny ;D

Als je motor te arm loopt (kan ook een reden zijn waarom je lampje brandt) zou ik er niet mee doorrijden.. De motor wordt dan intern veeeeel te warm, ook al zul je dat niet merken op je temp.meter :-\

Ik ben alleen een beetje het verband kwijt tussen het lambda lampje en de nokkenassensor ??? Ik weet dus niet (meer) of je lampje nu wel of niet brandt? :-[

Ken je niemand die wel dingen kan doormeten? Je zou het ook heel grof kunnen meten door gewoon je multimeter aan de stekker te hangen (niet lostrekken, gewoon aangesloten laten: de meetpen erbij steken, de andere op een massapunt) en pin voor pin te meten. Op 1 pin heb je dan een strakke 0 Volt, op een andere een strakke 5 Volt en op het 'sensorsignaal' zul je de meter snel zien springen (waarschijnlijk houdt de meter het niet eens bij). Uiteraard moet de motor lopen ;)

Nog een botte test is de stekker los te trekken en dan eens gaan rijden. Kijken of het wezenlijk anders is dan met "defecte sensor" (uitgaande van de diagnose). Hierna moet je wel de foutcodes resetten die je hebt veroorzaakt.

En nogmaals: stekkers goed schoonmaken en de pinnen weer 'strak' buigen.


Gr 8)

thuur

Citaat van: Ludo op 06-07-2005 00:25:22
wat maak je het toch moeilijk thuur.
gewoon even naar de dealer, afspraakje maken of je een nieuwe mag proberen.
probleem weg -> nieuwe sensor betalen.
probleem niet weg -> oude sensor terug plaatsen, nieuwe sensor terug op het schap en verder zoeken...


Ikke ??? Ga dit maar eens proberen bij de dealer bij mij om de hoek :-X

Daar kom je echt niet mee weg hoor: wat je zult horen is dat de sensor dan al 'gebruikt' is en dus niet meer verkoopbaar. Oftewel: betalen zul je, ook al weet je niet zeker of dat de oorzaak is :-\

Ik denk dat Inny's dealer dit anders ook wel geopperd zou hebben..?


Gr 8)

inny

hello,

Niet geschoten is altijd mis..nee heb je, ja kun je krijgen enz. enz. ;D, zal wel eens naar de dealer bellen....liever: als er iemand in de buurt is: ff de sensor 'lenen', gauw omwisselen en kijken of het probleem weg is (dat kan toch geen kwaad? :-\) heb ook koffie! 8) ;D

Gr. Inny

thuur

Citaat van: Ludo op 06-07-2005 13:10:32
Citaat van: thuur op 06-07-2005 00:29:47Ga dit maar eens proberen bij de dealer bij mij om de hoek :-X

je relatie met dealer(s) een beetje opkrikken thuur.  ;)

;D

Ik heb al een behulpzame en klantgerichte dealer gevonden ;)

Nu nog de relatie opkrikken :-X


Gr ;D

gartman

he tuur,

als je die sensor aan het meten bent en je krijgt nix? sensor in de prullebak?
denk ga mooi even door met dit onderwerp want zit momenteel met hetzelfde probleem. tevens komt daar bij dat naast code   3-1-4 (Camshaft position signal) ook code 2-1-4 krijg. deze heeft met je ignition rpm sensor te maken. rpm wordt toch van de krukas gehaald? heb trouwens tevens problemen met starten, eenmaal aan het lopen, dan helemaal ok?
enig ID?? :o
a mind iz just like a parachute. It dosnt work when it isent open.....

thuur

Citaat van: gartman op 10-01-2006 00:28:21
he tuur,

als je die sensor aan het meten bent en je krijgt nix? sensor in de prullebak?
denk ga mooi even door met dit onderwerp want zit momenteel met hetzelfde probleem. tevens komt daar bij dat naast code   3-1-4 (Camshaft position signal) ook code 2-1-4 krijg. deze heeft met je ignition rpm sensor te maken. rpm wordt toch van de krukas gehaald? heb trouwens tevens problemen met starten, eenmaal aan het lopen, dan helemaal ok?
enig ID?? :o

Hoe heb je gemeten?
Wat heb je gemeten?

Stekkers al schoongemaakt?

Kijk eens goed naar de stekkers en kabels van deze sensors. Vorig jaar heb ik m'n hoofd gebroken wegens startproblemen omdat deze kabels in elkaar gedraaid zaten. Na 'ontrafeling' reed de auto een stuk beter en zuiniger en waren de startproblemen verleden tijd..

Lijkt me sterk dat beide sensors fouten geven, of je motor moet al gekookt hebben o.i.d. Ook goed de massapunten schoonmaken in deze (vooral die 2 aan het blok en achter de koplamp).

Daarna: resetten en nog eens proberen ;)

RPM wordt van het vliegwiel gehaald, evenals BDP en aangezien het vliegwiel aan de krukas zit...... Ik heb wel eens gehoord dat bij een 240 dit voor startproblemen zorgde en momenteel kamp ik er zelf ook weer mee. Ik kan je dus helaas geen uitsluitsel geven :-\


Gr 8)

Oele

Citaat van: thuur op 10-01-2006 17:43:53
Hoe heb je gemeten?
Wat heb je gemeten?

De schakeldraad van de nokkenas sensor moet blokvormig signaal afgeven bij lopende motor, 0 of 5 volt zijn, 5 volt als de hall-sensor niets detecteerd, 0 volt als hij wel wat detecteerd. Door de transistor wordt de signaaldraad dan naar massa geleidt.

Met een multimeter zou je wel wat kunnen meten, maar bij een lopende motor heb je een scoop nodig, als je de krukas met contact aan, langzaam zou ronddraaien lukt het misschien met een multimeter?!

Heb ie hier wat aan?
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

NwVolvoMn

Zou gewoon even bij de sloop langs voor een frisse sensor. Wel eerst even de kabels controleren, maar je kunt niet in die sensor kijken.