Volvo 850 geen stroom

Gestart door cjgeurkink, 28-01-2022 20:21:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cjgeurkink

Beste mensen,

Mijn Volvo staat al even aan de kant (2 maand), nieuwe Varta accu erin, niets doet er meer, zelf geen controle lampje, helemaal niets.

Ik denk een massa probleem, startkabels gepakt, van de min naar het chassis, niets, noppes, nada.

Is er ergens een hoofdzekering of zo, wat zie ik over het hoofd ?

Rijdend weg gezet, nu nieuwe accu, totaal geen stroom.

Wie weet raad ?

groet chris

Ries van de Zilverschuit

Weet je zeker dat die nieuwe accu goed is?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Peultje

#2
Heb je wel een spanningsverschil tussen de polen van de accu? Zijn beide polen juist aangesloten (de plus aan de plus kabel en de min aan de massakabel)? Dan verder zoeken waar de spanning ophoudt en of er spanning is bijvoorbeeld in de zekeringenkast bij een zekering met constante spanning et cetera.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

aloisdecroon

Doen de lampen het ook niet, interieur verlichting ?

Check main power relay boven radiator is, vaak bedrading/stekker slecht

Michaell

#4
Als de auto echt dood is. Dus geen lampen, radio en echt geen enkele teken van leven.

Misschien de schakelaar van het contactslot kapot?
Deze zit achter het slot in je stuur. Groot grijs ding met veel pennen.
Is redelijk makkelijk te vervangen. Stuur ff helemaal naar voren en laag zetten en ff de kapjes loshalen (lange torx nodig. T25 uit mijn hoofd)
Deze willen nog wel eens problemen geven door ouderdom en kunnen ook andere problemen geven (zoals een ABS lampje, of dat bepaalde dingen ineens uitvallen. Deze schakelaar schakeld veel verschillende onderdelen en is daardoor tevens de hoofdschakelaar van de auto).

Edit: filmpje gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=MK8pcWpcBzA

Ennuh, is de nieuwe accu wel opgeladen voor je deze ververing?  ;)
Een volle accu is 12,7V
Een lege accu is 12V (of minder natuurlijk)
Die 0,7V doet ut um.

Naar mijn weten heeft onze auto geen echt grote hoofdzekering van 100A of iets dergelijks (corrigeer me als ik dit mis heb).

Jerra

Of er nog pit in de accu zit merk je al voordat je de motorkap opendoet.

Alle 850's hebben centrale vergrendeling toch?

Toen ik accu problemen had gingen de andere deuren niet meer van het slot af nadat ik het bestuurdersportier bediende.
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

Michaell

Ja en nee.

Een rotte of lege accu heeft vaak nog voldoende pit om de lampen te laten branden (zij het wat zwakker), de radio te laten werken en inderdaad de centrale vergrendeling te laten functioneren.
Dit zijn allemaal relatief kleine gebruikers. Een startmotor laten draaien is echter een heel ander verhaal (helemaal als dankzij de dagrijverlichting ook nog eens de lampen ingeschakeld zijn tijdens dat proces). Die geeft dan vaak alleen maar een "klik" en/of alle lampen vallen uit als deze word ingeschakeld.

Als je een voltmeter op de accu zou zeten, moet je niet raar staan kijken als je accuspanning dan van 12V in elkaar zakt naar 5V of zelfs nog minder.

Let wel: je kan met een voltmeter niet je accu testen!
Een rotte volle accu kan ook 12,5V afgeven, maar bij het belasten in elkaar storten tot 3V. Hij heeft geen spierkracht meer om het zo te zeggen.
Daar heb je speciale accutesters voor.

2x 55W koplampen vragen bijvoorbeeld: I=P/U = 110/12=9,17A Dat kan die accu vaak nog wel geven. (P is vermogen in Watt. I= Stroom in Ampere en U is spanning in Volt).
Ik verwacht dat de deurvergrendeling zelfs nog een stukje minder gebruikt.
De startmotor daarintegen zou me niks verbazen als deze even 200A nodig heeft als piekbelasting.

Ik zeg niet dat de nieuwe accu rot is of leeg is. Maar is zeker het checken waard. De auto geeft dan inderdaad vaak nog wel een teken van leven.

cjgeurkink

Beste mensen,

Begonnen met met zekeringen en contactspray aan de relais, nog steeds geen lampje dat het doet.

Daarna wat rommelen aan de min en aan de plus kabel, opeens begint er een beetje leven te komen, de benzinepomp hoor ik snorren.

Binnen doen de lampjes het weer en de binnenverlichting ook, sleutel omdraaien en starten.

De kabel van de pluspool aan de accu werd wel een beetje warm, aansluiting goed schoon gemaakt, en alles functioneert weer !!!

Dus geen massa probleem, maar een pluskabel probleem.

Beadnkt voor jullie tips.

groet chris

rjverbrugh

Dan zou ik toch ook even nieuwe + en - kabels maken en monteren.

henry classic v70

Als de + kabel warm wordt is deze binnenin geoxideerd, de dynamo laadt dan wel maar de oxidatie geeft veel weerstand waardoor de accu niet goed kan worden opgeladen
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Michaell

Nice erg goed gevonden!  :eusa_clap:
Niet iedereen ziet dit!

Ik verwacht idd dat die kabel van binnen verroest is als ik dit zo lees (waarschijnlijk is die zwart van binnen). Ik zou de - kabel idd dan ook vervangen. Ze zijn vaak even oud en als er 1 rot is, is de ander vaak net zo hard op weg.
Ook gelijk alle contactpunten controlleren. En mss ook ff nieuwe verse accuconnectors halen voor op de kabel. Als je toch bezig bent.  ;D
Dan is alles weer fris en vruitig (en het glimt zo mooi!  8) )

En haal er wel een die even dik is, of iets dikker is. Niet dunner! Er gaan heel wat amperetjes doorheen. Hoe dikker de kabel, hoe lager de weerstand, dus hoe meer stroom erdoorheen past.
Roest is een isolator. De energie die erdoorheen moet gaat niet verloren, maar word omgezet in warmte. Dus dat is 1 en al verlies. Dit kan zelfs zo erg worden dat de isolatie gaat smelten en er brand kan onstaan. Dus goede vondst!

The Demon

#11
Bestel gewoon een paar kabels bij stroomwinkel.nl, heb ik in 2016 ook gedaan was een wereld van verschil.

Op verzoek persen ze de ogen er netjes op. Lees dit topic even voor de benodigde maten.
https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,81418.msg1699464.html#msg1699464
De prijzen zullen wel anders zijn maar het lost een hoop stroom problemen op.