Voorspeakers gaan uit en weer aan.

Gestart door Sharan83, 28-01-2022 16:28:11

Vorige topic - Volgende topic

Sharan83

De voorspeakers gaan bij mijn sc 811 steeds na een tijdje uit en soms weer direct aan, maar meestal duurt dat even. Speakers zijn vervangen, het zijn dus niet meer de originelen. Wel kwam er net achter dat ik achterin dezelfde speakers als voor heb geïnstalleerd met dezelfde weerstand 4 ohm. Klopt het dat er achterin speakers moeten worden geïnstalleerd met 8 ohm weerstand? Zou hierdoor de speakers voor uit kunnen vallen? Of toch de fader knop die aan het einde is gekomen?

Michaell

Klinkt eerder als een draadbreuk of een defect in de radio zelf.
Bij oudere electronica zijn vaak de condensatoren de pineut. Ze zeggen in de klassieke computerwereld ook niet voor niks: Te restore your computer, you probably have to: "recap the board!"
Ofterwel: alle condensatoren vervangen!

Deze kunnen gaan lekken door ouderdom en beschadigen de printplaat. Dit is een probleem bij alle oudere electronica.
Ik zeg niet dat dit bij jou zo is, maar het kan. Soldeerverbindingen zijn ook een ding. Ook die kunnen slecht worden. Zeker in een trillende omgeving, zoals een auto. Zie ook onze ABS controllers.
Vroegah(RT) deed ik wel eens een printplaat in de oven voor max 15min op 180gr. Dit was de lazy guy manier om alle soldeerverbindingen weer te laten vloeien. Een redneck oplossing, maar wel een waar ik vaak succes mee heb gehad (nu doe ik dit niet meer).  ;D

De bedrading naar de speakers kun je makkelijk doormeten, De speakers zelf ook met een ohmmeter. Zijn gewoon spoelen en dus weerstandjes voor wat de radio betreft. Of er nou daadwerkelijk geluid uit komt of niet. De radio zelf heeft geen oren om dat te controlleren.

Kort door de bocht is het gewoon een spoel die een magneet aantrekt en loslaat heel snel achter elkaar. Dit brengt een oppervlak in beweging die weer lucht laat bewegen. Deze bewegende lucht pik jij weer op als geluid, omdat je trommelvliezen gaan bewegen door die luchtdruk wat weer signaal stuurt naar je hersenen. Simpel, maar ook weer niet.

Als je dat hebt gedaan en je kunt niks vinden word de radio zelf verdacht. Je kan deze even tijdelijk vervangen door een andere, Als het dan niet meer voorkomt, weet je genoeg.

Hoeveel ohm een speaker heeft is voor sommige doeleinden belangrijk. Maar ik verwacht niet dit soort problemen. Meer geluids verstoringen (ik heb niet echt kennis over audio versterkers. Dit is meer elektra algemeen. Dus als ik het mis heb, laat het me weten).

Wel moeten alle speakers voor het beste geluid de + en - correct (al is deze term eigenlijk incorrect. Het is immers een wisselspanning) hebben en gelijk zijn als de rest. Verschillende speakers door elkaar ongeagt de weerstand zal resulteren is geluids vervorming, omdat speaker van merk A anders klinkt dan die van merk B.
Als bij speaker A de + en - correct zijn en speaker B de + en de - niet correct zijn aangesloten gaan ze elkaar tegenwerken. Het zal niet ineens stil worden in de auto, maar de geluids kwaliteit wel.

Ook kunnen incorrect typen speakers schade veroorzaken aan de radio, omdat de belasting te zwaar kan worden. Hoe meer speakers, hoe zwaarder de belasting. Hou daar rekening mee. In zo'n geval is een versterker noodzakelijk.

Edit: Kwam dit filmpje tegen over uitleg mocht je niet echt weten hoe je jouw speakers kunt testen:
https://www.youtube.com/watch?v=KkBlyt9aURU