Volvo 740 T5 motorswap/project

Gestart door Joost740, 10-01-2022 16:59:19

Vorige topic - Volgende topic

Mathijs.

Lekker opgeschoten zie ik! Kom hier niet veel meer maar altijd leuk om te zien dat hier nog projecten gepost worden. Zou mn blog ook weer eens bij moeten werken  :P

Snellebaksteen

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Taranis

Gaaf! Kom maar door met die updates :D

Joost740

Citaat van: Taranis op 18-08-2022 11:18:59
Geweldige update maar ik ben nog even niet mee waarom je gaskabel-idee niet gaat werken :eusa_think:

Ik was bang dat ik niet weg zou komen met de 'bocht' die de gaskabel moest maken, meestal draait men het gasklephuis 90 graden zodat de opening van de gasrol richting het schutbord gaat. Hierdoor past de gaskabel er recht op, dit had ik niet gezien/bedacht. Uiteindlijk viel het allemaal reuze mee en past de gaskabel prima en werkt zonder problemen!
Volvo 240 1989 2.0 - Daily driver
Volvo 740 1988 T5 swap - Project auto

Joost740

Citaat van: Mathijs. op 31-08-2022 12:15:01
Lekker opgeschoten zie ik! Kom hier niet veel meer maar altijd leuk om te zien dat hier nog projecten gepost worden. Zou mn blog ook weer eens bij moeten werken  :P

Ik weet nog wel een project van je waar je een mooie blog over kunt bijhouden, wordt hier vast wel gewaardeerd!  ;)

Joost740

Zo, daar zijn we weer!

Het is even geleden en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet helemaal helder heb wat er allemaal precies gebeurt is de afgelopen maanden maar, ik ga mijn best doen om het zo uitgebreid mogelijk te vertellen!
De vorige post eindige met een 3" downpipe vanaf de turbo, deze heb ik kort daarna afgemaakt met een verloop de originele uitlaat.

Toen was het tijd om de auto aan het lopen te maken, de keuze is gevallen op een Bosch Motoronic 4.4 die reeds omgebouwd is naar penbobines.
Helaas heb ik tijdens het aansluiten van de kabelboom niet veel foto's gemaakt, het was net die ene week dat het 35 graden was in NL en daarnaast zat er wat tijdsdruk achter.

Wel heb ik een filmpje van de eerste start!

Youtube linkje:
https://youtube.com/shorts/wjvEvKnHibg

Zoals te horen in het filmpje had ik vrij gauw de juiste diagnose gesteld, niet dat deze heel lastig was ;)
Dit werd veroorzaakt doordat we maar 1 van de 2 massakabels hadden aangesloten van de penbobines, de ander zat mooi verstopt en was hierdoor vergeten.
Nadat deze aangesloten was liep de motor netjes op 5 cilinders, hierna nog wel wat gedoe gehad met slechte solderingen maar dat was allemaal goed te verhelpen!

Het andere geluid wat je hoort in het filmpje is de stuurpomp die weer even moet wennen aan het feit dat ie draait, na een keer opwarmen was dit weg.

Nadat de motor een paar keer op tempratuur is geweest zag ik wat lekkage bij de koelstraat, gezien ik niet met lekkage of andere gekkigheid bij het RDW wou staan (hierover later meer...)

Gemarkeerd waar deze lekt en hierna met tig overheen gelast.

Toen dat probleem opgelost was werd het tijd om een afspraak te maken bij het RDW. op 15 september kon ik om 13:20 terecht, zo gezegd zo gedaan;

740 opgeladen

Aangekomen bij het RDW in Almelo

In de wachtrij om gekeurd te worden

Het omkeuren bij het RDW ging niet geheel vlekkenloos (het is ook belangrijk om te vertellen wat er af en toe minder goed of mis gaat vind ik)

Een aantal avonden voor de keuring had ik bedacht nog even keurig netjes de carterventilatie aan te sluiten op mijn catch can, zodat ik hier geen gedoe mee zou hebben bij het RDW.
Degenen onder ons die zelf wel is sleutelen aan hun Volvo, zullen bekend zijn met de plastic slang die van carterventilatie pot naar de inlaat loopt net voor de turbo.
Deze had ik ook gebruikt om de catch can aan te sluiten, echter had ik deze (onbewust) geknikt...

Omdat er origineel netjes een soort mantel om de buis heen zit, heb ik dit niet gezien met monteren en stond ik dus met deze geknikte buis bij de RDW voor de roldeur. (op dit moment was ik mij hier nog niet bewust van)

Het keuren ging als volgt, eerst werd op de weegbrug de vooras gewogen en daarna de volledige auto. Totaal gewicht kwam uit op 1440kg, viel mij mee!
Daarna was het tijd voor de CO meting, probe in de uitlaat en de meter viel direct in storing...
De beste keurmeester snapte er niks van en resette de machine, toen kwam er wel een meting uit rollen. Een co van 9,0... (omdat mijn auto uit 1988 stamt heb ik geen katalysator plicht en mag ik maximaal een co hebben van 3,5)
En als klap op de vuurpijl besloot mijn carterventilatie (door de geknikte slang) dat op dat moment er ook nog wel wat olie bij de verbanding in de cilinders kon...

Ik denk dat het hoge co op dat moment kwam doordat de lambda geen idee had wat ie met de olie in de verbranding moest doen, en hierdoor maar veel benzine ging inspuiten.

Je kunt gerust zeggen dat ik mij aardig bezwaard voelde dat ik bij de RDW in de hal stond met een flink rokende auto, de andere keurmeesters in de hal waren ook niet erg onder de indruk.
Gelukkig had ik een hele toffe man als keurmeester, hij had zelf een Volvo XC70 en was bekend met de PCV systemen die wel is wat lastig willen zijn.

Hij stelde voor dat we eerst de rest van de keuring eerst deden, en dat ik daarna even de auto naar buiten zou rijden zodat hij even een paar minuten goed warm kon worden.
De rest van de keuring stelde weinig voor, ze kijken of alles deugelijk bevestigd zit en bij mij werd ook nog even gekeken naar de koplamp afstelling. De keurmeester kon wel waarderen wat ik gemaakt had!

Nou auto naar buiten, ik moest op advies van de keurmeester maar ff flink gas geven een aantal keer. (braaf gedaan uiteraard!)
Toen ik buiten stond kwam ik aan het denken wat de oorzaak kon zijn van het roken en toen kwam de carterventilatie toch vrij gauw naar boven. Toen heb ik met wat gemartel de slang van het potje kunnen af wippen en toen had ik netjes een co van 0,9!

Eind goed al goed! :eusa_dance:

Toen lag na een paar dagen het kentekenbewijs op de stoep, meteen een APK afspraak gemaakt. Eerste keer afkeur op de voorremmen, deze getracht te reviseren maar het was te ver versleten. Heb er toen voor gekozen om meteen maar alles te vervangen.

-Nieuwe remklauwen
-Nieuwe remslangen
-Nieuwe remschijven
-Nieuwe remblokken

Met een goeie 250 pk is het ook wel fijn als de remmen het goed doen!
Nadat de remmen vervangen waren was de auto goed gekeurd, rijden maar!

Helaas was dit van korte duur, na de eerste echte km's merkte ik dat het schakelen wat stroef ging. Op een gegeven moment kon ik de 3e versnelling helemaal niet meer gebruiken.
Mijn eerste (en best wel logische) gedachte was, k*t toch wat verkeerd gedaan met het lassen van de 3e versnelling....

Maar even een monster nemen van de versnellingsbakolie om te kijken of daar iets aan te zien was en ja hoor;

Glitters waar mijn zusje jaloers op zou zijn!

Dit was best wel jammer gezien ik eindelijk zo ver was dat ik met de 740 kon gaan rijden. Het toeval wil dat ik een maandje hiervoor samen met Bas een nieuw project voor hem opgehaald heb, hier zat ook een whiteblock m90 bij!

De oud ijzer express ;)

En Bas, de top kameraad dat ie is stelde hij voor om (voor nu) zijn M90 eronder te zetten zodat ik in ieder geval kon rijden  8) :)

M90 eronder, rondje gereden. Ging hartstikke mooi, ik blij!

Maar goed, wat was er dan mis gegaan met mijn eigen M90?
Na wat onderzoek kwamen we erachter dat ik de moer van de (flens?) waar de aandrijfas aan vast zit, niet goed had aangedraaid.
Hierdoor zaten de lagers in de bak niet goed opgespannen en had het allemaal te veel speling, you life and you learn zal ik maar zeggen :)

Hierna heb ik een weekje in de 740 gereden, enigste echte problemen waren lekkage oliepijlstok, lekkage M90 bak en olieverbruik.

De lekkage van de oliepijlstok was uiteindelijk een simpel rubber ringetje, de M90 bak was de keerring in het staartstuk en het olieverbruik kwam door baksteenachtige klepseals :)

Desondanks deze problemen ben ik met de 740 naar de Nurburgring gereden voor een weekendje weg, dit was een goeie manier om is te kijken wat er nog meer naar boven zou komen aan problemen.
Uiteindelijk viel het allemaal reuze mee, de lekkage van de M90 bak was eigenlijk het grootste "probleem". Op de terugweg op de autobahn uiteraard even geprobeerd, op een gegeven moment liep de 740 de teller uit (220+) en heb ik het gaspedaal maar losgelaten :angel:
Hij wil nog wel harder maar ik vond het op dat moment wel even best en vond thuis komen belangrijker :)

Na de vakantie heb ik de lekkage van de oliepijlstok opgelost, keerring van de M90 vervangen en de klepseals ook.
Vooral de klepseals waren wel ff een klusje;

Gelukkig had ik goeie hulp erbij!

Toen was het de beurt aan de uitlaat, de originele ongeblazen uitlaat was echt aan het eind van zijn leven. Vielen overal gaten in, toevallig kwam ik een 940 turbo uitlaat tegen op marktplaats!

Meteen de 3 inch downpipe maar even wat verder door getrokken naar achter i.c.m. een V-band klem

En dat is hoe het er nu bij staat eigenlijk, binnenkort ga ik nog wat onderhoud dingetjes doen zoals de stuurstangen en kogels.
Ook laat ik de ECU afstelling nog even nakijken, hij loopt naar mijn mening wat aan de rijke kant op het moment.

Daarnaast heb ik nog een uitlaat klep in bestelling staan zodat ik op momenten toch de uitlaat gassen goed kwijt kan en ook de aso kan uithangen :evil:

Het project an sich is redelijk klaar/af, het zullen voornamelijk wat onderhoud/30 jaar oude periekelen zijn waar ik nog mee bezig moet.

Hopelijk vonden jullie het leuk om af en toe mee te lezen met dit hele avontuur/project!

de Boeing

Hulde!

en heerlijk die zelfreflectie als: "oud ijzer express of glitters waarop je zusje jaloers zou zijn"  ;D ;D ;D

Dikke Wrangler ook, hij heeft het (op de achteras) er precies toch zwaar mee...

idd ook lekker je blunders blijven posten, ik doe het ook altijd, wellicht dat een ander er nog wat van leert.

Geluid ook nog wat veranderd met nieuwe uitlaat?

hilko73

Mooie update en fijn om te lezen dat de 740 (nou ja, 740... ;) ) eindelijk rijden mag!

Heel veel plezier ermee en succes met de puntjes op de ¨i¨ !
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

razorx

Jerra

Waanzinnig!

Ik zie mezelf dat over een paar jaar ook doen, een 5 cilinder in een 700 serie  ;D :angel:
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

basserd

Keurig werk Joost, goede test voor m'n M90 en natuurlijk een gratis nieuwe keerring er in :P

Ik mis hier wel een (lees asociaal) driveby.
Hierbij wil ik me wel aanmelden om m'n eigen M90 op de proef te stellen.

Stefan

850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Mathijs.

lekker verslag weer hoor!
laatst een rondje mee mogen rijden in de 740 en dat was een en al plezier!
kom snel een keer jullie kant op  ;D