Volvo S70 T5 rare storing geen peil op te trekken. Wie kan mij helpen?

Gestart door volvo 850 20v, 18-01-2022 15:39:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvo 850 20v

Goedemiddag, mede volvo liefhebbers.

Ik zit al een lange tijd met een storing waar ik niet uit kan komen. En vandaag besloten het hier eens in de groep te gooien.

Het probleem zal ik zo goed mogelijk proberen te omschrijven met daar op volgend wat ik gedaan heb om het probleem te verhelpen.

De auto: volvo s70 2.3 t5  uit 98 handgeschakeld.

Het probleem.. na enige tijd rijden en bijvoorbeeld 50 in de 4de versnelling dus weinig gas. Begint de auto te hokken en onregelmatig telopen. Als ik dan gas geef heb ik een late gas reactie.  De ene keer erger dan de andere keer. Soms rijd ik 60km probleem loos de andere keer begint het gedonder na 10 km al. Als ik volgas geef wanneer het probleem zich voor doet dan pruttelt de auto wat maar na volgas houden pakt de auto de draad weer op en is er niks aan de hand. Volgas accelereert de auto super.

Gedaan:
Uitlezen. 1 storing die er met regelmaat instaat is. Fuel parttrim. Dan wel dan niet.

Vervangen:
Alle vacuüm slangen.
Benzinedamp ontluchting klep.
Carterventielatie.
Turboslangen.
Baro sensor.
Gas pedaal positie sensor.
Luchtmassa sensor.
Bougies en kabels.
Nokkenas sensor.
Andere Ecu geprobeerd.

Bij het uitlezen heb ik gecontroleerd of de co sensoren rare waardes aan gaven. Dit was niet het geval.

Ik tank 98.

Wie kan mij raad geven?

Mvg Jan






Jerra

Lambda sonde nog niet vervangen?
Dat is dan de eerstvolgende verdachte
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70geRwin


Michaell

Kan van alles zijn, maar lijkt mij een beetje op een brandstof/onstekings probleem (Vacuum lekjes zijn natuurlijk altijd ook mogelijk).

Bougies en kabels heb je al vervangen lees ik. Is dat recent of meer dan 15.000Km geleden?
Hoe zien de bougies eruit? Kan een hint geven.


Anders zit ik te denken richting relais 103, vieze injectoren, brandstofdrukregelaar en/of brandstofpomp die op zijn laatste been staat.
En vergeet ook je brandstof filter niet! Mss zit deze wel zo vol dat die bijna verstopt zit. Word namelijk nogal vaak vergeten deze.  :)
Luchtfilter ook schoon?

Wat is je brandstofdruk?

volvo 850 20v

Bedankt voor jullie berichten.

De auto heeft recent een grote onderhoudsbeurt gehad. Waarop ook alles filters en vloeistoffen vervangen zijn. Daar voor was dit probleem er ook al. Alles vacuüm slangen zijn vernieuwd.

Bougies zijn 1000km oud. Even als al het andere.
De lambda sensoren heb ik nog niet vervangen.

Vieze injectoren? Tja ik denk dat het dan wel constanter moet zijn Dat het probleem zich voordoet.
Brandstof druk is 2.5 bar.
Relais 103 heb ik ook al vervangen.

Michaell

Ben ff wezen graven. Volgens Volvo moet voor een S70 T5 de brandstofdruk 380KPa wezen. Dat is omgerekend 3,8bar.
De uitzondering is als je een Denso X70 tot MY 1999 hebt. Dan is dat 3bar.

Je brandstofdruk lijkt dus aan de te lage kant.

Het kan zijn dat je brandstofpomp aan het sterven is en dat de druk dus schommelt. Dat zal verklaren waarom hij het dan goed doet en dan weer niet.

Bron: https://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=25598 (PDF)

Peultje

Als de gemeten druk van 2,5 bar in barg aangegeven is en de gepubliceerde Volvo drukken in bara zijn aangegeven is het verschil tussen die twee niet zo groot, een luttele 0,3 bar. Haynes geeft trouwens een brandstof druk van 3 bar, misschien dat in het perfide Albion enkel Denso gebruikt wordt. De aangegeven conclusie van een lurpe brandstofpomp is wat kort door de bocht. De drukregelaar, als de brandstofdruk een probleem is, staat dan ook op een prominente plaats in het rijtje met verdachten.

Als de bolide, zoals aangegeven, bij volgas als de brandstofbehoefte op zijn hoogst is, als de jekko accelereert lijkt me dan met de brandstofvoorziening weinig mis.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Ries van de Zilverschuit

#8
Die fout op de fuelltrim wijst er op dat inspuitsysteem buiten zijn regelbereik treedt. Dat kan komen door een vacuumlek (valse lucht) of er komt te veel brandstof in de cilinder. Vacuumlek komt het vaakst voor, denk ik.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

The Demon

Originele Volvo bougies?
Verdeelkap en rotor (of heb je al pen bobines)?

volvo 850 20v

Dag allen bedankt voor het mee denken.

Brandstof druk is goed, dit nogmaals gemeten a 3bar.
De auto accelereert volgas als een kanon. Dan is er niks aan de hand.
Nogmaals alles vacuüm slangen gecontroleerd ( ik had alles al vervangen) bij de carter ventilatie ook de slangen mee genomen. Gecontroleerd met remreiniger op valse lucht. Ook dit is niet aan de orde.
Ontsteking bougies,roter, verdeel kap en bobine zijn vervangen.

Waar ik nu zelf aan zit tedenken is om de lamdasensoren maar te vervangen, En de temperatuur sensor. Ook al denk ik niet dat dit het is maartoch om het uittesluiten.

Het probleem is bij rustig rijden. In de 2 bijvoorbeeld over een drempel. Als ik het gas pedaal op een constante positie hou dan voel ik dat de motor aan het bij regelen gaat. Het blijft niet constant. Verder heb ik geen storingen en blijft het motor management lampje uit.

Jeroentjuh

Haal de slang voor de tankontluchtingsklep eens los, dus die van de tank af komt.

Originele luchtmassameter gemonteerd?

Peultje

Als de bolide in zijn vier met 50 km/uur rijdt doet ie dat als het goed gaat best wel zuinig, dus met een laag brandstofverbruik en een laag luchtdebiet (want het toerental is laag). Dat houdt in dat een klein vacuumlek een relatief grote verstoring in het in de motor stromende luchtdebiet aanbrengt. Bij hogere toerentallen zal eenzelfde hoeveelheid leklucht minder verstorend werken lijkt mij. Ik zou dus nog maar eens goed naar een vacuumlek wat niet constant optreedt zoeken door goed aan de slangen te frotten.

Je moet het zelf weten maar om nu klakkeloos, klinkt misschien wat oneerbiedig en zo bedoel ik dat niet, nu allemaal onderdelen die mogelijk de oorzaak zouden kunnen zijn te gaan vervangen vind ik wat kort door de bocht. Zeker dure dingen als lambdasensoren, de enige die in deze context wat doet is trouwens enkel de voorste, de achterste vervangen heeft totaal geen zin. Ik zou, maar als je geld en tijd teveel hebt ligt dat natuurlijk anders, eerst een nog betere diagnose stellen. Als je echt wilt kan je ook je lambdasensor loskoppelen, gaat ie in noodloop geloof ik maar dan zou je kunnen zien of dat wat uitmaakt. Is in ieder geval gemakkelijker dan dat ding te vervangen. Of anders ergens een lenen, ik heb in Hellevoetsluis nog wel eentje liggen die het nog redelijk doet, mag je komen halen, en die erin schroeven.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

KIM

Zoals gezegd: Fuel trim is je zoekrichting en de lambdasensor is de boodschapper.
Ik kan niet opmaken uit je storing of bij fueltrim rich of lean staat. Afhankelijk daarvan zul je een aantal checks moeten uitvoeren.
Bij rich moet het systeem teveel brandstof toevoegen ten opzichte van de gemeten luchtmassa. Dat betekent meestal dat niet alle aangezogen lucht wordt gemeten en derhalve een luchtlek ergens in je inlaat traject. Ook kan een lek in je uitlaat daar invloed op hebben want dan komt er extra lucht bij je lambdasensor en instrueert deze om het mengsel te verrijken.
Bij de foutcode staat in vida overigens een hele beschrijving van welke zaken er gecontroleerd dienen te worden.

Ik ben overigens benieuwd welk motormanagement systeem je in de auto hebt want dat bepaalt het type lambdasensor en jij hebt een auto in de overgangsfase. Mijn auto is van '98 en heeft ME7. Dat betekent dat je een breedband sensor hebt. Het kan ook zijn dat je nog M44 hebt en dan heb je een narrow band sensor.
De breedband geeft echt wel aan wanneer er iets fout is met de sensor zelf; bij de narrowband weet ik dat niet helemaal zeker. Ik weet wel dat de lambdasensor vaak wordt aangewezen als veroorzaker maar meestal gewoon de boodschapper is en dan onterecht wordt vervangen.
Slijten doen ze wel maar voor zover ik weet openbaart zich dat dan in het zagend optrekken van de auto.

Ries van de Zilverschuit

Met een app als Torque Pro en een OBDII-blauwtanddongle kun je zelf aflezen wat de fueltrim doet. Bij mijn M44 lukt dat sowieso en bij ME7 ook wel, denk ik. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue