Nokkenassen en merktekens

Gestart door risky147, 03-06-2022 20:13:36

Vorige topic - Volgende topic

risky147

Ik heb eindelijk mijn 850R weer uit de opslag gehaald
In 2015 reed ik mijn koppakking stuk, en heb toen de kop gedemonteerd. Nu loop ik na 7 jaar toch tegen wat dingetjes aan  ;D.

Ik heb de kop laten persen en vlakken en heb er zelf nieuwe kleppen ingezet. Maar door de jaren heen heb ik alles in een krat gegooid inclusief de nokkenassen en de nokkenas wielen.

Nu komt het ik heb de kop erop gezet en de nokkenassen erin maar ik heb ook achter de spullen eraf de nokkenas sensor en de ontsteking in de nokkenas zit een ongelijke gleuf daar zou je de nokkenassen mee vast kunnen zetten.

Nu komt het : als ik deze gelijk zet dan kloppen mijn merktekens op de nokkenas wielen niet meer hoe ik ze ook monteer. Zet ik hem op de merktekens van het nokkenas wiel. Dan staat de uitlaat nokkenas op zijn kop draai ze gelijk dan klopt het merkteken van het nokkenas tandwiel niet meer.

Nu de vraag:

Omdat ik eigenlijk nooit aan de achterkant gekeken heb of dit gelijk met elkaar moet staan, of dat de uitlaat nokkenas altijd op zijn nulpunt op zijn kop staat.

Je gaat van de merktekens van het nokkenas wiel maar deze kan je ook op diverse manieren monteren.

Mvg Dirk
Volvo 850r 2.3 turbo estate  1994
Volvo 480 GT metalic zwart 1995
Volvo 66 en Daf 66
Opel Ascona B

arjenT5R

Als je echt totaal niet uit komt heb je ze verkeerdom liggen.
En anders moeten ze goed staan met de bout halverwege de sleuf.
De merktekens moeten gelijk staan met de plastic kap.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

risky147

Ha dank voor je antwoord, ik heb niet de nokkenassen omgedraaid, want op de inlaat nokkenas zat de rotor nog op de nokkenas die zit overigens wel goed die staat keurig op de merkteken op de poelie en wijst naar eerste cilinder op de verdeler kap. Ik zit alleen met de uitlaat nokkenas die staat als ik hem op zijn merkteken zet op zijn kop. Hij raakt overigens niets en heeft goede compressie, heel vaag...
Volvo 66 en Daf 66
Opel Ascona B

arjenT5R

Dat klopt niet hoor. Zou je wat foto's willen uploaden misschien?

arjenT5R

Als je de nokkenassen er los in ligt moeten de punten van beide nokkenassen van cilinder 1 de lucht in steken de kleppen van cilinder 1 zijn dicht zeg maar.

risky147

Klopt, zo heb ik ze ook gemonteerd maar op de 1 of andere manier krijg ik het merk teken van de poelie niet goed.

Het nummer van de nokkenas achterop moet gewoon leesbaar zijn dit is bij de inlaat nokkenas het geval.

Bij de uitlaat nokkenas staat het nummer van de nokkenas op zijn kop als de poelie op zijn nulpunt staat.

Ik vind het een beetje vreemd, normaal gesproken bij andere merken liggen de nokkenassen gelijk en zet je een plaat aan de achterkant ertussen zo heb ik het nu ook gedaan.

Het zijn ook wat vage magere streepjes op de poelie moet ik zeggen.

Ik meen me ook te herinneren en dat sommige 850 modellen geen merk tekens hadden op de poelie's in mijn volvo tijd.

Volvo 66 en Daf 66
Opel Ascona B

V70R^2

De poelie is niet interessant, je moet aan de andere kant kijken.

arjenT5R

Heb je wel de juiste poelie? Kan toch niet dat je het nu niet juist meer krijgt.

VolvoFreak89

Die sleuven achterop je nokkenassen staan niet precies centraal, het zal je opgevallen zijn dat deze iets uit het midden staan. Hieraan kun je bepalen of ze goed staan of niet. Bij het monteren van de nokkenassen zorg je dat de sleuven achterop parallel staan. De nokken van cilinder 1 steken op beide assen omhoog. De uitlaat-nokkenas leg je inderdaad als het ware 'op zijn kop' als je de achterkanten met de sleuven vergelijkt. Dat is gewoon correct. Ter aanvulling maken de boutgaten op de uitlaat-as als je er recht tegenaan kijkt een driehoek met de punt naar boven, terwijl de boutgaten op de inlaat-as een Y-vorm maken.

Zodra de boel gemonteerd is en op tijd staat en je kleppendeksel aangedraait, hoort het er als volgt uit te zien aan de achterkant:

De sleuf van de inlaat nokkenas ligt boven de 'breuklijn' van kop en kleppendeksel.
De sleuf van de uitlaat nokkenas ligt onder de 'breuklijn' van kop en kleppendeksel.

Dat is leidend, samen met de posities van de boutgaten.

Zodra dat goed ligt, controleer je je poelies. Waarschijnlijk zitten die gewoon goed, en was je alleen verward omdat bij de 850 deze nokkenassen nou eenmaal 'ongelijk' erin liggen.

arjenT5R

Kennis genoeg hier! Als TS nou nog FF een fotootje post? Kunnen we meekijken of het nou wel of niet klopt.

risky147

Top uitleg, dank!!! Dan zit het gelukkig goed het is een beetje apart dat de assen niet gelijk liggen. Ik heb eerlijk gezegd het ook nooit zo bekeken omdat je met vervangen van de distrubutie nooit de verdeler en de nokkenas sensor los haalt

Iedereen bedankt voor het meedenken!!!

Het is dan ook een lange tijd gelden dat ik de 850 uit elkaar haalde (2015) ik zal als het lukt een paar foto's maken hoe ik de 850 na 7 jaar uit de schuur trok met een dikke laag stof erop.
Volvo 66 en Daf 66
Opel Ascona B

risky147

https://ibb.co/yVwrVK9

https://ibb.co/DKSbhwn

Oh, geen directe foto maar ik denk dat het via deze link ook te zien is?
Volvo 66 en Daf 66
Opel Ascona B

volvobug

Er is een vieze auto te zien  ;D

Handtekening? 85011806 en Saffronie.