Kort krassend geluid bij doorschakelen

Gestart door Jerra, 27-06-2022 12:22:15

Vorige topic - Volgende topic

Jerra

Hoi allemaal,

Dit jaar staat de koppeling vervanging op de klussenlijst, waarschijnlijk na de zomer, en ga binnenkort de onderdelen daarvoor op de plank leggen.
Nu heb ik sinds kort een heel kortdurend "krijsje" hoog piepend/krassend geluidje bij doorschakelen (bij hoge snelheid, flink accelereren).
In eerste instantie dacht ik zelfs even dat misschien een heel kort moment van wielspin was, maar zo voelt het niet aan verder.

Komt dit toevallig uit een baklager of koppelings-lager die normaal niet vervangen wordt? Dan kan ik die namelijk meteen meenemen bij de koppelingsklus.

En als het waarschijnlijk iets heel anders is dan hoor ik dat natuurlijk ook graag :)
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

volvobug

Ik zou altijd koppelingset (plaat en drukgroep) EN druklager vervangen als je het werk erin moet steken. En ja, dat krijsje zou best wel eens uit het druklager kunnen komen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jerra

Top! Ja druklager wilde ik meenemen, die was me al eerder getipt :)
Zitten daar verder nog lagers ? Op de exploded view zie ik ik nog een busje en klein lagertje.
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

Peultje

Bij mijn oude Saab 900 gierden de versleten synchromeshringen bij het schakelen.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

volvobug

Citaat van: Jerra op 27-06-2022 13:28:04
Top! Ja druklager wilde ik meenemen, die was me al eerder getipt :)
Zitten daar verder nog lagers ? Op de exploded view zie ik ik nog een busje en klein lagertje.

nr. 4 is het druklager voor auto's met uitwendige koppelingscilinder. verder niets.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.