Licht ratelend geluid uit versnellingsbak

Gestart door Peter-t5r, 06-09-2022 20:48:42

Vorige topic - Volgende topic

Peter-t5r

Wie heeft dit ook of gehad. S70 t5, 177.000km.
Koppeling, druklager en DM-vliegwiel is vervangen.
Helaas bak ratelt licht bij onbelast lopen en bij
Licht gas geven.
Bij koppeling intrappen is het weg.
Tijdens rijden totaal niets hoorbaar en schakelt perfect.
Was er zeker van dat het DM-vliegwiel moest zijn.
Wat zou in de bak dit kunnen veroorzaken? Zou het kwaad kunnen?
O ja bakolie is ook vervangen.
Vast bedankt voor de adviezen .
Mvgr Peter

henry classic v70

615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Ries van de Zilverschuit

Is het niet gewoon je druklager dat je hoor rammelen doordat de vingers van de drukgroep ertegenaan trommelen? Als je de koppeling intrapt, is het weg. Laat je de koppeling opkomen, is het er weer. De ene keer klinkt het net iets anders dan de andere keer. Som harder, soms zachter, of met een andere frequentie. En heel soms is het dan zelfs even weg.

Kan de auto heel oud mee worden, is mij verteld en ik geloof het, want ik hoor het ook al meer dan 125.000 km. Mijn Toyota doet het ook en mijn Focus daarvoor ook.

Als hij verder goed schakelt en het koppelen soepel gaat, zou ik me nog geen zorgen maken.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Had je die ratel dus ook al voor de vervanging? Als dat zo is komt de ratel uit de bak, de ingaande as draait altijd mee, behalve als je de koppeling intrapt. En als de ingaande as "belast wordt" doordat er een versnelling is ingeschakeld, is de rammel er ook niet.
Wel vroeg, maar niets verontrustend maar geluid beoordelen zonder het geluid te horen blijft moeilijk  ;) Als het die typische volvobak rammel is, die van mij rammelt pas 685.000km.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Lukaz

Hallo Peter,
Ik heb vermoedelijk hetzelfde rammeltje in mijn 850.
Is notabene een revisiebak van Volvo, werd met rammel/ratel geleverd zeg maar......
Als de bak heet is, wordt het geratel wat luider.
Ik rij er al meer dan 100k mee, geen problemen.
Ik heb er uiteindelijk andere bakolie van Kroon-oil (Syngear 75w-90) in gedaan.
Dat scheelde veel geluid.
Groet, Gerko.

Peter-t5r

Bedankt voor de snelle reacties. Probleem was er al, daarom dm-vliegwiel en drukgroep e.d. Vervangen.
Geluid wordt inderdaad naar mate hij warmer wordt meer hoorbaar. Alleen bij stationair of verhoogd onbelast draaien.
@Lukas, ik ben bang dat de zaak vastloopt, wat was de reactie bij van Volvo mbt rammelen en gereviseerde bak.
Zou het kwaad kunnen?
Heb de volvo overigens 12 jaar, gekocht met 110.000, niet veel mee gereden, misschien ook wel de oorzaak?

jellejas

Die van mij heeft precies hetzelfde. Ik zou even iemand anders voor de zekerheid mee laten luisteren maar zeker geen zorgen om maken.

En of ik kijk op de verkeerde plekken maar ik heb in alle tijd op verschillende fora echt zelden iemand een handbak kapot zien trekken.

Andere bakolie is misschien nog een optie om het wat te verminderen maar zou het echt zo laten.
BRAAAAAAAP STUTUTU

Jerra

Hier ook, ga die Syngear wel uitproberen over een paar maanden.
Wie niet waagt ;)
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87