Radiatorfan slaat niet aan, aansturing vanuit ECU??

Gestart door Lukaz, 27-07-2022 15:22:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lukaz

Hallo allemaal.
Graag leg ik een probleem voor waar ik tot nu nog niet uit kom.
Sinds enkele dagen slaat mijn radiator-fan niet meer aan als de temp. van de koelvloeistof te hoog wordt.
Thermostaat werkt, relais is gewisseld, opnemer koelvloeistoftemperatuur is vervangen en de fan is wel aan te schakelen met de test-set van de garage.
Alle bedrading lijkt dus in orde en de signaalgever ook.

Kan dit een fout in de ECU zijn, die het signaal van de hoge koelvloeistoftemperatuur niet door geeft aan het relais?
Of zijn er nog andere aansturingen van de fan of mogelijke storingen die we zijn vergeten?

Hoor graag jullie deskundige mening!

Vriendelijk groet, Gerko van Nes

volvobug

Heb je airco en/of ECC? En is het aircosysteem werkend?

Als de airconditioning wordt ingeschakeld, wordt ook altijd de radiatorfan (kan enkele seconden duren, weet niet precies) ingeschakeld. Dan kun je controleren of de fan wel 12V gevoed krijgt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Ik weet niet hoe die testset van de garage werkt, maar zekering ook gecheckt?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Lukaz

Hoi Volvobug,
De fan krijgt voeding en werkt, dat hebben we met de airco gecontroleerd.
Zekeringen ook ok.
Relais getest, ook ok.
Met de testset kunnen we de fan via OBD aansturen, de bekabeling vanuit de ECU lijkt dus ook in orde.
Vraag is dus waarom bij een te hoge temperatuur in het koelsysteem de fan toch in schakelt.

Weet jij bij welke temperatuur de fan normaliter bijspringt?

Groet, Gerko.

aloisdecroon

Als je de ecu verdenkt kun je toch het beste een ecu regelen/lenen en auto even stationair laten draaien/
Als het niet de juiste ecu is maakt niet uit, als die maar even blijft lopen.
Bij 102 graden hoort de ecu het fan relais te schakelen

de Boeing

Zijn er recentelijk werkzaamheden verricht aan de startmotor of alternator?

Want ik had bij mijn motor ombouw daar ergens 1 klein kabeltje (of massapuntje) verkeerd aangesloten waardoor mijn fan ook niet in actie kwam (met overdruk knal door koelvloeistof dop tot gevolg). Na correct aansluiten werkte de fan weer correct.

hilko73

Vanaf de startmotor gaat de stroomvoerende draad naar de koelfan. Dus als je aan de starter bezig bent geweest zou ik daar even kijken. Ik heb dat T-shirt. Die draad wil ook wel slecht worden trouwens, door ¨koperpest¨.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Lukaz

Heren, dank voor de input.

Inmiddels heb ik "het lek" letterlijk boven water.
Wat bleek: Zitting van het overdrukventiel van de dop van het koelvloeistoftankje door ouderdom gebarsten/afgebroken.
Dus geen druk, dus geen 102 graden, dus geen fan en dus wel koelvloeistof lekken....
Nieuwe dop was meteen einde probleem.

Nu wel een nieuw probleem (natuurlijk..):
De afgebroken delen van het overdrukventiel van de dop (zwarte versie met twee losse klepjes voor over- en onderdruk) zitten in het koelsysteem.
En waarschijnlijk ook een rvs veertje van de overdrukklep.
Dat hele zaakje is waarschijnlijk al voorbij de pomp het blok in gegaan en kan nu dus overal zitten.

Heeft iemand ervaring met spoelen van het koelsysteem en de goede volgorde daarvan?

Graag weer jullie deskundige reacties!

Bij voorbaat dank,
Gerko.

rjverbrugh

Effe thermostaat eruit en dan vullen en doorspoelen in de hoop dat het eruit komt.