'Overtoeren' bij schakelen 1-2-3

Gestart door DonMiquel, 05-07-2005 13:12:26

Vorige topic - Volgende topic

DonMiquel

???

Heel benieuwd of iemand het volgende verschijnsel kan plaatsen:

Bij het opschakelen van 1-2-3 maakt onze 850 T5 regelmatig extra toeren. Moment dat ik op 2500 toeren door wil schakelen en de koppeling intrap, slaat de toerenteller door, en hoor je de motor meer toeren maken.

Wat is er hier aan de hand? Graag uw reactie / advies!
DonMiquel

Christiaan

Wat gebeurt er precies?
- Blijft het toerental doorstijgen?
- Stijgt het toerental kort en valt ie daarna terug?
- Hoeveel toeren maakt 'ie extra?

Bij mijn weten is het normaal dat de motor kortstondig optoert met een 100-200 toeren. Dit heeft te maken met emissie eisen.
Als dit bij jou ook het geval is, is er niets aan de hand.

Anders in ieder geval even kijken naar de stationair regel klep en gasklep en beide reinigen. Even zoeken op het topic hoe dat moet.
Valse lucht via een van de vacuumleidingen is ook nog een mogelijkheid.
Christiaan

DonMiquel

Heb de auto net een half jaar en heb de eerste 4 maanden nergens last van gehad, vandaar dat ik me ongerust maakt.
Hij  maakt trouwens zo'n 1000 toeren extra tijdens het intrappen van de koppeling en valt daarna terug !!!
DonMiquel

DonMiquel

toevoeging: koppeling pakt trouwens heel hoog op !!
DonMiquel

thuur

Gaat het pedaal ook zwaar? Of maakt de koppeling bijgeluiden?

Wat is je km-stand?

Waarschijnlijk is je koppeling gewoon op...? Na 2 ton is meestal de drukgroep wel zo goed als versleten, maar alles is uiteraard afhankelijk van hoe met de auto gereden is (veel trekken, stadverkeer of altijd de linkerschoen op het pedaal zijn niet bevorderlijk voor de levensduur).

Gr 8)

PS: Welkom op het forum! Stel jezelf en je auto even voor in het 'wie ben ik topic' ;)

DonMiquel

Pedaal trapt inderdaad zwaar,  maar heb pas 170.000 km op de teller staan, ik moet wel toegeven dat hij de laatste 14.000 km veel heeft moeten lijden(stadsverkeer en ruige rijstel).
DonMiquel

thuur

Citaat van: DonMiquel op 05-07-2005 14:04:54
Pedaal trapt inderdaad zwaar,  maar heb pas 170.000 km op de teller staan, ik moet wel toegeven dat hij de laatste 14.000 km veel heeft moeten lijden(stadsverkeer en ruige rijstel).

Misschien loont het zich de moeite even deze draad te lezen, en dan vooral de afsluiter... ;)

Gr 8)

Zippo

- Foutcodes uitlezen.
- Vacuumprobleem (alle leidingen nakijken)
- Stationaire~toertalklep schoonmaken.

Zippo ;)