215/45/17 loopt aan op Titan velgen

Gestart door Jerra, 21-05-2023 14:26:10

Vorige topic - Volgende topic

Jerra

Dag mede roffelaars,

Ik heb al vaak gelezen dat 215/45/15 prima past op een 850 in combinatie met de titan velgen.
Enige klachten die ik erover las gingen over volledige stuuruitslag.

Nu merk ik echter dat de banden al aanlopen bij het nemen van een drempel, of een bochtje nemen met ongeveer 50+ km/h.

Nu rijd ik een T-5R met waarschijnlijk nog originele velgen, en heb ik sowieso al een frisse set schokdempers klaarliggen.

Ik vroeg mij af of ik mogelijk toe ben aan nieuwere en daarmee stuggere vering, of slijt dat niet dusdanig?

Gezien ik deze mate van aanlopen nog niet eerder had teruggevonden met deze bandenmaat.

Het gaat overigens om een setje Michelin Primacy 4+.

Alvast bedankt voor het meedenken!
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

The Demon

205/45/17 is volgens mij de standaard maat.
Ze zijn 8 mm lager dan wat je nu hebt.
Je zou nog voor 215/40/17 kunnen gaan.

Sbv

205-45-17 is de maat die erop hoort en dan is er niets aan de hand.
215 zou eigenlijk geen problemen moeten geven op originle Titan velgen. Je hebt niet toevallig spacers achter zitten?

Jerra

Klopt inderdaad, en die had ik er ook op zitten als vorige set maar wilde net iets bredere banden om de velg hebben zitten.

Met de zoekfunctie vond ik echt veel resultaten waar deze bandenmaat niet tot problemen leiden. Hoogstens het plaatsen van stuuruitslagbegrenzers.

Vandaar dat het mij nu verrast dat het al bij lichte drempels aanloopt en bij helemaal niet zulke hele scherpe bochten of bizarre snelheden.

Ze lopen alleen voor aan trouwens, en ik heb geen spacers.

Edit: overigens lopen ze bij mij niet aan bij een volledige stuuruitslag op lage snelheid, vanochtend even op een parkeerterreintje getest.

TBoss3

Ik rijd ook 215/45/17 op Titans en geen problemen mee. Alleen bij volledig insturen klein beetje aanlopen in de wielkast, maar mag geen naam hebben.

Rijd met originele dempers/veren dus originele hoogte. Is de jouwe misschien verlaagd?
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Jerra

Ja standaard verlaging van de T-5R serie, tenminste daar ga ik vanuit, uit mijn hoofd is dat 2 cm verlaging die je ook terug ziet op de t-5 sport-line modellen.
Ik zal vanavond eens de hoogte opmeten vanaf hart velg tot aan rand voorscherm/wielkast. Mogelijk kan ik dat vergelijken met andere standaard-verlaging T-5R eigenaren, misschien zijn de veren wat lui geworden waardoor ik een grotere verlaging heb gekregen?

In de eerdere topics werd er ook gesproken over de verlaging en daar gaf het niet deze problemen.

Heb de banden nou al wel besteld, dus eerst maar eens nieuwe schokdempers eronder, hopelijk maakt dat het minder voorkomend in dagelijks verkeer. en is hier met uitlijnen nog marge? anders moeten er misschien spacers tussen...

Jerra

Nog even een kleine update

Hier zie je waar die aanloopt.

Veren zijn niet ingezakt, ik meette de standaard hoogte voor de t-5 verlaging tussen wielkastrand en hart van de velg (uit mijn hoofd dus 34 cm)

big ben

Jerra

Dag Ben,
Nog bedankt! daar had ik zeker wat aan.

Probleem is verholpen met andere veerpoten eronder (met apex veren die ik al een keer had ingekocht voor de t-5 die ik gehad heb).