V70 indien warm en bij warm weer, loopt onregelmatig

Gestart door Eugène Klooster, 01-10-2023 12:33:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eugène Klooster

Mijn V70 uit 2006, benzine en gas loopt ineens onregelmatig als hij warm is en bij warm weer, zowel op gas als benzine.
Twee duidelijke voorbeelden: als ik van de snelweg kom, bij de afslag stop, is het alsof de motor dan ineens niet op alle cilinders loopt, terwijl op de snelweg bij gewoon 100, niets te merken was.
De auto staat geparkeerd, het is warm weer, zeg meer dan 20 gr. C, bij het starten (dan loopt de auto op benzine) is het zelfde euvel: loopt de motor niet op alle cilinders.
Er komt dan ook een melding: schakel langzaam op, zoiets.
Als ik de auto dan opnieuw start en meteen gas geef, is het probleem weg, echter bij de volgende stop, soms binnen een paar minuten, gebeurt weer hetzelfde. Als het koud weer is, zeg kouder dan 15 gr C doet dit fenomeen zich niet voor.
Is dit een electronica probleem, wat kan dit zijn? graag een tip!

Herman123

Ik heb een soortgelijk probleem gehad, ook vooral bij een warme motor. Bij mij lag het uiteindelijk aan oude bougiekabels, bij vervanging was het probleem verholpen.

Een extra uitleg van de garage: bougiekabels horen een lage weerstand te hebben zodat er een krachtig signaal (hoogspanning) vanaf de bobine naar de bougies gaat. Bij oude bougiekabels neemt de weerstand langzaam toe, het signaal bij de bougie wordt minder krachtig (dus de motor loopt onregelmatig, vooral bij lage toeren). En hitte (en/of een warme motor) verhoogt de weerstand nog eens extra waardoor het signaal bij de bougies nog zwakker wordt. Als het goed is worden de kabels zelf ook gewoon (te) heet door de hoge weerstand.


Michaell

#2
Staat een beetje in een verkeerde forum categorie. Maar dat komt vast wel goed. :)

Klinkt inderdaad als een ontsteking probleem. Bougies, Bougiekabels, verdeelkap incl. rotor en/of bobine.
Bougiekabels hebben altijd een bepaalde weerstand. Anders blaas je de bobine op. Je hebt anders gewoon een ordinaire kortsluiting. In bepaalde bougies zit ook een weerstand (Er staat een R op van Resistor, wat weerstand betekent). Mijn spartametje eist een bougie met weerstand, anders blaas ik de CDI op.

Hitte genereert inderdaad een hogere weerstand (wow, dat die monteur dat weet! Cool!!) en naast warmte van de motor produceert elke kabel zelf ook warmte, want elke geleider heeft een weerstand en energie gaat nooit verloren, maar word omgezet (in warmte in dit geval). Dus dat is ook correct! Een kabel met een verhoogde weerstand door ouderdom word van zichzelf nog warmer, dus nog meer weerstand en op een gegeven moment brand het door (zolang de voeding het vermogen kan leveren) want je krijgt een eeuwige cirkel van hitte en weerstand Pluim voor die monteur! :)
Er bestaat echter ook nog een zogenaamde supergeleider (ja, dat heet echt zo) maar daar ga ik niet op in, want dan word het een lang, saai en droog verhaal met ingewikkelde formules waar ik je niet mee ga vervelen. Maar er gebeuren hele coole dingen die eigenlijk de wetten van de fysica tarten!! (zoek maar eens op. Best leuke en freaky stuff)

Goed ontstekingsproblemen! :)
Geen idee hoeveel de weerstand moet zijn van een bougiekabel. Ben geen automonteur en heb me er nooit in verdiept, maar het zou me niks verbazen als dit rond de 5-8Kohm is voor de langste kabel als die nieuw is. En erg laag is dat niet hoor. Dat is een enorm grote weerstand voor een kabel. Zeker zo'n korte. Maar dit is niet erg belangrijk, want het kan makkelijker.

Het is een ordinair slijtage onderdeel. Hoelang zitten de bougies en de kabels erop? Als ze oud zijn, scheurtjes bevat, gewoon vervangen die hap.
Hier staat hoogspanning op. Lucht ioniseert op kamertemperatuur en bij een lage luchtvochtigheid op 1mm per 1000V. Geen idee hoe hoog het voltage is van de ontsteking van onze wagens, maar stel het is 4000V, dan kan je een vonk krijgen die 4mm kan overbruggen. Dus als er binnen 4mm een massa punt is (de motor) gaat die doorlslaanDus lucht gaat ineens stroom geleiden en zoekt een massa. Je motor is lekker dicht bij.
In het donker kun je een mooie lichtshow zien van blauwe vonkjes (elektronen op de kermis). Vonkjes die dus niet meer naar je bougie gaan. Elektra is net aks ik. Een lui varken! :) Als er een kortere weg bestaat neem ik die en ga ik niet omlopen naar die bougie om bij een massa te komen. Kom nou zeg! Hierdoor vonkt de bougie echter niet meer, en gaat de motor slecht lopen. Dit word erger als het vochtig is.

Verdelerkap en rotor (de duim die erin zit) hetzelfde. Is een slijtage onderdeel. Gewoon vervangen. Je kan deze ook schoon proberen te maken. Schroef hem van je blok af (3 schroefjes) en inspecteer de binnenkant. Contacten moeten zuiver koperkleurig zijn en mag geen vocht of olie bevatten (koop liever geen kap met zilveren alu contacten. Alu heeft een hogere weerstand dan koper, maar is wel een stuk goedkoper). Zijn ze dat niet. Goed schoonmaken. Zijn ze ook ruw? Vervangen.
Ik vervang de verdeelkap en rotor altijd gewoon. De motor loopt *** als deze toch niet goed blijkt te zijn en ik haat dit soort verrassingen. De auto is dan praktisch onrijbaar, Dus waarom erop besparen en achteraf zwaar teleurgesteld worden en weer moeten bestellen en erop wachten. Kijk maar ff wat je hiermee doet.

Let op!! De volgorde van de bougiekabels op de motor en op de verdelerkap is belangrijk. Als deze volgorde niet klopt zal de motor niet meer lopen of zeer beroerd en kan zelfs een aantal keren een back-fire geven (ontbranding en vuur richting je luchtfilterhuis. Dit kan schade maken). Noteer bij het vervangen dus goed welke kabel op welke bougie en op welke plaats op de verdelerklap die gaat. Makkelijkste is om ze 1 voor 1 te vervangen en eventueel te markeren voor je alles lostrekt.

Ontsteking problemen doen zich voor op laag toeren. Als het op hoog toeren was geweest vermoed ik een brandstofprobleem (pomp, relais 103, drukregelaar, injectoren)

Edit: bijna vergeten: Vervang de bougies alleen met echte Volvo bougies. Onze motoren lopen hier het beste op. Kun je krijgen bij de dealer of op www.estateservices.nl
Dit kan echter ook: https://volvo850forum.nl/index.php/topic,92340.0.html

850blues

Mogelijk wordt er overheen gelezen, maar TS schrijft dat hij deze Volvo heeft

Citaat van: Eugène Klooster op 01-10-2023 12:33:24Mijn V70 uit 2006

Dan gaat het om een V70N en staat het denk ik wel in de goede categorie (een V70N is offtopic maar zeker welkom hier) ;)
Een N heeft volgens mij geen relais 103 en ook qua onstekingsdelen verschillen ze met de 850 en S70/V70-classic 2.5 motoren (een 2.4 heeft geen bougiekabels/rotor/verdelerkap, want pen-bobines).

@ TS: Misschien heb je wat aan dit draadje op het collega forum : https://www.volvov70forum.com/v70-classic-stottert-bij-gasgeven-t18446.html

En ff (laten) uitlezen levert misschien gelijk de oorzaak op  ;)
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

Michaell

Ach, grutjes. Je hebt helemaal gelijk. Daar had ik helemaal overheen gelezen. Dat is inderdaad een volledig ander (moderner) systeem.
Ik heb niks gezegd. :)

RoelNL

als de motor op minder cilinders loopt moet dit opgeslagen zijn in de ecu, uitlezen is het advies, de penbobines zijn inmiddels ook al weer zoveel jaar oud en weet ik het hoeveel km en kunnen zeker een probleem geven wat vaak meer opspeelt als de motor warm is.

Verder kun je even de bedrading ervan gaan nakijken om te kijken of je slechte bekabeling hebt.

Bougies is genoemt weet niet wanneer ze vervangen zijn maar originele nemen aub.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Michaell

Wat je zou kunnen doen is inderdaad eerst ff uitlezen.
Je hebt vast een misfire en uitlezen verteld je welke.

Stel cilinder 1 heeft een misfire: Trek de penbobine eruit en verwissel die met b.v. cilinder 3.
Reset alle foutcodes.
Start de motor en rij een stukje. De misfire komt uiteraard terug.
Maar als je hem nu uitleest en de misfire zit nu in cilinder 3, dan weet je dat die penbobine gewoon stuk is en wat je dus te doen staat.