Volvo 850 VS Qwic RD11 Performance speed

Gestart door Michaell, 22-10-2023 00:05:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de Boeing

Citaat van: Emiel op 03-12-2023 09:45:25Ik heb nu 2 jaar een dure specialized speed pedelec, middenmotor en ketting.

Nooit meer.
Met het Nederlandse weer vreet het kettingen en tandwielen. Schoonmaken wat je wilt, tussen de 800 en 1200 km is het op. Als ik nu de keuze zou hebben dan met riem.
Het is wel heerlijk, ook bij deze temperaturen.

Ik pak wel de fietspaden mee (gedoogd hier). Aantal bijna dood ervaringen gehad tussen de auto en dat risico is mij te groot.

Amai, dat is wel heel weinig. Welke drivetrain zit er op die speedpedelec?

Ik heb er een 12 speed shimano groep opgezet (mix van slx-xt-xtr ;D ) omdat ik met een microspline achterwiel zat. Nu ong 1000km op staan en zit aan 2% ketting rek. Ik ga de 2 kettingen theorie eens testen dus nu een nieuwe ketting erop (weer xt hyperglide). Je zou daardoor langer met achtercassette kunnen doen (die stuk duurder is dan ketting).

Moest ik nu voor de ombouw staan zou ik voor Shimano 11 speed Linkglide gaan, die hebben ze speciaal voor e-bikes en zou 3x zolang mee gaan (wel wat zwaarder)...


Michaell

#16
Valt me nog reuze mee met de gladheid. Hier in het midden van het land hebben we wat geluk gehad. Het had wel gesneeuwd, maar niet zo heel veel. De wegen en de fietspaden waren gewoon schoon en gestrooid. Al moet ik bekennen dat ik de eerste sneeuwdag met de Volvo ben geweest. 4 wielen met winterbanden voelde toch iets veiliger aan (auto doet het weer prima na het vervangen van de stroomverdelerkap en rotor). En die stond alweer onder een grote hoop bladeren, dus die moest gewoon weer ff lopen.
Maar daarna zat ik alweer op de fiets en dat gaat best goed tot op heden.
En natuurlijk pas ik mijn snelheid aan. Alleen op de weg tussen de auto's rij ik 47Km/h. Op de fietspaden hou ik het nog even bij 25 tot maximaal 30Km/h ivm veel blad op het fietspad tussen Nunspeet en Elspeet (dan ga je door het bos). Dat vertrouw ik toch nog niet helemaal, want het ziet er glad uit. Op dat soort stukken met bochten rij ik toch even stapvoets.
met 25Km/h kun je jezelf al vlink verwonden. Laat staan met 47Km/h. Dat zit wel in mijn achterhoofd. Ik weet er alles van. Ben motorrijder en er zijn 2 typen motorijders:
(1: Die al onderuit zijn gegaan.
(2: Die nog onderuit moeten gaan.
Ik val onder de eerste groep. Dus ik weet hoe het is. En op de fiets heb ik het motorpak niet aan (niet te doen, dat dikke, zware en stijve pak).

En Inderdaad; het fietsen houdt me lekker warm! In de ochten de eerste 5-10 minuten is het wel ff koud. Maar daarna begin ik mijzelf op temperatuur te trappen.
Ik heb mijn dikke stevige motor handschoenen aan en zet mijn motorhelm op! Ziet er niet uit die integraalhelm op de fiets, maar hij is wel heerlijk warm en houdt de kleine sneeuwvlokjes (als je ze dat kunt noemen) uit mijn gezicht. :)

Helaas heb ik ook gehoord inderdaad dat Qwic failliet is. Heb verdikkie 5 jaar onderhoud en 5 jaar extra garantie pakket gekocht (7 jaar in totaal) twv €1000,- :(
Al is dat momenteel het probleem nu van de dealer. Maar die kunnen natuurlijk ook niet aan onderdelen komen nu.
Maar volgens de laatste berichten hebben meerdere partijen interesse in Qwic. Ik heb nog wel hoop. Gelukkig bevat Qwic generieke onderdelen die ik ook elders kan vinden in het allerergste geval (daarom ook mijn keuze voor Qwic. Een display is het frame is mooi! Maar waar kun je die krijgen als die stuk is en de technische ondersteuning weg valt na x jaar?)
Motor, display, controller enzo zijn van TDCM (http://www.tdcm-motor.com/) en kan ik op meerdere plekken krijgen. Stromer gebruikt ook TDCM motoren. Kan ze dus ook daar kopen.
De overige delen zijn standaard Shimano wat je overal en nergens wel kan krijgen. Ik moet het alleen dan zelf betalen.
Maar hopelijk gaat er niks stuk. :)
Ik hou de fiets keurig bij.

Maar ik verwacht dat Qwic opgekocht gaat worden. van Moof is laatst opgekocht en gaat ook gewoon door en Gazelle is ook meerdere malen over de kop gegaan en zijn momenteel in handen van Pon (yes, die van Porsche en Volkswagen :) ).

Michaell

We hadden het erover en tadaa! Mijn eerste ijzel voor de kiezen gehad eergisteren.
Viel opzich mee. Ik zag het al aankomen. Fietspad werd wit en er lagen een aantal plassen die bevroren waren. Ik ging om die reden links op de rand van het fietspad fietsen met aangepaste snelheid (Door spoorvorming wat je ook op fietspaden hebt, krijg je een ondiepe U in de weg. Water en ijzel verzameld zich in het midden. De randen zijn vaak droog en ijzel vrij). Het was ook een stuk kouder. Mijn mobiel in mijn borstzakje was bevroren. Er zat een dun laagje ijs op het scherm. Ook mijn helm was wit geworden.

Van de kou had ik weinig last. Ik trap mezelf wel warm. Mijn handen hou ik in beweging door op het trapritme kort in de handvaten te knijpen. Voor je het weet krijg je zweethanden en heb ik eigenlijk zoiets van die kunnen wel uit. Niet gedaan natuurlijk, want alles was wit van de bevroren waterdamp op de heiden, bomen en de weg.

Ik zit eraan te denken om winterbanden te kopen. Ik heb de Schwalbe winter marathon op het oog:

Review: https://www.youtube.com/watch?v=HQT_gN2lpsc

Dit zijn anti-lek banden, met winter rubber compound. Zo blijft het rubber net als bij een auto soepel bij lage temperaturen wat de remweg enorm verkort en meer grip genereert. Maar daarbij heeft deze aan de zijkanten ook spikes! Deze graven door ijzel heen, zodat je ook op ijzel grip houd. Ze zijn alleen minder geschikt voor diepe sneeuw en grote hoeveelheden sludge. Dit heeft te maken dat ze erg smal zijn en dus "hun weg" verliezen en gaan zwabberen. Maar nog altijd veel beter dan standaard fietsbanden!
Nadeel van de spikes zijn zoals je zou verwachten het geluid. Ze maken een mooi tikkend geluid.

Conti heeft ze ook! Daar heten ze de wintercontact. Deze banden hebben alleen geen spikes (dus stil), maar ook dit zijn hele goede winterbanden voor de fiets!

https://velo.outsideonline.com/road/road-racing/review-continental-topcontact-winter-ii-tires/


Weinig fietsers monteren winterbanden. Toen ik nog in een echte fietsenzaak werkte verkochten we ze eigenlijk niet. Op een gegeven moment haalde we ze zelfs uit de voorraad. Vandaag besteld is morgen in huis. Maar niemand kocht ze. Jammer, want ze maken een immens verschil in de winter op een 2 wieler!
Ze zijn duurder dan de normale Marathon plus of top-contact van Conti. Maar tja. Waar kies je voor? Veiligheid of een paar tientjes?
En net als de auto moet je ze van de zomer weer wisselen (of iig wanneer het buiten 7 graden of warmer gemiddeld gaat worden). Ze gaan dus best lang mee, want je rijdt er als het goed is niet altijd op. Maar je moet ze wel wisselen. Een fietsenmaker kan dit natuurlijk eventueel doen, net als de garage dat doet voor auto's.

Spikes zijn in de meeste gevallen in Nederland niet nodig

Hoe dan ook. Ik ga er ff naar kijken. Daarbij ga ik volgend jaar ook een 2e accu erbij kopen. Nu ik eindelijk een e-bike heb (had voorheen alleen de spartamet) merk ik dat als ik vrij ben verder fiets dan ik dacht. En dit gaat van de zomer met mooi weer alleen maar erger worden natuurlijk! :)

Emiel

Citaat van: de Boeing op 04-12-2023 20:41:07Amai, dat is wel heel weinig. Welke drivetrain zit er op die speedpedelec?

:lap tekst:


Specialized Turbo Vado 6.0

https://www.specialized.com/nl/nl/turbo-vado-60---speed-pedelec/p/184403

Heel veel dingen goed aan die fiets. Stabiel, prima zitpositie, ding geeft enorm vertrouwen door weer en wind.
Maar de drivetrain is gewoon niet voor Nederlands weer. Ik rijd met ieder weertype (heb geen andere keuze zeg maar) en dan gaat het hard met de tandwielen en kettingen. Je kan schoonmaken wat je wilt maar tegen de prut die hier op de fietspaden en wegen ligt kan je niet op sleutelen.

Daarnaast is het lease en mij specialist doet er alles aan om het zo degelijk mogelijk te maken.

Mijn middenmotor haalt makkelijk de 45 btw. Bij 47 gaat ie begrenzen.

de Boeing

Ok, Specialized heeft zelfs een eigen motor dus (wellicht flink getuned om hogere snelheden te halen)

Maar drivetrain is standaard mtb spul. Zet er de volgende wissel eens een linkglide groepset op:

https://www.bike-discount.de/en/shimano-deore-linkglide-rd-m5130-10-speed-rear-derailleur
https://www.bike-discount.de/en/shimano-cs-lg400-10-speed-linkglide-cassette
https://www.bike-discount.de/en/shimano-deore-linkglide-sl-m5130-10-speed-shift-lever-right-with-optical-gear-display
https://www.bike-discount.de/en/shimano-cn-lg500-linkglide-10/11-speed-chain-with-quick-link

Prijs valt goed mee vind ik, zeker in vergelijking met het (veel lichtere) normale mtb spul, en zou 3x langer mee moeten gaan. Eventueel dus zelfs met 2 kettingen gaan rijden en die om de 1000km wisselen (daardoor kan je langer met de cassette toe komen).

Michaell

#20
Mooie fiets man! Die moet je niet weg doen als die verder goed bevalt. Dat zou zonde zijn!

Linkglide zou in theorie inderdaad 3x sterker moeten zijn (zet wel de 11V variant erop in jouw geval ;) Als dat tenminste mag van de lease!)en soepeler schakelen. let wel: 3x sterker houdt aan dat het spul een hoger koppel aankan. Niet dat het 3x langer meegaat!
Daarbij zitten in dit soort claims ook veel marketing onzin. Hoe lang een ketting meegaat is ook eigenlijk niet te zeggen. Dat is 100% afhankelijk van het onderhoud, belasting en rij omstandigheden.
Een racefiets ketting gaat langer mee dan een ATB ketting. De ATB rijdt in de blubber en de racefiets op asfalt Ook als je op beide Deore zou zetten (past en werkt gewoon. Deore is een ATB groep. Alleen campagnolo heeft een andere passing en steek).
Dit is gewoon een kwestie van uitproberen wat het beste werkt.
ALS je dit wilt proberen: Vervang dan eerst alleen de ketting en cassette. Deze doen immers het zware werk. Zal wel minder soepel schakelen dan geadverteerd (maar niet slechter dan jouw huidige configuratie). Scheelt weer in de kosten.

Hoe je het ook went of keert: Het is en blijft een slijtage onderdeel wat van tijd tot tijd vervangen moet worden.
Ik heb ook zat riemen gezien die de beloofde 25000Km bij langena niet hebben gehaald. Ik heb ze zelfs zien breken bij minder dan 1000Km. Heb er zat vervangen.
Je kan ook gewoon pech hebben.

Met 2 kettingen rijden is geen goed idee bij een derailleur. De kans op doortrappen en chainsuck (ketting laat het tandwiel niet meer los) is erg groot. Een ketting slijt in op zijn tandwiel en andersom. Een nieuwe ketting op een ingesleten tandwiel maakt het tandwiel EN de ketting juist sneller kapot (de passing is niet meer 100%) in het geval van een cassette (de kleinere tandwielen gaan eerst). Dit werkt in de praktijk averechts. Niet doen dus. Het voorblad kan het wel hebben. Meer tandjes en dus betere krachtverdeling (minder kracht per tandje). Slijt veel minder hard. Kan in de praktijk vaak wel 3 nieuwe kettingen aan.
Bij een singelspeed (versnellingsnaaf) kan dit in de praktijk vaak wel! Deze tandwielen en ketting zijn dikker en sterker.

Je zou kunnen kijken naar een achterwiel motor variant. Die belast de keting amper. De motor drijft het wiel direct aan. Is ook efficiënter, maar rijdt heel natuurlijk net als de middenmotor.
Mijn fiets heeft inmiddels 1500Km behaald en volgens mijn ketting slijtage meter is deze nog in nieuwstaat!
Dingen kosten geen drol: https://www.mantel.com/kettingslijtagemeters
Werkt heel eenvoudig: Past die in je ketting, dan is die versleten. Maar ik rij persoonlijk door tot die erin past en ook nog ruimte overhoud. Ze passen relatief snel, maar dan zit er vaak nog wel voor ruim een jaar leven in die ketting. Ik ben immers cheap haha. ;)

Edit: Wat leesvoer: https://www.fietsvoordeelshop.nl/kennisbank/het-verschil-tussen-een-voorwielmotor-achterwielmotor-en-middenmotor
ALS je toch wilt kijken naar een andere fiets: Maak eens een testrit met een achterwielmotor fiets.

de Boeing

#21
Let wel, enkel een Linkglide (nu Cues) cassette erop zetten gaat niet werken omdat de spacing tussen de tandwielen anders is (4.2mm voor Linkglide/Cues versus 3.7mm nu (hyperglide). Je hebt dus ook de bijhorende shifter nodig (met grotere pull ratio) om een soepel schakelend geheel te krijgen. Shimano heeft Linkglide nu ook laten opgaan in Cues, een nieuw naam voor alles e-bike en entry level.

10 of 11 speed zou ik niet zo van wakker liggen, de heel lichte versnelling (grootste tandwiel op cassette) gebruik je bij een (weg) e-bike toch bijna nooit... 11 speed heeft vaker nog een extra groot eind tandwiel (48-50T). Fun fact, de 2 kleinste tandkansjes zijn los en deze kan je dus apart vervangen zonder hele nieuwe cassette nodig te hebben. En net die slijten het meest (want hoogste snelheid/kracht verdeeld over minder aantal tanden).

En als fiets inderdaad enkel dient om een vast traject zo snel mogelijk af te leggen, dan is een achterwielmotor vele malen zinvoller (omdat dan inderdaad niet alle kracht altijd eerst door de ketting moet).

Michaell

Dat klopt inderdaad ja! Even niet aan gedacht. Dat hebben ze inderdaad veranderd! Zelfde geintje hebben ze ook gedaan met Ultegra. Goed opletten welke serie compatibel is met wat tegenwoordig.

Let op als je teruggaat naar 10V. Dit is niet gegarandeerd dat dit zomaar kan. Dit heeft te maken met de lengte van de body. een 11V body is langer en dan drukt de sluitring de cassette niet goed meer aan, met slecht schakelen en mogelijk schade tot gevolg. Dit kan niet altijd zomaar. De body kun je natuurlijk mee vervangen, maar is wel ff een klusje. De as en de lagers moeten eruit om meestal een dikke imbus (12 uit mijn hoofd) of in sommige gevallen een meertand (soort torx, maar met meer tandjes) erin te steken en deze van de naaf af te draaien.

Natuurlijk uche, uche kun je van de oude cassette het middelste tandwiel eraf slopen en die als eerste erop doen om te gebruiken "als specer" voor je de cassette plaatst en hier de derailleur op afstellen. Dit werkt perfect!
Maar heeft wel een hoog beunhaas gehalte. ;)

Michaell

Inmiddels rij ik al weer even op speedy. Bevalt nog steeds goed. Zeker met het mooie weer wat we gehad hebben hier was het heerlijk en rustgevend om te fietsen. Ik merk ook dat mijn conditie, uithoudingsvermogen positief toenemen en ik ben zelfs wat afgevallen!
Niet dramatisch allemaal, maar wel merkbaar. Dus dat is een leuke bonus.

Fiets heeft inmiddels een onderhoudsbeurtje gehad waar deze met vlag en wimpel doorheen is gekomen. Remblokjes heb ik zelf vervangen, want die gingen ineens hard. Mogelijk komt dit door de regen. Zit na een regenachtig tochje gelijk vol met zand wat ik op mijn werk en thuis gelijk schoonmaak.

Speedpedelec fietsen is gevaarlijker gebleken dan brommer rijden of normaal e-biken.
De reden is dat mensen de snelheid verkeerd inschatten waar ik mee aankom. Je moet goed kijken en anticiperen. Want die auto gooit hem er vast nog wel voor. En ja hoor! Remmen maar weer en kijken naar het verbaasde gezicht van de bestuurder die raar kijkt dat ik nu al bij hem ben.

Ook de gewone fietser is een bedreiging. Geen hand uitsteken maar gewoon ineens afslaan terwijl ik naast hem fiets wat tot een grote schrik ineens afgebroken moet worden. Fietsers met een mobiele telefoon die het gehele fietspad nodig hebben en zich rot schrikken als ik daardoor mijn claxon moet gebruiken om een frontale aanrijding te voorkomen gevolgt door het roepen van mij:. WEL OPLETTEN HE!!! en DOE DIE ^#%@ TELEFOON WEG!!

In Uddel reed ik op de weg en kwam een zeer grote trekker met een enorme aanhangwagen mij tegemoet. Deze was duidelijk niet bekent met de wet en regelgeving van de nederlandse wegen en vond dat ik daar niet mocht fietsen en vond kennelijk dad de enige passende straf daarop mijn dood moest zijn. Hij toeterde heel had en maakte een slinger mijn kant op waardoor ik spontaan moest uitwijken. Ik schrok me dood en had het hart in mijn keel! Als ik hem had geraakt was ik er niet meer. Ik hoop dat die idioot dat zich beseft!!!!
Gelukkig reed er op dat moment een motor achter mij die een stille politie motor bleek te zijn. Die maakte direct rechtsomkeert en deed blauw aan en ging direct achter die trekker aan op hoge snelheid. Geen idee hoe dat is afgelopen, want ik fietse gewoon door maar ik hoop dat zijn rijbewijs is ingenomen met een vette EMG maatregel in combinatie met een torenhoge boete!! Later besefte ik mij wat meer wat er bijna gebeurd is en wou ik dat ik toch achter die motoragent aan was gereden. Want ik wou een aanklacht tegen hem indienen voor poging tot doodslag. Maar daar is het nu te laat voor. Heb die trekker ook nooit meer gezien op dat traject tot op heden.



Jerra

Fijn om te horen dat het nog steeds zo bevalt, ondanks de nu en dan minder fijne ervaringen!
(Die aanklacht kun je nu ook nog indienen hoor, als je dat echt wilt doorzetten)

En hoe is het met de volvo ::)
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Michaell

Met de volvo gaat het redelijk. Ik heb toch maar niet besloten om hem te schorsen, want ik merk dat hij hard achteruitgaat als hij lang stil staat. Dit jaar heb ik hem nog nodig voor mijn reis naar Italië in September. En ik kom liever niet 2 weken van te voren er achter dat er grote reparaties nodig zijn. Dus ik heb besloten om er van tijd tot tijd toch nog even in te gaan rijden. Is gewoon beter voor de auto. Ik heb geen echte mogelijkheid tot stalling. Dus dan staat hij 6 maanden buiten stil in de regen. Geen goed idee. Dus ik wil hem voorlopig nog minimaal 1x per week ff pakken en een groot stuk mee rijden.

Momenteel staan er wat kleine dingen op de agenda:
Recentelijk heb ik de stuurpomp vervangen en een deel van de rare geluiden zijn nu weg.
Echter kwam ik er achter dat de spanner en de geleider rol van de multieriem ook aan vervanging toe zijn.
De geleiderrol maakt vreemde geluiden en de spanner zit vol speling.

Daarbij viel het me op dat bij maximaal sturen naar rechts de auto een knakkent geluid produceert. Het is niet de homokineet, want ik heb de linker aandrijf as recenterlijk vervangen (SKF) Als ik de auto met de voorwielen van de grond opkrik en ik het wiel met de hand rachtsaf duw is de oorzaak duidelijk. De gehele draagarm word meegetrokken inclusief de schokdemper. De draagarm rubbers zijn volledig weg. Speling zit er nog niet in (vreemd genoeg), maar het geheel word gewoon uit zijn plek getrokken waardoor er erg veel spanning op de veerschotels enzo komen te staan..Even niet meer in rijden dus. Want het ziet er niet veilig meer uit.

Daarbij zit de achterstoel los RA. Het scharnierpunt onderin is weggeroest en nu zit er een gat naar buiten de wielkas. Dit wil ik van de zomer even schoonmaken, al het verrotte staal wegslijpen en er een nieuwe plaat in lassen en behandelen tegen roest.

Ik heb momenteel 2 draagarmen, stabistokjes (Beide Myle HD), geleiderrol en spanner (Beide INA) besteld bij autodoc die deze week ergens binnen komen + een scala aan filters enzo (Bosch) voor de aankomende onderhoudsbeurt.

Dit kost een leuke duit en tijd. Normaal zou ik dat helemaal niet erg vinden, maar ik merk dat ik terughoudender begin te worden met dit soort uitgaven.

Ik wil dat de auto in goede staat verkeerd, dus dit gaat gewoon aangepakt worden maar het is onduidelijk wat ik met de auto ga doen.

De auto is technisch na deze reparaties in orde. Altijd starten lopen, schakelt goed en loopt mooi. Airco is ijskoud enzo, maar kwa uiterlijk ziet de auto er niet uit. Heeft momenteel 4 kleuren. Niks wat een spuitbus niet fixt, maar voor de verkoop gaat dit lastig worden. Zeker met deze hoge KM stand. Mensen zijn tegenwoordig als de dood voor hoge KM standen. Ik vrees dat deze 850 op de sloop gaat belanden (met pijn in mijn volvo hart!) om die tijd. Dus de wil om daar in te investeren is aan het verdwijnen.

The Demon

Niet om te zeiken, maar om onnodige boetes te voorkomen.

Een geschorste auto mag niet op de openbare weg staan, sterker nog hij mag niet eens zichtbaar zijn vanaf de openbare weg.

Groet,
Walter.

Michaell

Oei, thx voor de tip! Nog een reden om de wagen nog even niet te schorsen.
Hoewel de auto op prive terrein staat is deze wel zichtbaar vanaf de openbare weg (was wel van plan de kenteken platen tijdelijk te verwijderen in dat geval).

The Demon

Zonder kentekenplaten kunnen ze weinig denk ik.

Philip850

En anders een autohoes eromheen, met de plastic dingen voor de kentekenplaten "toevallig" niet goed ervoor. En straks gewoon te koop aanbieden, want oude Volvo's mogen karakter hebben en daar vind je wel een liefhebber voor. De sloop voor een technisch goed exemplaar (met werkende airco nb.!) zonde!!!!
Volvo 855R "Black Moose" '96
Mercedes-Benz L206D camper '73