Volvo 850 VS Qwic RD11 Performance speed

Gestart door Michaell, 22-10-2023 00:05:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michaell

Hoi allemaal,

Vanaf 2025 komt de korting op de houderschapsbelasting voor voertuigen op LPG-G3 te vervallen. Dit begint voor mij een beetje de druppel te worden en ik heb besloten de auto in te gaan ruilen voor een zogenaamde "Speed pedelec".

Voor wie het niet weet: Een Speed pedelec is een E-bike die 45Km/h gaat en mag. Deze is voorzien van een gele kentekenplaat en valt volgens de wet onder de categorie: Bromfietsen
Dus: Helmplicht (goedgekeurde fietshelm is voldoende. Je hoeft geen intergraal helm op), 16 jaar en ouder, Rijbewijs AM en WA verzekeringsplicht (€4,- per maand bij 80% no-claim orting). Daarbij moet deze ook binnen de kom op de weg tussen de auto's indien er geen verplicht brom-fietspad is.
Een speedpedelec heeft tevens een claxon, dagrijverlichting, zwaardere remmen en een remlicht (ook is een normal fietsbel aanwezig. Wel zo fijn voor andere fietsers op de fietspaden),
Meer info middenmotor met riem versie review: https://www.youtube.com/watch?v=nqzJwpIvfcc

Ikzelf heb gekozen voor de achterwiel motor. Hoewel de middenmotor sterker is (90Nm VS 50Nm) heeft de middenmotor de grootste moeite om 45Km/h te halen. Tot 35 gaat het prima, maar daarna moet je flink aanpoten! Dat ga je niet volhouden op de weg en is niet lekker tussen de auto's. De achterwielmotor daarentegen doet 47Km/h met 2 vingers in je neus. Zit er direct op en dat hou je wel makkelijk vol. Zelfs met harde tegenwind is gebleken heb ik weinig moeite om 45 tot 47Km/h gewoon vol te houden. de "zwakkere" achterwiel motor geaccelereerd ook harder heb ik ondervonden bij de testrit. En in NL hebben we toch geen alpen gebergten. Dus dat voordeel van de middenmotor wordt eigenlijk te niet gedaan.

Ook kies ik voor ketting en derailleur. Derailleur kan groter koppel hebben en is efficiënter. Ketting is makkelijk en goedkoop te onderhouden en te vervangen. Elke fietsenmaker heeft het en met een multitool kun je een gebroken ketting onderweg gewoon fixen. Een riem is duurder en bij pech sta je stil. De meeste fietsenmakers hebben ze tevens niet op voorraad. En een versleten ketting houdt het ook best nog lang vol. :)
En natuurlijk kun je ook rustig 25Km/h of zachter fietsen door hem in standje 2 te zetten.

Dit is mijn aanwinst:

Ik noem hem: Speedy. :)

Ik heb er ontzettend veel lol mee! Ik ben sneller op mijn werk dan met de auto. Het valt me op dat ik veel meer zie en hoor als ik naar mijn werk door de Veluwe fiets. Heerlijk rustig is het in de bossen, douw dat over de heide ligt in de vroege ochtend. Je bent ontzetten wendbaar je hoekt overal tussen, Tussen de auto's op de weg was in het begin ff spooky. Maar men houdt gewoon afstand en houdt rekening met je als ze het gele plaatje zien. Brommers rijden ook al even op de weg inmiddels. Afsnijden enzo heb ik nog niet meegemaakt. Wel zie ik verbaasde blikken. Je ziet ook niet elke dag een snelle fietser op de weg natuurlijk! Accu laden kan op mijn werk (gratis brandstof!) en natuurlijk thuis.
Tot nu toe bevalt het super!

Maar nu het trieste nieuws:
Het lijkt erop dat ik de Volvo ga verkopen. De belasting gaat omhoog. Brandstof blijft stijgen als een raket en de lol gaat er vanaf nu.
Zo meteen ga ik meer betalen aan belastingen dan aan de hobby. En ja..... Met zware pijn in mijn hart gaat de hobby voor mij dan echt ophouden...... Ik kan het wel betalen, maar ik wil het gewoon niet. Het is zonde van mijn geld om dat aan de fiscus te betalen!
Dus heb ik deze oplossing bedacht: De Qwic gaat de Volvo vervangen.
Het is een vrij dure fiets, maar met de auto de deur is is die binnen een jaar terugverdient. Daarna is het geld opleveren. Dus het is geen dure fiets, maar een zeer goedkope fiets die zelfs geld gaat opleveren in dat opzicht! En een fiets is veel handiger dan een brommer of scooter. Je pakt hem veel sneller en is goedkoper en makkelijker kwa onderhoud.

Ik hou de auto iig nog tot 2025. Wel zal ik hem van de zomer schorsen. Van februari tot augustus. Bevalt speedy mij dan nog steeds erg goed en zet de roverheid deze belastingplannen door (volgende maand kunnen we naar de stembus)? Dan zal ik met veel pijn en verdriet de Volvo verkopen en er komt geen auto meer voor terug.

Natuurlijk weet ik dat het van de winter koud is en het ook vaak regent. Maar ik heb een compleet regenpak en dikke kleding. Daar word ik niet bang van.
Ook ben ik zelf elektrotechnisch ingenieur die zich jaren geleden heeft laten omscholen tot fietsenmaker (beetje bij toeval, maar ik vindt dit werk zo ontzettend leuk en mensen zijn je zo dankbaar dat ik het zal blijven doen!). Dus ik hou de fiets wel rijdende! :)
Daarbij heb ik een compleet garantiepakket gekocht wat bestaat uit 5 jaar garantie incl accu + all risk verzekering en 5 jaar gratis onderhoudsbeurten.
De fiets gaat mijn auto worden dus veel kilometers maken! Dus goed onderhoud is een must. Ik moet er op kunnen rekenen immers dat hij het altijd doet en voor me klaar staat.

Wat vinden jullie van dit maffe idee? Ik ben benieuwd naar jullie mening en ideeën!

hsv70

Mooi verhaal, en ik snap je beweegredenen.
Ik zie er hier in Flevoland zo af en toe wel eens eentje voorbij komen. Gaan met een aardige gang. Nu hebben we hier ook mooie lange wegen en fietspaden waarop je lekker kunt doorrijden.
Of ik het zou gaan doen weet ik niet, ik heb nog nooit op één gereden.
Qua werk zit ik op 30 kilometer met de fiets, 26 per auto. Zou dus moeten kunnen.
Nadeel voor mij is denk ik de onregelmatigheid van mijn werk, ik werk ook wel tot 12 uur 's nachts, en om dan nog een 3 kwartier te moeten fietsen?
Ik zou misschien nog eerder voor een scooter kiezen.
Maar ik ben benieuwd naar je verdere bevindingen, vooral in de koudere maanden.

Michaell

In Flevoland had ik jaren terug toen ik nog voor Fietned reed ook mijn eerste ervaringen met de Speed pedelec. Ik had toen een aantal klanten in Almere die de fiets gebruikte om naar hun werk te rijden in Amsterdam. Je hebt daar inderdaad geweldige rechte en brede fietspaden met goed overzicht. Studenten nemen in de regel het OV dus de fietspaden zijn (toen die tijd in ieder geval) relatief vrij van verkeer waardoor je lekker kon doortrappen en zo alle Amsterdamse files kon vermijden. Ik wist van het bestaan af, maar had er nog nooit op gereden.
Daarna heb ik kort gewerkt bij een Stromer dealer (de Mercedes onder de speed pedelecs) in Utrecht waar ik een cursus kreeg en ook echt ervaring ermee op kon doen, omdat ik er vanaf dat moment echt op kon rijden (testritjes na reparaties of rijklaar maken en natuurlijk nieuwe modellen testen).  Al was toen de wetgeving nog wat onduidelijk. Toen hadden ze nog een blauw plaatje (vanaf 2017 meen ik moest deze omgeruild worden voor een gele).

Het zijn inderdaad hele rappe fietsen. Mijn werk is 20Km rijden en ik doe er ongeveer 20 tot 30min over. Met de auto 30 (Ik moet met de auto een bochtje rijden omdat ik niet ermee door smalle bosweggetjes mag). Maar ik werk gewoon tot 17:00u. Ik kan me voorstellen dat je om 0:00u niet echt zin meer hebt om nog te fietsen. Zeker in de winter niet waar het middernacht ook nog eens stervents koud is! Laat staan als het dan nog gaat regenen ook...... Brrrrrrr... Op een scooter lijkt mij juist veel kouder (je beweegt immers niet). Maar deze gaan in de praktijk wel harder (rond de 60 ofo zie ik gemiddeld als ik opvoeren niet meetel).

Voor de kou heb ik mij voorbereid: Maar hoe het zal gaan en bevallen is natuurlijk nog de echte vraag. Ik ben ook de jongste niet meer dus inmiddels heb ik er meer respect voor gecreëerd.
Voor de regen heb ik een 2 delig regenpak gekocht (€30,- bij de Hema). en mocht het echt koud worden heb ik natuurlijk wel dikke kleding, maar ik heb ook nog een motorpak (ik rij ook motor) die mij bij 130Km/h en -7Gr nog steeds warm weet te houden. In extreme gevallen kan ik de motorjas en motorhandschoenen aantrekken. De motorbroek erbij lijkt wat overdreven, maar wie weet (dat gaat er raar uitzien! :D ).
Maar het blijft een fiets natuurlijk! Je moet blijven trappen. Hierdoor creëer je natuurlijk ook je eigen warmte en ook de regenjas is behoorlijk warm en is natuurlijk ook winddicht. .

Ik heb inmiddels de eerste week op de fiets gereden en tot nu toe gaat het nog prima wat betreft het weer. Het regenpak was zeer effectief de paar regenachtige dagen. Ik bleef droog en warm. Maar de echt koude temperaturen in combinatie met regen en sneeuw moeten nog komen natuurlijk. Ik zit er aan te denken om ook voor de fiets een winterbandenset te kopen (ja, die bestaan).

Ik zal mijn ervaringen blijven posten.

LeoZandvliet

in de winter is er qua licht niet veel verschil om 17:00 of 00:00 ;)
Eerlijk gezegd vind ik het helemaal geen maf idee, juist zeer goed ook ivm 'je leeftijd'. Bewgeging is super belangrijk.
Ik heb jaren terug een windstopper gekocht voor op de fiets, super investering. Heb je ook overschoentjes om je schoene droog te houde ? Ik heb altijd nog natte sokken bij regen, moet nog is zoiets hebben maar fiets nu te weinig.
Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996

Michaell

Eens! Beweging is ook super belangrijk. Hoewel ik nu pas 1,5 week fiets merk ik inderdaad dat ik toch al iets fitter ben geworden. Nog geen dag en nacht, maar ik merk wel voorruitgang. Dat vindt ik best positief! Wie weet hoe ik me voel over een jaar ofzo. Ik laat nu al de auto eigenlijk al staan (ookal regent het, pak ik toch de fiets).

Alleen op de fietspaden moet ik ff rustiger aan doen nu. Want, jawel de herfst vakantie is voorbij, dus de grote fietspaden zijn nu weer lekker druk met scholieren die met 3a4 naast elkaar rijden en nog niet helemaal weten dat je ook even "achter elkaar" kan fietsen als iemand ze wil inhalen ipv stuur tegen stuur naast elkaar en dan 10Cm ruimte voor mij creëren waar ik tussen moet passen ofzo. Dus zo nu en dan geef ik ff aan dat achter elkaar fietsen ook tot de mogelijkheden des levens behoord en na een minuut voorzichtig proberen lukt het ze dan toch eindelijk en heb ik ineens een half fietspad over waar ik toch langs kan Haha!

En je ziet allemaal leuke dingen ineens. Als ik in de auto zit zie ik eigenlijk alleen maar de bumper van mijn voorligger. Nu werd ik een paar dagen geleden omsingeld door een kudde schapen op de Veluwse heide toen ik naar mijn werk fietste! Er zit hier verderop een schaapskooi die van tijd tot tijd schapen op de heide neerzet om de heide te "snoeien". Ik moest heeeeeeeeel rustig ertussendoor fietsen maar ze waren niet bang voor mij. Met de auto kan ik daar niet rijden en moet ik inplaats daarvan een klein stukje snelweg pakken tussen Nunspeet naar afslag Nunspeet-oost (2Km). Deze was ik anders nooit tegen gekomen en dat was best leuk! De herder incl hond waren er ook bij en die haalde de schapen ff van het fietspadje af,  :)

Dat is een heel goed idee zo'n windstopper! Nu heb ik gewoon een dikke bouwvakkers jas aan. Hoewel warm is die niet supercomfortabel op de fiets, want het is best een dikke zware jas.
Ook overschoenen zijn er erg goed idee! Vandaag regende het een klein beetje om 17:00. Niks noemenswaardigs, maar door de plassen op het fietspad waren mijn schoenen en het onderste deel van mijn broekspijpen best nat geworden. Ik zal morgen ff kijken bij accell wat ze hebben! Ik kan toch alles inkopen tegen inkoop exc. BTW. En als ik het contant afreken bij mijn werkgever zonder bonnetje vindt die alles best. ;)

de Boeing

Herkenbaar verhaal, ik heb afgelopen zomer ook een E-bike gekocht, ondanks dat ik mezelf er nog wat te jong voor vind  ;D (ik fiets veel, en vroeger veel op de mountain-bike).

Maar goed, hoe graag ik ook met mijn oude Volvo rij, ecologisch is het niet te noemen (geen enkele auto). En ook de verkeersdrukte hier is echt absurd aan't worden. Ik sta bijna overal in de file, zelfs in een boerengat buiten de spits?! We weten allemaal wat er moet gebeuren, minder verplaatsingen en als we die wel doen dan zo duurzaam mogelijk. Maar wat blijkt: het autogebruik (en vliegen) neemt alleen maar toe... Hoe op te lossen? tja zeg het maar... dat het (veel) duurder moet worden lijkt me helaas 1 van de weinige oplossingen.

Ik heb ondertussen al 2000km gefietst op 2 maanden en dat bevalt heel goed, al moet ik ook bekennen dat ik de auto nog pak als het heel slecht weer is. Dit is trouwens mijn kiloknaller:

IE-bike, ex lease en in die 3 jaar amper een druppel olie of liefde gezien. Ik heb er dus flink wat onderhoud aan moeten doen, voorzien van nieuwe drivetrain en wat andere (minder noodzakelijke maar wel leuke) upgrades. Vroeger veel gesleuteld aan mountainbikes, dus dit voelt als terugkeer naar een oude liefde, haha.

Ik heb ook met alle types motor proef gereden maar moet zeggen dat ik enkel de middenmotor (dit is een Bosch CX trouwens) prettig  en natuurlijk vind fietsen. Een achterwielmotor valt voor mij toch meer in de categorie: elektrische scooter, ja je kan trappen maar de meeste Stromer (en vergelijkbare) speed pedelecs die ik zie voorbij komen met een rotvaart, terwijl de voetjes in een slow motion beweging ronddraaien ... dan weet je, dit is 95% E en 5% Me... Maar goed, nog altijd stukken beter dan de auto nemen. Met een middenmotor moet je inderdaad nog zelf aan de bak, wil je 45km/h halen.

Dit is overigens een mtb-frame, die dan door Cannondale wat ge-urbaniseerd is, wat ik  wel prettig vind omdat ik hem ook vaak het bos in stuur. Er is de laatste jaren veel veranderd aan de geometrie van mountainbikes waardoor ik nu eindelijk een fiets kan vinden die mij past (ben aan de lange kant en nu is me ook duidelijk waarom ik vroeger zo vaak over het stuur ben gegaan, die mountainbike van toen voelt nu echt aan als een veel te klein kinderfietsje). Tot nog toe: alleen maar fantastisch! (totdat ik er een keertje mee onderuit ga, dan komt er wellicht een dipje in de enthousiasme-curve ;D  met daarna een afvlakking). De prijzen die ze nieuw voor deze fietsen vragen is ook zot. In essentie is dit een mtb van 1000 euro (qua specs) met 2 spatborden, een motor en een accu. Dat deze 2 laatste duur zijn lijkt me duidelijk, maar geen 3500 euro extra. Dat gezegd zijnde, er zijn leuke koopjes te doen, zeker 2dehands (zoals deze 8) ).

Er zit een 500W accu in (bijna 4j oud nu) en daarmee kan ik 40km rijden ongeveer op de middelste ondersteuning stand. Dit is vaak net wat te krap dus ik overweeg een nieuwe 625W accu, of een extra range extender voor de keren dat ik wat verder wil. Dit laatste heeft als voordeel dat de fiets niet zwaarder is op kortere tripjes.

henry classic v70

..die belastingplannen zijn toch nog niet doorgevoerd? overigens lees ik dat het geen 2025 is maar 2026
Zijn trouwens de plannen van een demissionair kabinet  :azn:  lees dit artikel maar, laatste zin zegt ook wel wat...

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/belastingplan-2024-meer-mrb-voor-lpg-oldtimers-en-campers/
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Michaell

Wow! Wat een gave fiets De Boeing!! Met een mooie vette Bosch CX middenmotor. Bosch blijft mijn favoriete middenmotor. Het CANbus systeem heeft een extreem hoge foutcorrectie, waardoor je daar eigenlijk nooit storingen in de communicatie hebt. Als er iets is, is er ook echt iets aan de hand (Maar er gaat vrijwel nooit wat mis met Bosch. Zijn erg goed gebouwd!). Ook de app op je telefoon is reuze handig en bevat veel interessante info en je telefoon kan zo je display zelfs volledig vervangen incl navigatie. Cool stuff!

Gave voorvork ook! De enkele poots vork heb ik al heel erg lang niet meer gezien in het wild. Fiets ziet er erg strak en lichtgewicht uit, en met een krachtige 85Nm (E)ATB motor!

Ik rij nu inmiddels een dikke week op de fiets en dit is tot nu toe mijn beleving:

Je hebt gelijk kwa cadans!. Als ik 40Km/h of harder fiets heb ik een lage cadans. 95% E en 5% me klopt wel. Op de fietspaden rij ik liever zelf. Standje 3 (van de 4) en een versnelling met een lekkere cadans. Dan zit ik rond de 30 tot 40Km/h en is het een beetje 50%.. De fiets heeft zowel een kracht als een rotatie sensor. Dus hij pikt je cadans en koppel wat je zelf geeft op en verwerkt dat in de mate van ondersteuning aan de hand van de geselecteerde stand word bepaald hoe rustig of krachtig hij daarop reageert. Hierdoor kan ik in de hoogste stand toch keren op de weg zonder voeten aan de vloer (net als Bosch). Dit hoef je niet te proberen met een voorwielmotor met alleen rotatiesensor! Daarbij kun je ook je telefoon verbinden via bleutooth (Net als de Bosch) en met de App kun je dit nog fine tunen en aanpassen enzo.
Ook kun je de firmware via je telefoon updaten. Deze week heb ik een update geïnstalleerd wat een probleem zou corrigeren met het schakeladvies. Ik zag geen problemen daarin, maar ok. Hij is weer bij nu. :)

Maar op de weg tussen de auto's wil je wel echt snelheid halen en houden om het verkeer verder niet onnodig te hinderen en te irriteren wil je gewoon door. Eigenlijk tot je weer het bromfietspad op mag. Met 35Km/h kom je er gewoon niet. Dan ontkom je niet echt aan hoogste stand en door de eventueel harde tegenwind snijden. Eigenlijk wil je daar zo snel mogelijk weg. Al begint het inmiddels goed te wennen. Maar het voelt vreemd als fietser daar te rijden. Daarbij heeft de Qwic een kleine accu (735Wh). Dit is na de accu upgrade. Hoewel de Qwic iets sneller is en een sterkere motor dan een Stromer ST3 (ongeveer 3Km/h harder en 50Nm vs de 35Nm van de Stromer) Heeft de stromer het dubbele kwa accu (plus minder koppel is ook nog eens een lagere belasting van de accu!). Als ik normaal fiets (Lage stand max 25Km/h) haal ik 150Km. Maar op power met 47Km/h (op GPS) reduceert dat naar 55Km actieradius. Ik zit er aan te denken om volgend jaar een 2e accu te kopen (Rond de €1100,- consumenten prijs). Maar voor mijn werk voldoet het prima. Maar voor een dagje normaal fietsen is het net an. Na 4-5 uurtjes moet hij wel aan de lader. Maar gelukkig is de Qwic erg licht. En een achterwiel motor bevat geen tandwielen zoals een midden of voorwiel motor wel heeft. Dus geen weerstand als de motor uit is, alleen extra gewicht. De fiets fietst ook zeer licht met de ondersteuning uit. Je kan er prima ondersteuningsloos mee fietsen. En zelfs met lege accu blijft je lamp branden (handig in het donker).

Kwa remmen heeft de Qwic de Magura MT5e. Dit zijn hydraulische schijfremmen met 4 zuigers per klauw. En wow, wat een stopkracht!!! Ik heb nog nooit een fiets gehad die zo belachelijk snel stilstaat in een noodstop situatie! De Qwic heeft geen ABS (Ja, het systeem is beschikbaar voor fietsen. Bosch heeft dit samen met Magura naar de fietsenwereld gebracht), maar ik bleef wel stabiel. Een goede keus voor een speed pedelec. Remmen zijn nog altijd belangrijker dan snelheid. En hoe harder je gaat, des te meer je remmen moeten kunnen.

Ik weet precies wat je bedoelt kwa weer en verkeer! Verkeer hier valt nog wat mee in ons kleine derpie. De A28 staat soms ff vast ri Harderwijk. Maar ik hoef er maar 2Km op te rijden. Dus ik ben er ook zo weer vanaf met de auto. Dat valt hier nog mee. Gisteren had ik voor het eerst een echt slechte regenachtige dag met de hele dag harde regen. Maar toch heb ik de fiets gepakt! Maar ik zou liegen als de verleiding om de auto te pakken er niet was. Maar ik ga dit toch vroeg of laat meemaken, dus kijken hoe het gaat! Dikke werkbroek aan. Winterjas aan, werkschoenen aan met daarover een 2 delig regenpak. Ik bleef hartstikke droog en warm! Zo doende had ik direct ook geen moeite met de regen. Speed pedelec helm op en het kleine vizier voor de ogen omlaag wat mijn ogen beschermde tegen de regen. Ik had nergens last van. Tenminste..... Mijn schoenen en sokken waren doorweekt! (Yes, ik ga inderdaad overschoenen regelen!). Maar ik zag deze bui al hangen. Dus ik had extra werkschoenen en droge sokken mee in mijn rugzak. Dus in de werkplaats een schoenen en sokken wisselen en ik was klaar.
Eind vd dag waren mijn eerste paar schoenen weer droog. Mijn sokken nog niet. Natte sokken in de plastic tas en het 1e paar schoenen weer aan. Thuis heb ik weer droge schoenen en sokken.

Dus op natte schoenen en sokken na beviel het echter prima de regen. Eenmaal fietsend had ik de auto niet eens meer in mijn hoofd. Het weer deed mij echt niks meer. Ik was immers warm en droog. Met 47Km/h door de plassen heen ratsen was nog best leuk ook. De brede banden verplaatsen best veel water (allemaal over mijn schoenen haha(! :)
Thuis gelijk de fiets droog en schoongemaakt voor de volgende dag.

Mijn ervaring tot nu toe is super positief. Regen is geen bezwaar gebleken met de juiste kleding. Kou en sneeuw ga ik nog testen.
Ik rij nu een ruime week op de fiets en het valt mij op dat ik de auto nu al aan het vergeten ben. Ik denk eerder aan de fiets te pakken dan dat ik ff met de auto ga. Met speedy ben ik er immers ook snel als ik wil. Dus tot nu toe ziet het er slecht uit voor de auto.

Michaell

#8
Citaat van: henry classic v70 op 28-10-2023 11:06:05..die belastingplannen zijn toch nog niet doorgevoerd? overigens lees ik dat het geen 2025 is maar 2026
Zijn trouwens de plannen van een demissionair kabinet  :azn:  lees dit artikel maar, laatste zin zegt ook wel wat...

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/belastingplan-2024-meer-mrb-voor-lpg-oldtimers-en-campers/

Interessant artikel! Thx voor de link.
Ik weet dat de plannen inderdaad nog niet vast staan. Maar ik acht het zeer aannemelijk dat dit wel gaat gebeuren.
Ze willen van fossiel af en dat gaat ook gewoon gebeuren. Brandstofprijzen en belastingen zullen daardoor ook nooit zakken. Benzine is niet duur zei mijn vader vroeger altijd. Zo goedkoop als het NU is wordt het nooit weer! En damm hij heeft gelijk.
De houderschapsbelasting zal ook niet minder worden. En kilometerheffing als die er ooit komt zal nadeliger uit vallen voor fossiel rijders dan voor elektrische voertuigen.
Betalen gaan we toch en ik betaal nu eigenlijk al meer aan belastingen per maand dan ik aan mijn hobby uit kan geven. Met pijn in mijn hart houdt het gewoon een keer op.
De "prikkel" (meer mes in mijn rug) heeft gewerkt! Ik ga de auto weg doen en over op elektrisch(e fiets) . En betaal dan ook echt niks meer kwa motorrijtuigen belastingen.
Dat geld wat ik overhou kan dan weer naar mijn hobby.

Maar ik wacht inderdaad nog tot maximaal 2026 om te kijken wat er gebeurd (had ergens 2025 gelezen, maar ik heb me kennelijk met een jaartje vergist). Maar het ziet er toch naar uit dat mijn hobby ten einde is tot mijn grote verdriet.
Maar aan de andere kant ga ik ook weer tot mijn vreugde een oude hobby weer oppikken die ik veel ste lang verwaarloosd heb. En dat is de fiets. Wat tot nu toe erg goed bevalt!

Op wie we ook mogen stemmen. Uiteindelijk blijven het dezelfde mensen die in de stoelen blijven zitten in de 2e kamer. Ik verwacht geen revolutionaire veranderingen en zeker niet op dit onderwerp. Tenzij heel Nederland op FvD of PVV gaat stemmen (hoop persoonlijk van niet) zal dit in ieder geval niet veranderen is mijn verwachting.

We gaan het zien. Maar ik bereid me al in ieder geval voor.

Michaell

Weer ff een kleine update van mijn kant.
Momenteel zit ik ziek thuis. Heb denkik toch iets te pakken gehad tijdens het fietsen. Want ja.... Geen kachel, airco en geen dak boven je hoofd.
Gelukkig valt het inmiddels mee. Snip verkouden, last van mijn keel, stem kwijt, ligt in mijn hoofd en koorts. Typische eindejaars griepje. Niks wat onder de dekens blijven met een lekkere kop warme chocomel met slagroom en wat chocopoeder erop niet fixt. :)

Ondanks dit bevalt speedy mij nog steeds zeer goed! Slecht weer en regen begint voor mij steeds minder een obstakel te worden om niet de fiets te pakken. Ik begin eraan te wennen inmiddels. De auto staat inmiddels alweer 3 weken stil. En ik voel in mijn portemonnee nu al de besparing op brandstof. LPG is hier vrij goedkoop. laatst getankt voor €0,69 per L. Onderin Flevoland net boven Harderwijk. Hier in het dorp is het wat duurder: €0,77

Echter kan zelfs de LPG prijs niet op tegen gratis! Ik laadt de accu van mijn fiets gewoon op mijn werk op. en ookal zal ik dat thuis doen, zal dat geen impact hebben op mijn termijnbedrag.
De auto is echter nog niet geschorst. Dus dat zal bizar gaan worden zodra ik dat ga doen. En ik krijg van mijn werkgever een royale reiskosten vergoeding elke maand van boven de €100,- waar ik zelfs met de auto uit kom. Dus met de fiets is dat een dikke vette bonus winst geworden!

Ook op de weg rijden blijkt veilig te kunnen. Tot op heden houden automobilisten keurig afstand en waar het kan geef ik ze gewoon de ruimte om mij veilig in te halen binnen de bebouwde kom. Ik steek goed zichtbaar mijn hand uit als ik afsla en sorteer ook gewoon voor wat de doorstroming bevorderd. Wel heb ik 1x een vrachtwagen achter mij gehad die duidelijk niet volledig op de hoogte was van de wet en regelgeving betreffende speed pedelecs. Deze hield keurig afstand, maar begon op een gegeven moment ff kort te toeteren, maar daar bleef het ook bij en ik zwaaide vriendelijk terug. Eenmaal op het fietspad zag ik een oudere man achter het stuur en we zwaaide nog even naar elkaar en reed hij door. Niks aan de hand dus verder en uiteindelijk was dat ook wel weer grappig.

Vreemd genoeg zie ik de laatste tijd meerdere speed pedelecs! Ik kom dagelijks een zwarte Stromer tegen die in tegengestelde richting rijdt en ook in Uddel rijdt er een stromer die ik van tijd tot tijd tegenkom. Deze laatste rijdt echter illegaal op het fietspad en heeft zijn kentekenplaat verwijderd. Dat is nou weer jammer, want dat is nou weer net niet de bedoeling natuurlijk.
De politie herkent je namelijk echt wel: Plaatje is er afgevallen. Ja tuurlijk joh! Ze zitten ook zo beroerd slecht vast....... ;) ;)
https://www.youtube.com/watch?v=2OoIOUkT7OM
https://www.youtube.com/watch?v=TPeHe48-z6I
De bovenstaande afleveringen zijn al wat ouder. Toen moest een speed pedelec nog een blauw plaatje hebben. door een toen nog maas in de wet.

Dus het lijkt erop dat meerdere mensen op hetzelfde idee zijn gekomen! En dat is wel leuk natuurlijk.

Ik heb de auto volgend jaar nog nodig omdat ik een belofte heb gemaakt nog voor Energy4all te gaan rijden. En dat ga ik ook weer doen!
Daarna gaat de auto de verkoop in tot mijn nog steeds grote verdriet. Maar daar moet ik gewoon ff doorheen bijten. En kan ik ondertussen nog even rustig kijken wat voor mij alternatieven zijn om naar Bormio te rijden voor Energy4all. Ik zit momenteel te denken aan de auto trein en daar de motor op te laden. Deze stopt ook ergens boven in Italie en dan moet ik nog 200Km met de motor verder rijden naar Bormio. Dat is goed te doen.

Zo. Nu eerst weer een kop chocomel pakken. En dan weer onder de dekens op de bank een filmpje kijken. "a bridge to far". Ik ben groot fan van de oudere WW2 films.
En ik heb als filmfanaat een indrukwekkende collectie films op (S)-Betamax, (S)-VHS, DVD, Blu-Ray en HD-DVD. Dus ik vermaak me voorlopig wel. :)

Michaell

#10
Gisteren ff pech gehad met de Volvo.

Ik had een klein beetje speling op het achterwiel gedetecteerd bij speedy. Ik kon dit gisteren onder garantie laten verhelpen en dat is ook keurig gedaan bij de servicepartner van fietsenwinkel.nl in Harderwijk (zolang er garantie op zit ga ik er niet zelf aan sleutelen).

Maar het regende gisteren de hele middag. Dus ik dacht, ik gooi Speedy ff in de Volvo en rij er ff heen.
De Volvo stond alweer 3 weken stil ofzo, dus kan die weer ff starten en warmlopen. Althans, dat was het idee.

De Volvo wou bijna niet starten. Hij liep ook direct op 2a3 poten en trilde als een gek. Lambda lampje ging ook na een seconde ofzo aan. Maar ik voelde overduidelijk een beste misfire, dus ik hoef hem daar niet voor uit te lezen.
Ff wat gas geven en de rest begon weer mee te doen en daarna liep die weer normaal stationair. Maar als ik gas gaf werd de auto een trekker met een 3 cilinder Diesel erin. Absoluut geen power (kon niet eens optrekken) en op LPG sloeg die ook direct uit en bijna niet meer starten. Motor op benzine warm laten draaien stationair 20min lang ofzo. Maar dit veranderde niet.
Ok, dan maar met de fiets de regen in. Dus ik op de fiets naar Harderwijk. Fietsenmaker had de fiets gefixt en ik weer terug. Maar wat is er loos met de Volvo?

Ik vermoed de stroomverdeler van de ontsteking. Het voelde allemaal aan als een ontstekingsprobleem. De bobine vonkt overduidelijk en de kabels en bougies zijn niet oud. De verdeler is de enige waar ik niet wat aan gedaan heb, dus is mijn eerste verdachte. Vandaag ff los gehad en ja hoor. Het midden stukje van de ronddraaiende rotor is helemaal weggesleten (het kunststof onder het koper is zichtbaar geworden) en het uiteinde is vrij ruw weggevreten. Alle koperen contacten zijn groen en alles daaromheen wat rood hoort te zijn is pikzwart. Het heeft duidelijk lekker zitten knetteren daar binnenin (jammer dat die niet transparant is! Lijkt me cool om te zien wat erin gebeurd). Verbaast me dat hij nog "iets" deed. Nou duidelijk. Het is gewoon tijd voor een nieuwe verdelerklap en rotor.

Heb nog een echte gebruikte chingsjong nr42 verdelerklap liggen met rotor. Hoewel die OK oogt zijn de contacten van zowel de verdelerklap als de rotor van aluminium (goedkope shitzooi dus!). Ik heb geen zijn om het later nog eens te doen. Ik bestel gewoon een nieuwe Bosch bij estate. Tot die tijd moet de Volvo nog maar ff wachten. Maar gelukkig is het iets simpels.

Edit: YES! Een Russische automonteur heeft een transparante verdelerklap laten maken! Coooooool. :)
Jammer dat het filmpje vertaald is (Veel humor en bepaalde uitspraken gaan altijd verloren) maar this niet anders. Ook leuk dat hij laat zien wat er gebeurd als de ontstekingstiming word aangepast. Leuk om te zien.
https://www.youtube.com/watch?v=FCBw11fymiQ

Emiel

Ik heb nu 2 jaar een dure specialized speed pedelec, middenmotor en ketting.

Nooit meer.
Met het Nederlandse weer vreet het kettingen en tandwielen. Schoonmaken wat je wilt, tussen de 800 en 1200 km is het op. Als ik nu de keuze zou hebben dan met riem.
Het is wel heerlijk, ook bij deze temperaturen.

Ik pak wel de fietspaden mee (gedoogd hier). Aantal bijna dood ervaringen gehad tussen de auto en dat risico is mij te groot.

Michaell

Oh, nice! Foto? :)

Een middenmotor vraagt inderdaad erg veel van je ketting. Het hogere koppel wat middenmotoren kunnen leveren gaat via dezelfde ketting naar je achterwiel. De belasting is dus veel hoger. Zorg er om die reden ook voor dat jouw fietsenmaker ook een speciale E-bike ketting monteert. Deze zijn duurder, maar ook een stuk sterker.
Daarbij worden ook tegenwoordig veel smallere (eigenlijk derailleur) kettingen gemonteerd. Deze passen beter in een kettingkast. Je zou kunnen overwegen om een "wide" ketting te monteren (niet mogelijk voor derailleur fietsen!). Deze zijn nog een schop sterker! En er zit nauwelijks prijsverschil in. KMC maakt hele goede sterke kettingen.

Je kan in theorie jouw fiets ombouwen naar riem. Vroeger hadden riem fietsen de keiharde eis dat de "kettinglijn" echt recht moest zijn. Dit maakte het voor veel frames niet mogelijk omdat van nature deze lijn niet volledig recht was (wat voor een ketting niet uit maakt. Kijk maar naar derailleur fietsen hoe scheef deze kan staan!). Inmiddels zijn we alweer wat jaren verder en hebben riemen een groef in het midden die ook op de tandwielen zit. Nog steeds moet deze lijn redelijk recht zijn, maar er zit veel meer tolerantie in dan vroeger.
Het grootste struikelpunt is dat de achtervork deelbaar moet zijn voor een riem (Een ketting kun je breken. Een riem niet om deze om het frame heen te leggen). Er zijn echter bedrijven die dit op een nette en stevige manier kunnen. Al en al ben je goedkoper uit dan een nieuwe fiets.
Heb je een derailleur fiets? Hier is het ombouwen naar riem een stuk lastiger en kostbaarder.

Ik heb een achterwiel motor. De belasting van de ketting is hier een heel stuk lager. De motor draait het achterwiel direct. Alleen het restant van mij wat ik er zelf op zet naar het achterwiel gaat via de ketting. Die kracht is lager dan bij een normale fiets. Ik zie in de praktijk dat achterwielmotoren erg lang met een ketting kunnen doen.

Spijtig te lezen dat je slechte ervaringen hebt met de speed pedelec.
Ikzelf heb de mazzel dat ik in een relatief rustig dropje woon. Ook mijn rit naar mijn werk gaat door 2 andere kleine dorpjes (Elspeet en Uddel). Hier valt hem mee met het tussen de auto's rijden. Maar het zijn ook geen brede drukke wegen en in 1 dorp ga ik door het centrum waar fietsers sowiezo op de weg rijden.
Ik ben zelf ook motorrijder en ik laat ze er ook gewoon niet langs als ik vindt dat het niet kan! Ik rij links op de weg in het wielspoor van de auto's. Maar ja tegen bumperklevers doe je natuurlijk weinig. :(

Maar als je in een drukke stad woon of een paar grote wegen over moet kan ik me voorstellen dat automobilisten de "trage" speedpedelec niet waarderen. Een middenmotor fiets heeft toch al veel meer moeite om 45Km/h te rijden. Dat ga je niet volhouden. Dit verergert de situatie. En dat is zeer jammer! Het is een geweldig vervoersmiddel en goed alternatief voor de auto! Jammer dat wet en regelgeving en opgefokte automobilisten dit zwaar verpesten. Er zijn inderdaad gemeenten die het dogen op bepaalde stukken om op het fietspad te rijden. Maar als je een handhaver of agent hebt die toch besluit je te bekeuren heb je alsnog geen poot om op te staan. Het blijft een risico.

Ook zijn er stukken waar de gemeentes aan het kijken zijn om een uitzondering te maken voor speed pedelecs om op het fietspad te mogen rijden terwijl echte brommers de weg op moeten. Maar eerder dat rond is......
Dit is ook de reden waarom bij veel speed pedelecs "de kentekenplaat eraf is gevallen".

Jerra

Hoe bevalt het je nu met de gladheid?
Ik doe mijn schamele woon-werk verkeer met de "normale" elektrische fiets en hoewel ik als oldtimer liefhebber een bloedhekel aan pekel heb vond ik het toch behoorlijk glibberig vanochtend  ;D

Kan me voorstellen dat een ijsplakkaatje en 45 km\h geen goede combi zijn op de twee dunne bandjes.
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

de Boeing

Glad ja, dat is op hoge snelheid wel even uitkijken. Ik had daarom vandaag maar weer eens mijn akoestisch fiets gepakt @25km/u krijg je het daar bovendien ook nog eens lekker warm van.  ;D


En oei: https://nieuwsfiets.nu/2023/11/21/qwic-nu-echt-failliet-hoop-op-doorstart-blijft/