Kachelventilator storing

Gestart door fieldhof, 02-12-2023 15:14:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fieldhof

Dag mede-forummers,

Ik heb de laatste tijd het probleem dat de kachelventilator (aanjager, blower etc.) het nagenoeg nooit doet. Bij uitlezen kom ik op codes 126 en 411 uit. 126 is voor de temp meter boven de passagier, maar de 411 geeft aan dat de aanjager vast zit of teveel stroom trekt. Nu heb ik 'm al een keer vervangen voor een ander exemplaar, maar zonder resultaat. Nu ben ik er achter gekomen dat de ventilator het wel altijd doet als ik het contact op 2 heb staan (zonder dat de auto aan staat). Als ik de auto vervolgens aanzet dan vliegt die weer in de storing en heb ik geen ventilator.

Nu heb ik nog een andere kachelweerstand liggen, maar die heeft niet hetzelfde artikelnummer. De aansluitingen voor de stekkers lijken wel overeen te komen. Kan ik deze zonder problemen omwisselen? Zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben gehad (ventilator werkt wel op contact 2, maar niet als de auto aan staat)?

- fieldhof

Michaell

#1
Lijkt inderdaad een beetje op een kapotte kachelweerstand. Aannemend dat de nieuwe ventilator juist is gemonteerd en vrij draait of er geen takje of andere rommel tussen is gekomen via de luchtinlaatpoort (volgens mij kun je erbij via de luchtinlaatpoort onder de kunststof kap bij de passagier ruitenwisser. Dan kun je zien of deze soepel draait terwijl hij gemonteerd zit en de boel schoon is).
Mocht je die niet hebben: Investeer in een interieurfilter! Zijn niet duur en zorgt ervoor dat er geen zooi in komt. Filter is ongeveer €10,- en de ombouw adapterplaat voor het filter kost ook de wereld niet.

Dat het artikelnummer niet overeenkomt hoeft geen ramp te zijn. Kan immers aftermarket zijn. Het is een regelbare weerstand, dus lager dan 0V en hoger dan de accuspanning kan er nooit uitkomen. Dus er gaat niks stuk. In het ergste geval doet hij het gewoon niet en krijg je een foutcode erbij. Dan kun je hem altijd nog weghalen. Als hij gewoon past zou het gewoon proberen. Weet wel dat de 850 vrij kritisch is met OEM elektronica en sensoren. Aftermarket kan vage problemen en storingen veroorzaken. Maar een kachelweerstand is een dom ding. Volgens mij werkt dat verder wel prima

Het is vrij aannemelijk dat de kachelweerstand kapot is. Deze word zeer heet als de motor vast zit en door het gebrek aan lucht circulatie (de koelribben van de weerstand zitten in de luchtbuis) brand deze intern door. De motor gaat immers meer stroom vragen omdat hij wel wil draaien, maar vast zit. Deze stroom moet ook door die arme weerstand heen om bij de motor te komen. Als alleen de vol gas stand van de aanjager werkt, is de weerstand kapot.

fieldhof

Citaat van: Michaell op 02-12-2023 15:49:04Lijkt inderdaad een beetje op een kapotte kachelweerstand. Aannemend dat de nieuwe ventilator juist is gemonteerd en vrij draait of er geen takje of andere rommel tussen is gekomen via de luchtinlaatpoort (volgens mij kun je erbij via de luchtinlaatpoort onder de kunststof kap bij de passagier ruitenwisser. Dan kun je zien of deze soepel draait terwijl hij gemonteerd zit en de boel schoon is).
Mocht je die niet hebben: Investeer in een interieurfilter! Zijn niet duur en zorgt ervoor dat er geen zooi in komt. Filter is ongeveer €10,- en de ombouw adapterplaat voor het filter kost ook de wereld niet.

Dat het artikelnummer niet overeenkomt hoeft geen ramp te zijn. Kan immers aftermarket zijn. Het is een regelbare weerstand, dus lager dan 0V en hoger dan de accuspanning kan er nooit uitkomen. Dus er gaat niks stuk. In het ergste geval doet hij het gewoon niet en krijg je een foutcode erbij. Dan kun je hem altijd nog weghalen. Als hij gewoon past zou het gewoon proberen. Weet wel dat de 850 vrij kritisch is met OEM elektronica en sensoren. Aftermarket kan vage problemen en storingen veroorzaken. Maar een kachelweerstand is een dom ding. Volgens mij werkt dat verder wel prima

Het is vrij aannemelijk dat de kachelweerstand kapot is. Deze word zeer heet als de motor vast zit en door het gebrek aan lucht circulatie (de koelribben van de weerstand zitten in de luchtbuis) brand deze intern door. De motor gaat immers meer stroom vragen omdat hij wel wil draaien, maar vast zit. Deze stroom moet ook door die arme weerstand heen om bij de motor te komen.

Zoals aangegeven, draait de ventilator 9/10 keer wel als de auto niet aanstaat, maar als ik de auto aan zet dan geeft die een storing aan. Er zit dus geen tak oid tussen. Interieurfilter zit er al in. Ik ga het binnenkort eens proberen met die andere kachelweerstand. PS, is geen nieuwe ventilator in gekomen, maar een andere gebruikte. De motor loopt gewoon soepel en als ik 'm rechtstreeks op 12v aansluit gaat die ook altijd aan

Michaell

Dan lijkt dat in orde.

Heb je een ECC unit? Zo ja, kan die ook kapot zijn. Makkelijkst is deze even uit te wisselen. Misschien zit er een forummer bij jou in de buurt waarmee je hem ff mag uitwisselen om te kijken of die dan wel normaal doet. Deze zijn echter wel vrij prijzig. Ik zou dan ff kijken voor een 2e hands unit.
Maar probeer eerst die kachelweerstand. Simpele dingen eerst. :)

fieldhof

Als het goed is heb ik nog wat van die units thuis liggen, als de wisseltruc van de kachelweerstand niet werkt zal ik dat ook proberen. Bedankt voor de suggesties!

Michaell

Nice! Dan gaat het volgens mij helemaal goed komen als ik het zo lees!
Als het de ECC unit blijkt te zijn kun je altijd de oude kachelweerstand nog even terugplaatsen. Als deze toch niet het probleem blijkt te zijn heb je in ieder geval weer gewoon een OEM kachelweerstand terug.

Mocht zowel het vervangen van de weerstand als de ECC unit het toch niet zijn, dan vrees ik dat het in de bekabeling zit.
Een dosis contactspray doet vaak wonderen. Dit heeft bij mijn wagen ook het een en ander aan vage elektrische storingen opgelost.
Check ook al je massa verbindingen. Een roestige verbinding op een roestig stuk frame is vragen om hitte ontwikkeling en vage klachten (roest is een isolator).
En sowieso deze allemaal even losmaken en goed schoonmaken is altijd een goed idee.

Ook staat de contactschakelaar bekend om slijtage en dat deze vage storingen kan geven. Deze zit achter je contactslot en is een grote lompe complexe schakelaar.
Als de auto op contact staat en de motor draait en je friemelt wat aan de sleutel (zonder deze te verdraaien) en er gebeuren ineens rare dingen (zoals de motor slaat af) dan is deze aan vervanging toe. Deze schakelt meerdere spanningen en kan ook voor rare situaties zorgen.

De 12V accuspanning "brand" in de regel wel door geoxideerde stekkers/verbindingen heen, maar een 5V aansturingsspanning van eem computer heeft daar al veel meer moeite mee. De ECC kan natuurlijk niet zien of horen of de motor van de aanjager echt vast zit ja/nee. Die detecteert een hoge stroom (Ampere) naar de kachelmotor wat deze foutcode triggert.
Dus een aftermarket kachelmotor met een lagere weerstand kan deze ook triggeren, terwijl die prima draait. Maar je gaf aan deze vervangen te hebben door een OEM 2e hands. Dus dat zou bij jou het probleem niet zijn, maar ik bedoel hiermee aan te geven dat als je kortsluiting hebt ergens in dit cirquit dat deze error dan ook kan triggeren.
Maar ik acht deze kans niet groot. De zekering was dan wel gepopt, maar ik zet het er toch even bij. Niet elke verhoging van de stroom overschrijd de waarde van de zekering.

Graag gedaan en succes!
We horen graag of het gelukt is ja/nee. Want wie weet helpt dit ooit ook een ander met hetzelfde probleem. :)

fieldhof

Nou, dat was wel ff een klusje.
- De ECC verwisseld voor een andere met hetzelfde nummer, resultaat: geen verandering
- Kachelmotor ook nog vervangen voor (nog) een andere
- De kachelweerstand vervangen voor eentje van een v70xc uit '99, resultaat: kachelmotor springt aan, maar ook direct weer uit. Niet handig dus
- Printplaat van de originele weerstand in de andere weerstand gezet, resultaat: Kachelmotor springt aan het blijft aan, hoppa. Bij het uitzetten van de auto merkte ik dat de Kachelmotor heel rustig bleef doordraaien. Zelfs met de sleutel uit het contactslot. Zelfs als de "aanstuurplug" uit de weerstand is blijft de motor draaien. Blijkbaar lekt er ergens stroom weg in de weerstand waardoor de mosfet wordt geactiveerd
- Als laatste redmiddel een weerstand van een andere 850 er voor nood maar ingedaan, en dat was uiteindelijk de oplossing. Hatsiekiedee


Ik ben dus nog op zoek naar een werkende weerstand voor een auto met ECC, dus als iemand die nog heeft houd ik me aanbevolen

Nu heb ik nog het idee dat er weinig lucht uit de roosters komt van de ontwaseming. Heb het idee dat er een klep niet helemaal open gaat oid. Weet iemand welke klep dit is?

Michaell

Wow! Jeetje dat was even puzzelen zeg!
Maar gelukkig is de boosdoener gevonden!

Mijn auto heeft hetzelfde probleem (ben alleen te lui het te fixen. Zet gewoon de overige luchtrooster dicht en de ECC op de ontdooistand een dan heb ik een bonk warme lucht tegen mijn raam aan. Kun je even tijdelijk ook doen om iig je ramen te ontzemen in de tussentijd). De luchtroosters onder de voorruit geeft weinig lucht af. Het probleem zit hem inderdaad in een klep die door een stappenmotortje bedient word.
Dit motortje en/of de koppeling tussen beide is het probleem. Dat motortje kun je reviseren/schoonmaken (staat ergens op het forum. ff zoeken).
De 2e is de kunstof verbinding van de klep waar dat motortje op aangesloten zit. Door ouderdom van het plastic breekt deze af of komt er een scheur in waardoor het motortje geen grip meer heeft en de klep niet meer kan bedienen.

Dit motortje is te vinden op de hoogte van de linker knie van de passagier als ik het mij goed herinner. Als je het dashboard kastje eruit hebt zie je hem zitten aan de linker kant op het kachelhuis. Zwart blokje met een stekker erin en 1 schroefje waarmee die vast zit. Schroefje eruit en je kan deze eraf halen en dan zie je het vaak wel.
Het is een beetje behelpen, maar je kan er redelijk goed bij komen met wat gefriemel.
Deze bedient volgens mij ook je voetverwarming. Waarschijnlijk doet die het dan ook slecht bij jou.

fieldhof

Ik heb ff gauw gekeken, ik had mijn middelste roosters in het dashboard dichtzitten. Als ik die open zet dan blaast die er doorheen, ondanks dat ik 'm op het raam zet. Dus waarschijnlijk is inderdaad het motortje of het asje kapot. Ik ga verder onderzoeken!

JohanR

Dat probleem heb ik ook gehad, spoortjes vies op de print van het motortje dat nog echt via baantjes gaat op een print. En ook het asje was afgebroken, gelijmd en middels tyraps verstevigd. Doet nu toch alweer enkele jaren zijn plicht. Er zullen zeker makkelijkere oplossingen zijn, maar je komt bijna nergens goed bij, laat staan dat je het er goed in kunt schroeven. Zijn 3 motortjes en daarvoor heb ik het hele dashboard uitgebouwd, 1 dag werk gerepereerd en alles schoon gemaakt, ook sensoren in de blaasmonden in het dashbord en een dag werk weer inbouwen. Voordeel was dat je de kraakjes eruit kunt halen en de afgebroken punten repareren, daar moet je zin in hebben.
Volvo V90 t5 savile grey, Volvo 855 R black stone sold, Volvo S60 vibrant copper sold, Fendt Farmer 102 S, Volvo 850 champagne sold, Ford Escort sold, Opel Tigra sold, Suzuki GSX 750 F sold.

henry classic v70

Ik had een vergelijkbaar probleem met weinig luchtstroom op de voorruit, roosters dashboard en voetenruimte

https://volvo850forum.nl/index.php/topic,92274.0.html
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

fieldhof

Ik heb eindelijk tijd gehad om er naar te kijken. Heb een motortje eraf gehaald en leek alsof de klep iets bleef plakken. Handmatig open gedraaid en nu lijkt alles weer te werken. Scheelt wel weer met dit natte weer.