Zware achterklep

Gestart door Gijs, 30-11-2005 15:02:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mehn

Citaat van: llinssen op 17-01-2006 19:49:08
MEHN,

Geweldige handleiding. Dankzij met name die tip over de stelbouten was de klus in een klein half uur geklaard ;D

Kijk, weer een tevreden klant  :D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

ewing

Ik sta op het punt om op mijn sedan een achterspoiler te monteren. Als ik deze topic lees lijk ik daaruit af te leiden dat het gewicht van de spoiler zodanig is, dat het aan te raden is (c.q. noodzakelijk is) om nieuwe - zwaardere - gasveren te monteren. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?

mehn

Citaat van: ewing op 18-01-2006 14:23:41
Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?

Klopt. Bij een achterspoiler op de sedan horen andere veren.

Ik meen ooit gehoord te hebben, dus pin me er niet op vast, dat als je de spoiler bij de dealer koopt, dat er veren bij zitten  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

DerWeis

Ook enorm bedankt voor de handleiding!! heb vanmorgen de veren ook vervangen! scheelt echt een heel stuk! Het kliksysteem van volvo waarmee de kappen vastzitten is ook van een betere kwaliteit dan dat van andere merken!! Daar hed ik meestal het probleem dat het eenmalig klikken wou! ;D
Hoe kun je nou rechtlijnig denken in een ronde schedel?

Gurt

Super handleiding!

Heb al een paar keer de straat bij elkaar gevloekt doordat die deur naar beneden kwam terwijl ik omhoog ging.  :eusa_doh:

Vandaag inderdaad maar een half uurtje bezig geweest om alles uit en in elkaar te zetten. De deur gaat nu zeer relaxed open en dicht. Kan aan de kou liggen (-2 gr C.) dat hij gewoon soepeltjes loopt en vanaf de helft naar boven wil ipv naar beneden. Niet met een rotgang maar beheerst. Ik heb de originele Volvo gasveren gekocht bij Estateparts en die "doen" 1600N. Heb ze ook een nachtje in de auto laten liggen zodat ze lekker koud waren. Wellicht dat ze met warm weer wel als een tierelier open willen, dus dan oppassen geblazen. Tot die tijd dus met mild weer lekker in laten veren.

Dank voor wederom handige tips op dit forum! :)

Citeer
Die zitten onder de kunststof bekledingskap die boven de achterste zijruit zit.

Handleiding:

- Demonteer het klepje van de speakers in de achterste stijl
- Draai de torxschroef los die boven bij het kledinghaakje zit
- Trek de kunststof kap ter hoogte van het speakerklepje bij de achterzte zijruit los (kliksysteem)
- Trek de kunststof kap voorzichtig naar buiten zodat de achterkant los komt
- Beweeg de kunststof kap naar beneden zodat ie bij de dakbekleding loskomt
- Verwijder de kunststof kap uit de drie klikpunten boven de zijruit.

Je ziet de gasveer nu zitten

- Verwijder eventueel de borgpennetjes
- Ondersteun de achterklep en verwijder de veren (met gepast geweld)

Als je de nieuwe veren wilt monteren kan het zijn dat de veer iets te lang is. Dit kun je oplossen door van het bevestigingspunt dat het dichtst bij de achterbank zit de twee schroeven iets los te draaien. Dit bevestigingspunt kun je een beetje verschuiven.

Monteer de kunststof kap weer en klaar is kees.


De nieuwe veren zullen in het begin hun werk té goed doen, dus pas op voor je kin en tanden bij het openen van de achterklep. Dit verdwijnt in de loop van de tijd vanzelf  ;)

phil73

Citaat van: mehn op 30-11-2005 15:27:55
Citaat van: Gijs op 30-11-2005 15:02:45
De nieuwe veren zullen in het begin hun werk té goed doen, dus pas op voor je kin en tanden bij het openen van de achterklep. Dit verdwijnt in de loop van de tijd vanzelf  ;)

Heb de veren ook vervangen, het ging idd snel.
Ze staan ook wel erg strak moet nu de klep echt dicht duwen en bij het openen er aan denken dat de klep meteen omhoog schiet.
Hoop wel dat dit iets vervaagt met de tijd.

Volvo 850 2,5i op LPG

LeslieB

Ik heb ook nieuwe achterklep gasveren merk Triscan bij ES gekocht. Vanmiddag een poging gewaagd om ze te monteren.
Helaas krijg de oude gasveren met de hand en ook  met gepast geweld er met geen mogelijk uit!
Wat doe ik verkeerd?

Gr. Leslie

volvobug

Borgclipjes eruit? Dan ongepast geweld gebruiken....
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

LeslieB

De borgclipjes zitter er niet in.

The Demon

Zet even een balk of iets onder de klep zodat je de spanning van de cylinders haalt dan krijg je ze vast wel los.

Groet,
The Demon.

UserID6342

Klein beetje WD40 of Imal even in kogelkop spuiten, bandijzer er tussen en voila, netjes los aan beide kanten...

LeslieB

Citaat van: The Demon op 19-10-2013 16:34:27
Zet even een balk of iets onder de klep zodat je de spanning van de cylinders haalt dan krijg je ze vast wel los.

Groet,
The Demon.
Citaat van: Dirk342 op 19-10-2013 18:12:20
Klein beetje WD40 of Imal even in kogelkop spuiten, bandijzer er tussen en voila, netjes los aan beide kanten...
Citaat van: Dirk342 op 19-10-2013 18:12:20
Klein beetje WD40 of Imal even in kogelkop spuiten, bandijzer er tussen en voila, netjes los aan beide kanten...

Ik heb morgen vrij en ga nogmaals een poging wagen.
Heren bedankt voor de tips!
Groet,
Leslie



FGG


Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Petjepat

Hallo, Ik lees het forum en heb ook sinds kort last van zware achterklep :-). Om dat hard opengaan te voorkomen is het dan ook een idee om maar 1 gasveer te vervangen? Is te testen welke kapot is?

The Demon