Testen koelvin

Gestart door johan850alt1, 25-02-2024 12:21:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

johan850alt1

Hallo,

Ik wil van mijn 850 graag testen of de koelvin het ook doet, maar hoe test je dit zonder de auto echt warm te laten worden. Heb zelf het idee dat hij niet aanslaat namelijk.

Iemand tips?

Groet, Johan

pcpg.janssen

Als je airco hebt, is het makkelijk te testen of de ventilator (op je koelerpakket, onder de motorkap) werkt: als je de airco aanzet, moet die ventilator vrijwel meteen beginnen te lopen.

Je kunt ook het relais testen, wat onder de plastic afdekkap tussen de koplampen zit. Daar zou een redelijk dunne gele en/of geel-witte kabel aan moeten zitten. Als je die doorverbind naar de minpool (bijvoorbeeld het motorblok of het chassis), dan zou de fan aan moeten springen. Als de ventilator niet aan springt, maar je hoort het relais wel klikken, dan verdenk ik de ventilator of de bekabeling.

Als je Google-ed op "volvo TP3932202.pdf", dan zou je een bedradingsschema van een S/V/C70 van 1998 moeten kunnen vinden. Omdat de ECU's en motoren nauwelijks verandert zijn ten opzichte van de 850, gok ik dat de schema's aardig overeen zullen komen. Misschien heb je daar wat aan.

johan850alt1

Ok thx! Als ik die dubbele gele en of geel/grijs doorverbind gebeurt er niets (ook geen geklik). Dan is de verdachte eerst het relais? Denk dat ik die dan als eerste eens omwissel.