controle watertemp sensor

Gestart door Oele, 16-04-2005 14:13:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oele

Dag mensen,

Ik heb de watertemperatuursensor doorgemeten met een ohm meter, bij 10 graden en koude motor is deze 3k ohm en bij warme motor en temp. meter die iets boven 15.00 staat is deze 165 ohm.

Ik vroeg me af of iemand de juiste waarden weet...

Gr, Michiel
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Oele

Nee hoor geen foutcodes, maar volgens mij worden die alleen door de ECU opgemerkt als de waarde afwezig is of volledig buiten het normale bereik.

De reden dat ik dit vraag is dat de Turbodruk een wat grillige druk opbouw vertoond, vooral als hij koud is, voel je gewoon dat het niet helemaal lekker vloeiend gaat. Als hij goed warm is is de druk opbouw ook wel verschillend, lijkt toch of hij ergens door beinvloed wordt en ik vroeg me dus af of het mischien de temp. sensor kon zijn.

PS heb geen lek ergens zitten en weersafhankelijkheid is het ook niet, ik heb de actuator iets strakker gezet maar dit maakt niks uit, dus die staat nu weer orgineel.

Het afblazen van de turbo druk als hij koud is doet ie wel mooi vloeiend als een stormpje die het hoekje omgaat. Maar bij een druk boven de 1 bar  :-[ waarmee ik al bijna een jaar rijdt gaat het niet meer zo vloeiend...

Ik zal in de Turbo sectie een post maken...

Gr, Michiel
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

daytonawim

deze themoeratuur sensor  werkt helaas niet op weerstand, maar op het aantal  "Herzen" dus doormeten is zinloos.

thuur

Citaat van: daytonawim op 09-07-2005 17:38:15
deze themoeratuur sensor  werkt helaas niet op weerstand, maar op het aantal  "Herzen" dus doormeten is zinloos.


Wim, hoe kom je hierbij?

Frequenties drukken we in Hertzen uit, het gemiddeld gehoor gaat van zo'n 20 Hz t/m 18 kHz. Dat zou betekenen dat de temp.sensor een bepaalde frequentie afgeeft bij een bepaalde temp.

Het lijkt mij dat je gewoon met een multi-meter op Ohm de sensor kunt doormeten. Ik weet niet welk type het is (PTC of NTC) maar de weerstand gaat dan omhoog/omlaag als de temp. toeneemt.

De correcte waardes kan ik niet vinden ???


Gr 8)

daytonawim

#4
Thuur,

Dit heb ik gevonden in de tech handleiding die ik gekregen heb !

Funktionsbeschreibung
Das Fahrzeug hat ein sogenanntes Motortemperaturslgnal (CENT). Die analoge
Spannung des Gebers wird In ein frequenzmodulIertes Signal umgewandelt Das
CENT-System wird vom Temperaturfühler zum Kombiinstrument und zur Zündsteuereinheit,
die auch den ElektrolOfter steuert, angewendet
Die Frequenz des CENT-Signales Ist proportional zur Temperatur. Die Frequenz
wird bei steigender Temperatur verkleinert. Dies kann nur mit einem Spezialinstrument
gemessen werden.

Bij mij komt de meter niet hoger dan 3 uur en de fan gaat niet draaien :-(, alleen als ik de airo aanzet
en dan draait ie wel en zakt de temperatuur.
Als ik dat niet doe komt de water temp echt te hoog en gaat er een boel kapot heb ik inmiddels ondervonden.

Morgen even kijken of ik een andere zender kan krijgen, dan kan ik die volgend weekend installeren.

thuur

De frequenties zijn intern. Er staat letterlijk dat de sensor een spanning afgeeft (2e zin). Op basis van de 12V boordspanning zal de weerstand varieren van de sensor en dus een andere 'spanning' afgeven.

Ik zal zo eens meten, is nu koud. Straks weer, dan issie warm. Als je de stekker loshaalt moet je een weerstand kunnen meten. Ik zou wel eerst de motor uitzetten anders heb je misschien een foutcode te pakken ;)

De meter komt NOOIT boven de 3u!! Tenzij je thermostaat kapot is, of er een heel ernstig euvel is..

Of je nu met -15 op de snelweg rijdt, of landurig in de file staat met +35 graden: het koelsysteem is een ongelooflijk stukje techniek. De fan moet wel aanslaan en dit wordt bepaald door de temp.sensor (zoals je zegt).

Gr. A

daytonawim

Dat dacht ik dus ook maar in het verdere staat ook dat het alleen met een speciaal
instrument te meten is.
Als ik je een mail van 4.2 mb kan sturen dan kan ik je de hele pdf wel krijgen.

thuur

Ik zal je zo mijn e-mailadres PB-en.

De sensor is een simpele NTC (temp. wordt hoger -> weerstand wordt lager).

'Mijn' waardes:
Koud: 2470 Ohm
Warm/heet: 194.5 Ohm

Als je dus zo'n 2,5 kOhm meet bij een koude motor en een 200 Ohm bij warme motor zal het wel in orde zijn. De fan is niet aangeslagen overigens bij deze waarde (al zal nu 2 minuten stationair lopen voldoende zijn). Hij zal dus nog lager moeten zijn wil de fan aanslaan. Dit is een oude truc bij oudere autootjes: als deze sensor kapot is verbinden ze de stekker door (kortsluiten). De computer denkt nu dat de temp. te hoog is en de fan zal altijd draaien ;)

Zo, en als je nu nog eens wat weet... Het zweet staat op mijn borst en mijn handen zijn vuurrood. Leuk, met je neus boven een tikkend spruitstuk hangen :-X

Maar voor jou graag gedaan ;D


Gr 8)

daytonawim

#8
Bedankt thuur, email is al onderweg.

Ludo, zal ik volgende keer even doen, nu te laat helaas.


thuur

#9
En kijk eens wat ik heb gevonden...... (beter laat dan nooit)




Gr 8)